CONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN'S PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.4755

Keywords:

Physical education, Children’s education, Adventure corporal practices

Abstract

This report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education.

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Author Biographies

Viviane Preichardt Duek, Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Adjunta da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF).

Filipe Botelho Francisco, Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil

Licenciado em Educação Física pelo Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF).

Juliana de Paula Figueiredo, Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Ciências da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF). Laboratório de Estudos do Lazer (LEL).

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Published

2020-03-27

How to Cite

DUEK, V. P.; FRANCISCO, F. B.; DE PAULA FIGUEIREDO, J. CONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN’S PHYSICAL EDUCATION. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 508-524, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.4755. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755. Acesso em: 22 jul. 2024.