THEY HAVE NEVER DREAMED OF US: POLITICS AND POETICS OF RESISTANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.5217

Keywords:

Public education, High school, Nunca me sonharam

Abstract

This article proposes a reflection on the “mise-en-scène” of the public education theme in the documentary Nunca me sonharam (2017), by Cacau Rhoden, starred by young people who attend public high schools in different Brazilian regions. The film narrative is analyzed in its political-aesthetic rhetoric, both in relation to the author's discourse on his work and in relation to the social contexts of production and reception of the feature film. From this relational analysis, we seek to understand the possible tensions that reveal the symbolic struggles for the dispute of its meaning, considering that the documentary was realized as a part of the "Young of the Future" program, sponsored by Unibanco Institute, and precisely in the context of the discussions about high school reform.

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Author Biographies

Debora Breder, Universidade Católica de Petrópolis – Brasil

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense com estágio-doutoral na École des Hautes Études em Sciences Sociales (EHESS). Professora do Programa de PósGraduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis e pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP), do Grupo de Análises de Políticas e Poéticas Audiovisuais (GRAPPA/UERJ) e do Grupo de Reconhecimento de Universos Audiovisuais (GRUA/UFRJ).

Letícia Hermont Loures Valle, Universidade Católica de Petrópolis – Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis e pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

Maria Paula Eppinghaus de Figueiredo, Universidade Católica de Petrópolis – Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis e pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

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Published

2020-04-01

How to Cite

BREDER, D.; HERMONT LOURES VALLE, L.; EPPINGHAUS DE FIGUEIREDO, M. P. THEY HAVE NEVER DREAMED OF US: POLITICS AND POETICS OF RESISTANCE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 473-495, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i39.5217. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5217. Acesso em: 22 jul. 2024.