THEY HAVE NEVER DREAMED OF US: POLITICS AND POETICS OF RESISTANCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.5217Keywords:
Public education, High school, Nunca me sonharamAbstract
This article proposes a reflection on the “mise-en-scène” of the public education theme in the documentary Nunca me sonharam (2017), by Cacau Rhoden, starred by young people who attend public high schools in different Brazilian regions. The film narrative is analyzed in its political-aesthetic rhetoric, both in relation to the author's discourse on his work and in relation to the social contexts of production and reception of the feature film. From this relational analysis, we seek to understand the possible tensions that reveal the symbolic struggles for the dispute of its meaning, considering that the documentary was realized as a part of the "Young of the Future" program, sponsored by Unibanco Institute, and precisely in the context of the discussions about high school reform.
Downloads
Metrics
References
BOEMH, Camila. Documentário traz sonhos e desafios dos jovens do ensino médio público. Agência Brasil, 27/05/2017.
BOURDIEU, Pierre & PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1992.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação, 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015a.
BOURDIEU, Pierre. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação, 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015b.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 3ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2002.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.
BREDER, Debora. A Zed And Two Noughts: sobre antropologia, cinema e outras maquinações. In: OLIVEIRA, Esmael; VIANA JUNIOR.; Mario; COSTA, Patrícia (Org). Metodologias de pesquisa em ciências humanas – Campos, Problemas e Objetos. Curitiba: Editora CRV, 2015, pp. 73-90.
BREDER, Debora; COELHO, Paloma. Desvelando imagens: o visível e o indizível na pele que habitamos. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, nº 3, pp. 1489-1502, set.-dez., 2017.
CARDOSO DA MOTTA, Vânia; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do ensino médio? medida provisória nº 746/2016 (lei nº 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, pp.355-372, abr.-jun., 2017.
CARRIÈRE, Jean Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
CÁSSIO, Fernando. Nunca me sonharam e o sequestro das histórias. Documentário comove o público, mas é peça de propaganda de projetos de privatização da gestão escolar e para a Reforma do Ensino Médio. Carta Educação, 06 de Setembro de 2017.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2010.
GENTILI, Pablo A.A.; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação – Visões críticas. Petrópolis: Vozes, 1998.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
PEÑA, Francisco de La. Imaginários fílmicos, cultura y subjetividade. Por un análisis antropológico del cine. México, DF: Ediciones Navarra, 2014.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental/ Editora 34, 2005.
SOUZA, Pedro Herculano. A desigualdade vista do topo: a concentração de renda entre os ricos no Brasil, 1926-2013. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de Brasília/UnB, 2016.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.