A TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6024Keywords:
Transdisciplinarity, Playing, Territory of PlayAbstract
This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity).
Downloads
Metrics
References
FRANKIV, Marianna Angonese; DOMINGUES, Soraya Corrêa. Desinteresse e Proposições para Escola Atual: Contribuições do Pensamento Complexo. Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 9, n. 19, p. 113-128, mai./ago. 2016.Disponível em:https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/5600/4616> Acesso em: 09 set. 2019.
FOLLMANN, J. I. O desafio transdisciplinar: alguns apontamentos. Ciências Sociais Unisinos. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 53-57, Jan/Abr. 2005.
GODOY, A. S. A pesquisa qualitativa e sua utilização em administração de empresas. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 4, p.65-71, Jul./Ago. 1995.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MARTINS, M.; LECHUGO, C. P.; GOERGEN, P. Transdisciplinaridade: discurso ou realidade? In: CONGRESO LATINOAMERICANO DE FILOSOFÍA DE LA EDUCACIÓN, 2., 2013, Montevideo. Anais… Montevideo: Universidad de la República, 2013, p. 36-47. In: PARENTE, Nathália Prado Oliveira; NOVAIS, Jaílson Santos de. Conceitos de Interdisciplinaridade Segundo Professoras(Es) de Ciências em Santarém – Pará. Exitus, Santarém/PA, Vol. 7, N° 2, p. 217-236, Maio/Ago 2017. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/308> Acesso em: 10 set. 2019
MERLEAU-PONTY, M. Phénoménologie de La perception. Paris: Gallimard, 1945.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Triom: São Paulo, 1999.
PÁDUA, E.M.M. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 2. ed. São Paulo: Papirus,1997
PENA, Alexandra Coelho. Formação de Professores de Educação Infantil: Memória, Narrativa e Inteireza. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 72-86, jan./abr. 2017.Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/124>Acesso em: 13 set. 2019.
PROGRAMA TERRITÓRIO DO BRINCAR. O Programa. Página inicial. Disponível em: <https://territoriodobrincar.com.br/o-projeto/>. Acesso em 10 de jul. de 2019.
RODRIGUES, Maria Lúcia. Caminhos da Transdisciplinaridade: fugindo a injunções lineares. 2018. Disponível em: <http://www.nemesscomplex.com.br/conteudos?id=22/caminhos_da_transdisciplinaridade_-_fugindo_a_injuncoes_lineares>. Acesso em: 18 jul. 2019.
SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2004.
SANTOS, Akiko; SANTOS, Ana Cristina S; CHIQUIERI, Ana Maria C. A dialógica de Edgar Morin e o terceiro incluído de Basarab Nicolescu: uma nova maneira de olhar e interagir com o mundo. III EDIPE – Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 2009. Disponível em: <http://www2.unucseh.ueg.br/ceped/edipe/anais/IIIedipe/pdfs/4_conferencias/conf_a_dialogica_de_edgar_morin.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2019.
SILVA, Maria de Fátima Gomes. Para uma ressignificação da interdisciplinaridade na Gestão dos Currículos em Portugal e no Brasil. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian Fundação para a Ciência e Tecnologia, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.