A TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6024

Keywords:

Transdisciplinarity, Playing, Territory of Play

Abstract

This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity).

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Author Biographies

Maria de Fátima Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco - Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto; Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco - Brasil; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco e do Programa de Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Faculdade de Ciências da Administração e Direito - FCAP-UPE. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional e do Grupo de Pesquisas: O lugar da interdisciplinaridade no discurso de Paulo Freire.

Iolanda Mendonça de Santana, Rede Municipal de Ensino de Macaparana - Brasil

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco - UPE; Professora da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Macaparana-PE. Pesquisadora do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional UPE, Campus Mata Norte

Carla Fernanda Silva do Prado, Universidade de Pernambuco - Brasil

Graduanda em Pedagogia na Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte; Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq. Pesquisadora do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional UPE, Campus Mata Norte.

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Published

2020-01-01

How to Cite

DA SILVA, M. de F. G.; DE SANTANA, I. M.; DO PRADO, C. F. S. A TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZIL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 108-132, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.6024. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024. Acesso em: 22 jul. 2024.