HIGHER EDUCATION: A RIGHT OF EVERYONE?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6190

Keywords:

Right to education, Human rights, College education

Abstract

This article aims to propose some reflections on higher education as a fundamental human right, as well as the scope of its access, considering that although formally contemplated, it needs to materialize, and although data demonstrate the process of expansion of higher education in Brazil , reality demonstrates the expansion of access that privileges quantity over quality. Thus, we intend to analyze how the right to higher education in Brazil is configured, briefly contextualizing the historical process of higher education in the country; present the conception of education as a right of all and show if its expansion meant greater comprehensiveness and quality in the formative process. The research was based on studies on the fundamental human right to education and the commodification of higher education. The adopted methodology was of historical-critical character, with qualitative approach. The conclusive evidence demonstrates a denied higher education, the expansion of which has turned ungraded people into invisible graduates. Therefore, the true fundamental human right to higher education is ignored, since it is not effective as a product, nor is it simply terminated by admission.

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Author Biographies

Jemina de Araújo Moraes Andrade, Instituto Federal do Amapá – Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP); professora efetiva EBTT do Instituto Federal do Amapá (IFAP), Macapá, Amapá, Brasil; Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - EDUCANORTE (Doutorado em Associação); membro do Grupo de Pesquisa “Estudos em Direitos Humanos, Educação e Sociedade”.

Helena Cristina Guimarães Queiroz Simões, Universidade Federal do Amapá - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Professora da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil; Programa de Pós- Graduação em Educação (Mestrado) da UNIFAP e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - EDUCANORTE (Doutorado em Associação); Líder do Grupo de Pesquisa "Estudos em Direitos Humanos, Educação e Sociedade".

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Published

2020-01-27

How to Cite

ANDRADE, J. de A. M.; SIMÕES, H. C. G. Q. HIGHER EDUCATION: A RIGHT OF EVERYONE?. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 393-407, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.6190. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6190. Acesso em: 24 aug. 2024.