THE ARITHMETIC IN THE SECTION FOR SMALL MATHEMATICIANS OF THE ECHO MAGAZINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6281

Keywords:

History of Education, Jesuits, Mathematics

Abstract

The theme of this article is the Mathematics in a magazine published by a Jesuit college in Rio Grande do Sul, in the 20th century. The objective is to analyze the arithmetic knowledge in recreational problems in the section For Small Mathematicians of The Echo magazine. As the theme is inserted in the History of Mathematics Education in the gaucho state, this qualitative and documentary study is based on cultural history for analysis of the magazine, published by Anchieta College of Porto Alegre, in the last century. The target audience of the Echo was the school community and the Brazilian Catholic youth, as there were no magazines for the young students, with religious and moral content and general formation. In the recreational problems analyzed, arithmetic knowledge related to fundamental operations, divisibility criteria, progressions, permutations and simple arrangements was observed, evidencing the logical reasoning and charades. The editors sought to arouse the interest and curiosity of studious youth, contributing to circulation of the magazine and formation of the Catholic youth in the schools where it circulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – Brasil

LBRA/Canoas/RS/Brasil. Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS/Brasil. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS/Brasil. Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS. Coordenador do Polo UAB do IFSul Câmpus Lajeado/RS/Brasil. Membro da Câmara de Ensino do IFSul. Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra. Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul. Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat. Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

Silvio Luiz Martins Britto, Universidade Luterana do Brasil – Brasil

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil- ULBRA/Canoas/RS/Brasil. Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM – da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS/Brasil. Professor das Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS/Brasil. Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Arno Bayer, Universidade Luterana do Brasil – Brasil

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia de Salamanca – Espanha. Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM da ULBRA/Canoas/RS/Brasil. Líder do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

References

BRITTO, Silvio Luiz Martins. O ensino da aritmética nas escolas paroquiais católicas e no Ginásio Conceição, sob a ótica dos jesuítas nos séculos XIX e XX. 2016. 464 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2016.

BRITTO, Silvio Luiz Martins; BAYER, Arno; KUHN, Malcus Cassiano Kuhn. A contribuição dos jesuítas para o ensino da Matemática no Rio Grande do Sul. São Leopoldo, RS: Ed. UNISINOS, 2020.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

KUHN, Malcus Cassiano. O ensino da matemática nas escolas evangélicas luteranas do Rio Grande do Sul durante a primeira metade do século XX. 2015. 466 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2015.

KUHN, Malcus Cassiano; BAYER, Arno. A matemática nas escolas paroquiais luteranas gaúchas do século XX. Canoas: Ed. ULBRA, 2017.

LEITE, Luiz Osvaldo. A revista O ECHO e sua trajetória. Porto Alegre/RS, 16 mar. 2018. Estágio Pós-doutoral em Programa de Pós-Graduação. Entrevista concedida a XXX.

O ECHO: revista ilustrada para a mocidade estudiosa. Typographia do Centro: Porto Alegre, 1914-1931.

O ECO: revista ilustrada para a mocidade brasileira. Tipografia do Centro: Porto Alegre, 1932-1969.

RELATÓRIO DO COLÉGIO ANCHIETA. Porto Alegre, 1914. p. 28.

SERRA, Áurea Esteves. As associações de alunos das escolas normais do Brasil e de Portugal: apropriação e representação (1906-1927). 2010. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

SPOHR, Inácio. Memórias dos 665 Jesuítas da Província do Brasil Meridional. Novembro de 1867 – novembro de 2011. Porto Alegre: Livraria e Editora Padre Reus, 2011.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática, UFSC, v. 2.2, p. 28-49, 2007.

WEIDUSCHADT, Patrícia. A revista “O Pequeno Luterano” e a formação educativa religiosa luterana no contexto pomerano em Pelotas – RS (1931-1966). 2012. 273 f. Tese

(Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2012.

Published

2020-10-01

How to Cite

KUHN, M. C.; BRITTO, S. L. M.; BAYER, A. THE ARITHMETIC IN THE SECTION FOR SMALL MATHEMATICIANS OF THE ECHO MAGAZINE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 560-584, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6281. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6281. Acesso em: 3 jul. 2024.