SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: SCHOOL/UNIVERSITY INTERFACE MEDIATED BY FOREIGN STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6285

Keywords:

Afro-Brazilian Diversity, Initial Training, Supervised Internship

Abstract

This text investigates the contributions and challenges of the Supervised Curricular Internship of the degree in Letters course of the University of International Integration of Afro- Brazilian Lusophony - UNILAB, in the initial training of foreign teachers. The advent of UNILAB, in the Baturité Massif Region, state of Ceará, provides the integration of students in this locality, mainly from the African and Asian continent that form the Community of Portuguese-speaking Countries - CPLP. Its initial teacher training project provides this integration especially through the Supervised Curriculum Internship. In these circumstances, we selected foreign students from the degree course in Letters as collaborators of the research, through this Curricular Component. The trainees in focus worked in two public high schools located in the cities of Redemption and Acarape. To conduct the investigation, the qualitative approach, the case study method and the documentary analysis of the Pedagogical Project of the Course of Letters - PPC, allied with interview and observation techniques were used. The results detected weaknesses in the didactic-pedagogical organization of the PPC of the Course of Letters, due to the absence of specific orientations or any guiding indication of academic programs or actions aimed at foreign interns. It was concluded that these students face varied challenges in the pedagogical mediation of the Supervised Internship, especially in the regency period, evidenced in customs, attitudes and gestures, and in the use of their own language, given the linguistic characterization of the trainee in the country of origin.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Cristina Moraes, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE. Lotada na Faculdade de Educação de Itapipoca-CE – FACEDI. Grupo de pesquisa: Investigações em Arte, Ensino e Historia – IARTEH.

João Pereira da Silva, Escola de Ensino Médio Franklin Távora - Brasil

Mestrando em Educação (MAIE/UECE). Licenciado em Letras, Professor da Educação Básica, lotado na CREDE 08 – Escola de Ensino Médio Franklin Távora. Grupo de Pesquisa: Investigações em Arte, Ensino e Historia – IARTEH.

Maria Cleide da Silva Ribeiro Leite, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceara (UECE), Licenciatura em Pedagogia pela UECE e Letras português e Espanhol pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Grupo de Pesquisa: Laboratório de Estudos, Pesquisas e Extensão no Ensino Médio (LEPEEM) e Juventude, Educação Profissional e Trabalho (JEPTRA).

References

ANADÓN, M. A pesquisa dita “qualitativa”: sua cultura e seus questionamentos. Senhor do

Bonfim, BA: UNEB/UQAC, 2005.

BARREIRO, Iraides Marques de Freitas. Prática de ensino e Estágio Supervisionado de

Professores. Raimunda Abou Gebran. 2. ed. São Paulo: Avercamp, 2015.

BRASIL. Casa Civil. Lei no 12.289, de 20 de julho de 2010. Dispõe sobre a criação da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e dá outras providências. Brasília, 2010.

BRASIL Decreto no 7.948/2013. Dispõe sobre o Programa de Estudantes-Convênio de Graduação - PEC-G. Brasília, 2013.

BRASIL. Lei no 10.639/2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira". Brasília, 2003.

BURIOLLA, Marta A. Feiten. O Estágio Supervisionado. São Paulo: Cortez, 2011. FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores (as) e

currículo. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRA, Cléa Maria da Silva. Formação de professores à luz da história e cultura afro- brasileira e africana: nova tendência, novos desafios para uma prática reflexiva. Revista ACOALFAplp: Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua portuguesa, São Paulo, ano 3, n. 5, 2008. Disponível em: <http://www.acoalfaplp.net>. Publicado em: setembro 2008

GERMANO, José Wellington. Cânone Colonial: violência epistêmica e a injustiça cognitiva na América Latina. In: DANTAS, Aldo. Desafios e Perspectivas das Ciências Humanas na contemporaneidade. Natal: EDUFRN, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007. GOMES, Marineide de Oliveira. Estágios na Formação de Professores. São Paulo: Edições

Loyola, 2011.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e aprendizagem da profissão docente – Brasília: Liber Livro, 172 p. (Coleção Formar), 2012.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Reflexões sobre o Estágio/Prática de Ensino na Formação de Professores. In: Rev. Diálogo Educ. Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, Ana Cristina; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura; PORTO, Bernadete Souza; MOURA, Rogério Adolfo. Formação Pedagógica e Estética na Disciplina de Estágio Supervisionado: Aprendizagem docente de Estudantes Universitários. In: Revista Poiésis, Tubarão. v.10, n.17, p. 270 - 291, Jan/Jun 2016.

MINAYO, Maria. Cecília de Souza. (org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

NOVOA, Antônio. Firmar a Posição como Professor, afirmar a profissão docente – Cadernos de Pesquisas, v.47 n. 116, p.1106-1133. Out/dez. 2017.

NOGUEIRA, Antônio Gilberto Ramos; Diversidade e Sentido do Patrimônio Cultural: uma proposta de leitura da trajetória de reconhecimento da cultura afro-brasileira como patrimônio nacional; Anos 90, Porto Alegre, V. 15, n. 27, p. 233-255 – 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.

THERRIEN, Jacques. Da epistemologia da prática à gestão dos saberes no trabalho docente: convergências e tensões nas pesquisas. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas; PEREIRA, Júlio Emílio Diniz; LEAL, Pereira Leiva de Figueiredo Viana; SANTOS, Licínio de Castro Paixão Santos. (Org). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. XV ENDIPE. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p.307-323.

UNILAB. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Língua portuguesa – Licenciatura. Redenção/CE, 2017.

YIN, Roberto K. Estudo de caso: Planejamento e Métodos. Trad. Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. In: Revista Educação e Sociedade/CEDES, vol. 29, no 103, p. 535-554, mai/ago. 2008.

Published

2020-12-01

How to Cite

MORAES, A. C.; DA SILVA, J. P. .; DA SILVA RIBEIRO LEITE, M. C. . SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: SCHOOL/UNIVERSITY INTERFACE MEDIATED BY FOREIGN STUDENTS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 175-195, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6285. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6285. Acesso em: 22 nov. 2024.