EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONSHIPS: REFLECTIONS ON CONTINUING EDUCATION COURSE FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6359

Keywords:

Education of Ethnic and Racial Relations, Law no. 10639/03, Teacher training

Abstract

This article aims to analyze the II Course of Improvement in History of Africa and AfroBrazilian Cultures, offered by the program “Affirmative Actions”, of the Faculty of Education, Federal University of Minas Gerais, in 2009, considering the reflections on professional knowledge and in the pedagogical practices of the teachers present at the program and work at the city of Juatuba, Minas Gerais. This is a qualitative approach study, that uses interviews and analysis of the documents related to the course and teaching practices as the main data collection instruments. In the analytical process, the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations were used as the main reference to understand the qualitative level of the course and the constant dialogue with the researches that address the highlighted theme. Among the important issues addressed, we highlight the critical analysis of the proposals of the courses taken, their methodologies and the didactic material used and the considerations on how the processes of knowledge’s reflections happen and their transposition for pedagogical practices, highlighting the category “Teacher’s Dialogues” as a necessary practice for the educational diversity policy. Such reflections become pertinent, as they allow, based on a case study, to explain how the formative processes that approach the ERER happen and to identify their reflexes in the teaching knowledge and pedagogical practices, against the background the complex process of implementation and performance of Law 10.639 / 03 in the country educational field.

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Author Biographies

Paulo Henrique Maia Melgaço, Universidade do Estado de Minas Gerais – Brasil

Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UFMG). Professor dos anos finais do ensino fundamental da rede municipal de Juatuba-MG

José Eustáquio de Brito, Universidade do Estado de Minas Gerais – Brasi

Doutor em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UFMG), Belo HorizonteMG, Brasil. Integra o quadro de pesquisadores do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação e Relações Étnico-Raciais (NEPER) da FaE-UEMG. Integra o quadro de associados da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN). Tem se dedicado à pesquisa na área de Educação tematizando as dimensões do Trabalho, Educação e Relações Étnico-Raciais.

Santuza Amorim da Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UFMG), Belo HorizonteMG, Brasil. Atualmente integra os seguintes grupos de pesquisas: Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação e Relações Étnico-Raciais (NEPER), Nepel (FaE/UEMG) e Prodoc (UFMG). As pesquisas focalizam os seguintes temas: formação e práticas docentes, práticas culturais e sociais de leitura e desigualdades raciais/ desigualdades escolares. E

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Published

2020-04-01

How to Cite

MELGAÇO, P. H. M.; DE BRITO, J. E.; DA SILVA, S. A. EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONSHIPS: REFLECTIONS ON CONTINUING EDUCATION COURSE FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 43-71, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i39.6359. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6359. Acesso em: 22 jul. 2024.