O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6361

Keywords:

Teacher training, Emancipatory education, Teaching African and Afro-Brazilian history and culture

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the possibilities of teacher training in a perspective of critical and emancipatory education. We start from research practices conducted by the Teaching undergraduate degree and the Interdisciplinary Center for African and Afro-Brazilian Studies of the Federal University of Maranhão, Brazil, which focus on the African continent, especially Mozambique, in Southern Africa; and interventions with Basic Education in public schools in the capital of Maranhão. The guiding line is the debate on the relationship between global and local scales in the production of knowledge and forms of intervention in the world, in which subaltern spaces of power, knowledge and ways of doing, characteristic of the current moment of contemporary globalization are constituted. From this perspective, it is reflected on the inclusion of local knowledge in the curricula of Mozambique and their possible contributions to the implementation of Law no. 10,639/2003 in Brazil, since they start from the same need to break with the logic of the single and Eurocentric curriculum.

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Author Biographies

Kátia Evangelista Regis, Universidade Federal do Maranhão – Brasil

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP);Professora da Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) – Brasil; Membro do Núcleo Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiros (NIESAFRO- UFMA) e do Núcleo de Estudos Afrobrasileiros (NEAB- UFMA).

Cidinalva Silva Câmara Neris, Universidade Federal do Maranhão – Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Professora da Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) – Brasil; Membro do Núcleo Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiros (NIESAFRO- UFMA) e do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros (NEAB- UFMA). E

Sávio José Dias Rodrigues, Universidade Federal do Maranhão – Brasil

Doutor em Geografia, Universidade Federal do Ceará (UFC); Professor da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - Brasil; Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia; Membro do Núcleo Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiros (NIESAFRO) e do Grupo de Estudos: Desenvolvimento, Modernidade e Meio Ambiente (GEDMMA).

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Published

2020-04-01

How to Cite

REGIS, K. E.; NERIS, C. S. C.; RODRIGUES, S. J. D. O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 91-114, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i39.6361. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361. Acesso em: 22 jul. 2024.