O SCHOOL MOVEMENT WITHOUT (?) PARTY, PEDAGOGICAL PRACTICES AND THE EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6365Keywords:
Education for Ethnic-Racial Relations, School Without Party, Pedagogical practicesAbstract
This article is part of research that aims to discuss the current tension about the need for neutrality in the pedagogical action guided by the Movimento Escola Sem (?) Partido and how such discussion alters the pedagogical practices affecting the work of the teacher. We will deal with this space of problematizing how this movement contributes to the regression of the realization of an Education of Ethnic-Racial Relations, for this we conducted an exploratory research of cases published on the Internet about teachers who suffered some type of reprisal in the exercise of teaching and were analyzed in the light of the theoretical production of Frigotto (2017), Gadotti (2016), Freitas (2015), Penna (2016, 2017), Ramos (2017), Gomes (2012). We identified several, but we will bring 3 of which 2 deal with the racial issue and 1 deal with class inequalities, which allows us to conclude that anti-racist education is under threat, as well as, a critical education that seeks the emancipation of the subjects.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei N° 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm.>Acesso em 16 abril 2018.
BATISTA, Clarice Martins de Souza. DIAS, Lucimar Rosa Dias. Escola Sem Partido e sua (não) consideração em Relação a Diversidade Étnico-Racial. I Colóquio Nacional Sobre Currículo, Território e Diversidade Étnico-Cultural. IFPR, 2018. Disponível em: http://www.cetedec.com.br/recursos/doc/ANAIS_CTEDEC%20_2019.pdf. Acesso em: 20 setembro de 2019.
CORTEZ, Ana Carolina. A professora que usou funk para ensinar Marx (e acabou repreendida). EL PAIS, São Paulo, 19,Julho, 2016. Brasil. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2016/07/19/politica/1468885504_449859.html>. Acesso em: 19, Mar, 2020.
CONIF. Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (CONIF). 2016. Disponível em: http://ifce.edu.br/noticias/noticias-de-destaque/conselho-de-reitores-e-contra-projeto-da-escola-sem-partido. Acesso em: 20 abril 2017.
DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais: da LDB de 1961 à Lei 10.639. Revista Espaço Acadêmico, nº 38, jul./2004. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/038/38cdias.htm.> Acesso em: 01 maio 2017.
ESP. Anteprojeto de Lei Estadual e minuta de justificativa Ementa: Institui, no âmbito do sistema estadual de ensino, o "Programa Escola sem Partido" 20--. http://escolasempartido.org/component/content/article/2-uncategorised/484-anteprojeto-de-lei-estadual-e-minuta-de-justificativa%3E <http://www.programaescolasempartido.org/.Acesso em: 02 mar 2016.
ESPINOSA, Betty R. Solano; QUEIROZ, Felipe B. Campanucci, Breve análise sobre as redes do Escola sem Partido. In: FRIGOTTO, Gaudêncio, Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Organizador Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. 49-62p.
FREITAS, Luiz Carlos de. TV Sinpro - 10° CTE, Palestra Luiz Carlos de Freitas. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=t4QX6OM0W0k. Acesso em: Ago 2016.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: _________. Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Organizador Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. 17-34p.
GADOTTI, Moacir. A escola cidadã frente à “Escola Sem partido”. In: A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso / Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (Org.). — São Paulo: Ação Educativa, 2016. 149-160 p.
GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis, RJ, Ed. Vozes, 1983.
GOMES, Nilma Lino. Desigualdades e diversidade na educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, nº 120, p. 687-693, jul.-set. 2012. Disponível em: www.cedes, unicamp.br.Acesso em: 30 abril 2016.
PARECER CNE/CP Nº: 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Seção 1, CNE/CP p. 13, publicado 25/6/2015.
PENNA, Fernando de Araujo. Em defesa da liberdade de expressão em sala de aula. Disponível em: http://cartamaior.com.br/?%2FEditoria%2FPolitica%2FEm-defesa-da-liberdade-de-expressao-em-sala-de-aula%2F4%2F36394.Acesso em: jul 2016.
PENNA, Fernando de Araujo. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Organizador Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. 35-48p.
RAMOS, Marise Nogueira. Escola sem partido: a criminalização da prática pedagógica. 2017. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Organizador Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. 75 - 85p.
ROSA, Lúcia Fernanda. Raça é um tema trabalhado na escola de crianças por professoras negras? 2016. Porto Alegre. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/157986/001020102.pdf?sequence=1.Acesso em: 15 ago 2017.
SILVA, Orley. Editais de livros do MEC de Temer comprometem o MEC de Bolsonaro até 2024. De olho no livro didático políticas educacionais e ocorrências de doutrinação nos materiais didáticos, literários e pedagógicos. BLOG https://deolhonolivrodidatico.blogspot.com/. Acesso em 02 de out. 2019
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estud. - CEBRAP, São Paulo, nº 79, p. 71-94, Nov. 2007 .Availablefrom<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004&lng=en&nrm=iso>. accesson 02Oct. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004.
SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos. MORTIMER, Eduardo F. Estratégias e táticas de resistência nos primeiros dias de aula de Química. Táticas de Resistência e Aulas de Química. Química Nova na Escola, O aluno em Foco. N° 10, NOVEMBRO 1999.
SOUZA, Marinês Viana de.A educação das relações étnico-raciais e o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana nos planos de educação: os contextos nacional e local em perspectiva. Revista Amazônida, 2016, ANO 21, Nº 01, p. 61-81. Disponível em:<http://www.periodicos.ufam.edu.br/amazonida/article/view/3544.>Acesso em: 05 jul 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.