STUDY ABOUT THE APPRECIATION OF TEACHING FROM THE CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS WHO WORK IN ELEMENTARY EDUCATION IN THE PUBLIC AND PRIVATE NETWORK OF SERGIPE
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6382Keywords:
Continuing Education, Basic Education, Teaching, Professional AppreciationAbstract
Continuing education comprises the constant search for knowledge and training for the execution of teaching practice, and especially, it aims at reflection for the transformation of this practice, promoting the appreciation of the profession and the quality of teaching in the teaching-learning process. The purpose of this work1 was to identify and compare personal initiatives, difficulties and impediments to participation in refresher courses, among other issues of Continuing Education. As a methodology, descriptive qualitative research was applied, with the application of sixty questionnaires distributed to teachers in nine private and public schools in the State of Sergipe. We have observed that the overload of responsibilities and the long working days result in the lack of available time for a better professional preparation and teacher appreciation, making these difficulties one of the challenges to overcome in the present time. We elucidate that the majority interviewees have sought on their own initiative to update themselves mainly through lectures, training courses and seminars; as to the meetings, congresses and courses of improvement seem like a second option. Other types of continuing education such as distance courses, colloquiums and programs are the least sought after. With regard to the most efficient continuous training modalities, training courses. Therefore, it is necessary that the teacher can constantly seek to improve his profession, adding new knowledge, skills, new knowledge, new skills, always seeking for reflection on his pedagogical practice, among other elements that we characterize the appreciation of the teaching profession.
Downloads
Metrics
References
ALVARADO-PRADA, L. E., Freitas, T. C., & Freitas, C. A.. Continuing teacher education: some concepts, interests, needs and proposals. IN: Revista Diálogo Educacional., Curitiba, 2010, v. 10, n. 30, p. 367-387, maio/ago. doi: 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01
BENINI, A. L.; MELCHIOR, M.. Contexto histórico e reflexões a respeito da formação continuada de professores (p. 57-64) – In: Formação inicial e continuada na perspectiva da qualidade em educação [recurso eletrônico]/Doris Pires Vargas Bolzan, Ana Carla Hollweg Powaczuk (organizadoras). – Santa Maria, RS: UFSM, Centro de Educação, 2014. 1 e-book - ISBN: 978-856112841-8
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, v. 134, n. 248, p. 27833-841, 23 dez. 1996.
BRASIL. PARECER CNE/CP 9/2001 - HOMOLOGADO Despacho do Ministro em 17/1/2002, publicado no Diário Oficial da União de 18/1/2002, Seção 1, p. 31.
CASTELO BRANCO, Amanda Leal, BONTEMPO, Gínia Cezar, SARAIVA Ana Claudia Lopes Chequer.3A atratividade da carreira docente no Brasil: concepções de licenciados em Ciências Biológicas. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 9, n. 20, p. 11-26, set./dez. 2016.
CUNHA, M. I. da. O professor e a sua prática. Campinas, São Paulo: Papirus, 1989 (Coleção Magistério Formação e trabalho pedagógico).
FRANCISCO, Imbernon. Qualidade de ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
GATTI, Bernardete Angelina. BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GROSCH, Maria Selma. Ação humana, atividade docente e formação continuada de professores: perspectivas a partir do pensamento de Hannah Arendt. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 11, n. 25, p. 71-82 abr./jun. 2018.
JACOMINI, M. A., & Penna, M. G. de O.. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Revista Proposições, 2016 V. 27, N. 2 (80), maio/ago. doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0022.
MAGELA, Geraldo. Formação de Formadores em Comunidade de Aprendizagem: reflexões do percurso formativo - Aprendizagem Dialógica: base para uma gestão eficaz da sala de aula. (Comunidade de aprendizagem). Disponível em: <https://www.comunidadedeaprendizagem.com/uploads/materials/358/713ff8132a2db318705970f7aefbe2a0.pdf> Acesso em 14 abril. 2018.
NÓVOA, António. Profissão Professor. 2ª ed. Porto: Porto Editora, 1999.
NÓVOA, António. New provisions of teachers: The school as a place of formation ; Adaptation of a conference given at the II Marist Education Congress of Salvador (Bahia, Brazil) in July 2003.Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/12421028.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2018.
OLIVEIRA, Jane Cordeiro de Formação continuada docente: avanços e dilemas na visão dos coordenadores pedagógicos. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 15, n. 34, p. 13-31, Edição Especial, 2019.
PEREIRA JUNIOR, Edmilson Antonio, Vieira, Lívia Fraga. Condições de trabalho docente: a produção acadêmica brasileira da área da educação. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista - Bahia - Brasil, v. 14, n. 30, p. 247-270, out./dez. 2018.
PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Trad. Cláudia Schilling 2ª ed. Porto alegre: Artmed, 2001.
PERRENOUD, Philippe. Formação de professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? 2ª ed. Porto Alegre: ARTMED, 2001.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. 3 ed. rev. E atual. Curitiba: Ibpex, 2007.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tendências da pesquisa em formação de professores. ATOS DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO - PPGE/ME. Santa Catarina, v.8, n.2, p. 479-499, maio./ago. 2013.
SHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. (Trad.). Roberto C. Costa – Porto Alegre: Artmed, 2000.
VAGULA, Edilaine. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Londrina, Paraná: 2007 - Produção Didático-Pedagógica Volume II, Versão Online ISBN 978-85-8015-038-4 Cadernos PDE
VOLI, F.. A autoestima do professor – Manual de reflexão e ação educativa. Tradução de Yvone Maria de C. T. da Silva. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.
WEBER, S. O plano nacional de educação e a valorização docente: confluência do debate nacional. Caderno Cedes, Campinas, 2015 v. 35, n. 97, p. 495-515, set.-dez. DOI: 10.1590/CC0101-32622015150375
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.