SUPERVISED INTERNSHIP IN THE PEDAGOGY COURSE: WHAT THE PEDAGOGICAL PROJECTS SAY AND WHAT SENSES PRODUCED BY GRADUATES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6774

Keywords:

Theory and practice, Supervised internship, Pedagogical work

Abstract

An analysis of the Pedagogical Projects (PP) of the Pedagogy courses at the five Federal Universities of Rio Grande do Sul is presented, aiming to highlight the meanings in referrals in relation to the Supervised Internships. It was assumed that the supervised internship would be the privileged time and space for contact, work and insertion in the professional field, through project and guidance by the teachers of the Course. As for the theoretical and methodological aspects, two stages were carried out. In the first, there was a documentary analysis of the Pedagogical Projects of the five Pedagogy courses. In the second stage, a questionnaire was sent to a group of graduates of the Pedagogy course at one of the five universities, composed of questions aimed at contemplating and relating to the analysis carried out in the PPs. The questions were about the conception, experience / experience and the evaluation of the Supervised Internship in the Pedagogy Course at that university. Eleven interlocutors, ten women and one man, graduating from the Course between 2013 and 2020, participated in the interviews. The data were analyzed by the Analysis of Movement of Senses, a technique developed by the research group in which we work. One of the perceptions, after the study, is that there is a supervised internship foreseen in the pedagogical projects. However, no supervised internship meanings and conceptions were found. Likewise, the speeches of the alumni describe it as a practice, not infrequently, dissociating it from the theory and considering it a priority not seen in the Course.

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Author Biographies

Liliana Soares Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Kairós - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas. Bolsista produtividade CNPQ, área de educação.

Luiza da Silva Braido, Mda., Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestranda em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM, Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas. Bolsista CAPES.

Mariglei Severo Maraschin, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Educação, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM. Líder do TransformAção – Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Políticas Públicas e Trabalho Pedagógico na Educação Profissional  e pesquisadora no Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas.

DULCINEIA LIBRAGA PAPALIA DE TONI, Dda., Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda em Educação em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM, Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas.

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Published

2020-12-01

How to Cite

FERREIRA, L. S.; BRAIDO, L. da S.; SEVERO MARASCHIN, M.; LIBRAGA PAPALIA DE TONI, D. . SUPERVISED INTERNSHIP IN THE PEDAGOGY COURSE: WHAT THE PEDAGOGICAL PROJECTS SAY AND WHAT SENSES PRODUCED BY GRADUATES. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 117-133, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6774. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6774. Acesso em: 22 jul. 2024.