The viralization of online education: the learning beyond of the new coronavirus pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.6825Keywords:
Coronavirus, Online education, Communication processesAbstract
With the spread of the new Coronavirus, in Brazil, educational institutions have suspended face-to-face classes. In this context, educators, managers and entire families had to find new ways to learn and teach. Remote teaching strategies gained strength, based on the transmission of content and mass distribution. Faced with this situation, we present, in this article, reflections on online education
as a possibility of generating knowledge, in a more participatory, dialogical and interactive way, with a view to the training of self-employed and author citizens in and beyond pandemic. In addition, we suggest an activity for the production of videos and comic stories, based on participatory processes, made possible by Online education. In this perspective, the production of knowledge is materialized in the association between the teacher and the student, and the leading role in the learning process occurs in the relationships established between these actors and, mainly, with the object of knowledge.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: Oliveira, I. B.; Alves, N. (Orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008, p. 15-38.
AMARAL, Mirian Maia do. Autorias docente e discente: pilares de sustentabilidade na produção textual e imagética em redes educativas presenciais e online. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estácio de Sá – Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://portal.estacio.br/cursos/mestrado-e-doutorado/educa%C3%A7%C3%A3o/disserta% C 3% A7%C3 %B5es-e-teses/. Acesso em: 09 jun.2020.
AMORIM, M. O pesquisador e seu Outro. Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2004.
ANDRADE, Nívea.; CALDAS, Alessandra.; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – ‘após muitas conversas acerca deles'. In: Oliveira I.; Peixoto, L.; Süssekind, M. L.. (Orgs). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019, p. 19-42.
BAKHTIN, Michael. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BRUNO, Adriana. A mediação partilhada em redes sociais rizomáticas: (des) territorialização de possibilidades para a discussão sobre o ser tutor e a tutoria em cursos online. In: Amaral, H.; Silva, M. (Orgs.). Práticas pedagógicas, linguagem e mídias desafios à pós-graduação em educação em suas múltiplas dimensões .Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011, p. 116-132. Disponível em: http://www.fe.ufrj.br/anpedinha2011/livro1.html. Acesso: 30 ago. 2018
CANDAU, Vera; MOREIRA, A. F. Educação escolar e cultura(s): multiculturalismo, universalismo e currículo. In: Candau, V. (Org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Forma & Ação, 2009, p. 47-62.
CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22ª ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
DODGE, B. Algumas idéias sobre WebQuests. San Diego State University. Tradução e adaptação: Simão Pedro P. Marinho, 1999.
FERRACO, Carlos. Eduardo. Ensaio de uma metodologia efêmera ou sobre as várias maneiras de sentir e inventar o cotidiano escolar. In: Oliveira, I. B.; Alves, N (Orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008, p. 101- 117.
GALEFFI, Dante. A. Prefácio. In Macedo, R. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: EDUFBA, 2016.
KERRES, M. Potenziale von Web 2.0 nutzen. In Hohenstein, A.; Wilbers, K. Munchen: Handbuch E-Learnig, 2006. Disponível em: http://mediendidaktik.uni-duisburg-essen.de/system/files/web20-a.pdf. Acesso: 20 jun 2019.
KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
MACEDO, Roberto.; GALEFFI, Dante; PIMENTEL, Alamo.. Um rigor outro sobre a qualidade da pesquisa qualitativa: educação e ciências humanas. Salvador: EDUFBA, 2009.
MACEDO, Roberto. Compreender/mediar a formação: o fundante da educação. Brasília: Liber Livro, 2010.
MACEDO, Roberto. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador, EDUFBA, 2016.
MACEDO, Roberto.; MACEDO, S. M. Currículo: implicações conceituais (p. 3-17). In Ramal, A; Santos, E. Currículos – teorias e práticas. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
MARCELINO, Cristiane; SANTOS, Rosemary. Vídeos digitais na pesquisa em educação e cibercultura: narrativas e imagens com a rede social YouTube em convergência com ambientes virtuais de aprendizagemIn: Porto, C... [et al.]. Salvador, Edufba, 2015.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 15ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
OLIVEIRA, Inês. B. Boaventura & a Educação.2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre hetero e a ecoformação. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1998, p. 65-77. Disponível em: http://forumeja.org.br/files/autopineau.pdf. Acesso: 25 jan. 2020.
PRETTO, Nelson. Professores-autores em rede. In: Santana, B.; Rossini, C.; Pretto, N. (Eds.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012, p. 91-108.Disponível em: https://www.aberta.org.br/livrorea/livro/livroREA-1edicao-mai2012.pdf. Acesso: jan. 2020.
SANTOS, Edméa. Articulação de saberes na EAD online; por uma rede interdisciplinar e interativa de conhecimentos em ambientes virtuais de aprendizagem In: Silva, M. (Org.) Educação online: teorias, práticas, legislação e formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SILVA, Marco. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação e formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.
SILVA, Marco. Desenho didático: contribuições para a pesquisa sobre formação de professores para a docência online. In: Silva, M; Pesce, L; Zuin, A. (Eds.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicas (pp.215-231). Rio de Janeiro: Wak Ed, 2010.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica.... São Paulo: Loyola, 2018.
VELLOSO, Luciana; SANTOS, Rosemeire, AMARAL, Mirian M. O livro na cibercultura [e-book]. In: Porto, C.; Santos, E. (Orgs). Santos (SP): Universitária Leopoldianum, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.