SCIENTIFIC PRODUCTION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT OF COUNTRYSIDE PEOPLES, WATERS AND FORESTS IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.7020Keywords:
Knowledge Production, Countryside Education, Countryside schoolAbstract
Considering the reality of traditional communities on the coast of Paraná and the relationship between Countryside Education and Territory, it presents discussions about the meanings of rural schools based on research surveys. It aims to collaborate with a field of research in the field of education, the Countryside Education, articulating the production of registered knowledge, therefore validated by academic bodies, with the dimensions that constitute it. Proceed with the collection of information in the database of the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), presents and dialogues with the main works found through the use of descriptors. Thus, it observes that the dialogue with the identified works contributes significantly to new understandings and indicates that the research go beyond education, since most of them present
analyzes related to other aspects and segments of society. It concludes that bibliographic reviews are a necessary strategy to verify the knowledge produced in a given research area and that it is urgent to articulate the subjects of the field, the waters and the forests, in addition to other populations that are on the margins, to strengthen the communities and territories in the struggle and guarantee of their rights.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, Ariane Berg. Vozes desencontradas: a percepção dos estudantes do campo e da escola no campo. 2017. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
ANDREOLI, Vanessa Marion. A educação ambiental no contexto dos colégios estaduais da Ilha do Mel/PR: currículo, ação docente e desenvolvimento comunitário local. 2016. 371 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
ARAÚJO, Jefferson Flora Santos de. O Currículo e as práticas pedagógicas (des)contextualizadas da Escola no Campo do Semiárido Paraibano. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017.
ARAÚJO, Rafaela Santos. Atos curriculares na escola no campo: proposta para uma educação contextualizada. 2017.151 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Diversidade) - Universidade do Estado da Bahia, Jacobina, 2017.
ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 1999.
BARBOSA, Aline Miranda. Povos e comunidades tradicionais em luta pelo território: intersecções e tensões entre a questão agrária e a questão ambiental. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.
BENFICA, Welessandra Aparecida. A escola rural na década de 90: expectativas e significados da experiência escolar para os alunos e suas famílias. 2006. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
BOITO, Crisliane. Práticas pedagógicas para infâncias no/do campo: experiências de uma escola em interlocução com crianças, famílias e comunidade. 2017. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
BUFREM, Leilah Santiago. Informação, conhecimento e verdade: discussões contemporâneas. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends. v. 10, n. 2, p.89-102, 2016.
CALDART, Roseli Salete. A Escola do Campo em Movimento. In: ARROYO, Miguel Gonzalez et al. Por uma educação do campo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
CORRÊA, Cirlei Marieta de Sena. Casa familiar do mar em Santa Catarina: complexidade de uma prática educativa. 2008. 142 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
CORREIA, Elis Santos. O fechamento das escolas do campo em Sergipe: territórios em disputa (2007-2015). 2018. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
CRISTO, Ana Cláudia Peixoto de. Cartografias da educação na Amazônia rural ribeirinha: estudos de currículo imagens, saberes e identidades em uma escola do município de Breves/ PA. 2007. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2007.
CRUZ, Elenciria Oliveira da. A escola no campo: ouvindo crianças e adolescentes da zona rural do município de Viçosa, MG. 2013.233 f. Dissertação (Mestrado em Economia Domestica) – Universidade Federal de Viçosa,Viçosa, 2013.
CUNHA, Lúcia Helena de Oliveira. Significados múltiplos das águas. In: DIEGUES, Antonio Carlos (Org.). A imagem das águas. São Paulo: Hucitec, 2000. p. 15-26.
CUNHA, Lúcia Helena de Oliveira. Ordens e desordens socioambientais: saberes tradicionais em dinâmicas pesqueiras da costa paranaense. 2007. 204 f. Tese (Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.
CUNHA, Mariângela Hoog. Um “sítio” no mar: estudo da educação escolar na vila de Ilha Rasa /PR. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2010.
DUARTE, Leticia Ayumi. Argonautas do Superagui: identidade, território e conflito em um parque nacional brasileiro. 2013. 211 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socio-Ambiental) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
DUARTE, Leticia Ayumi. “Resistir e retomar, nossa terra e nosso mar": os comuns como planejamento e gestão territoriais subversivos em Guaraqueçaba – PR. 2018. 447 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
FARIAS, Rosana Torrinha Silva de. Ensino de geografia nas escolas das ilhas Queimadas/PA: o lugar ribeirinho no contexto amazônico. 2018. 237 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
FERRAZ, Lidia Rochedo. O cotidiano de uma escola rural ribeirinha na Amazônia: práticas e saberes na relação escola-comunidade. 2010. 256 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2010.
FERREIRA, Jarliane da Silva. E o rio, entra na escola? Cotidiano de uma escola ribeirinha no município de Benjamin Constant/AM e os desafios da formação de seus professores. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2010.
FREITAS, Franceli Fernandes de. A formação de professores da Ilha De Maré-Bahia. 1997.120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.
GUGELMIN, Gloria Maria Mendes Curvo. Educação do campo: uma análise do diálogo entre saber escolar e saber local no contexto do programa ProJovem. 2014. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.
KLEIN, Sonia Francisco. Educação do campo: um estudo sobre cultura e currículo na escola municipal de ensino fundamental Crubixá - Alfredo Chaves – Espírito Santo. 2013. 228 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
KOLLING, Edgar Jorge; NERY, Israel José; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação básica do campo. v. 1. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 1999.
LIMA, Eloisa Aparecida Cerino Rosa. Educação do campo: rompendo cercas e disputando territórios - estudo das práticas do assentamento Roseli Nunes e escola Madre Cristina. 2017. 173 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2017.
LIMA, Fabiana Ribeiro Souza. Cotidiano em uma escola rural: representações de uma comunidade escolar. 2008.120 f. (Mestrado Em Extensão Rural) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2008.
LIMA, Lais Alcantara Rios. O significado das escolas rurais multisseriadas no contexto do município de São Gonçalo dos Campos-BA. 2015. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015.
LIMA, Maristela Rocha. Sou rural, sou gente, tenho identidade: cultura, cotidiano e narrativas de alunos de escola rural. 2018. 215 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2018.
LIMA, Natamias Lopes de. Saberes culturais e modos de vida de ribeirinhos e sua relação com o currículo escolar: um estudo no município de Breves/PA. 2011. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2011.
MELO, Raimunda Alves. Prática docente na escola do campo: diálogos sobre a articulação dos conhecimentos escolares aos saberes da cultura camponesa. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2014.
MENDES, Marciane Maria. A escola do campo e seu significado: o ponto de vista de professores e professoras da rede estadual de educação do Paraná. 2009. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
MENDES, Marciane Maria. Especificidades da educação e da escola do campo: documentos oficiais e produção bibliográfica em análise (1996-2016). 2017. 230 f. Tese (Doutorado Em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
MOLINA, Mônica Castagna; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Rev. Bras. Educ. v. 24, p. 1-30, out. 2019.
MOURA, Edinara Alves de. Lugar, saber social e educação no campo: o caso da escola municipal de ensino fundamental José Paim de Oliveira - Distrito de São Valentim, Santa Maria, RS. 2099. 198 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
MOURA, Ezequiel Antonio de. A coroazinha da Ilha do Mel: territorialidade de uma comunidade tradicional de pescadores (as) artesanais na Ponta Oeste, Paranaguá - PR. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Territorial Sustentável) - Universidade Federal do Paraná, Matinhos, 2016.
NAHIRNE, Ana Paula. O cotidiano de uma escola do campo e a prática social de ensino da matemática na concepção da comunidade escolar. 2017. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
OLIVEIRA, Anderson Martins. Proposta pedagógica das escolas das ilhas do litoral paranaense: narrativas de um processo de construção. 2017. 271 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
OLIVEIRA, Francisco Miguel da Silva de. Construção do projeto educativo escolar no contexto de uma escola ribeirinha marajoara: desafios para uma ação participativa. 2016. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2016.
OLIVEIRA, Mara Rita Duarte. A escola rural da vila da paz: um ensaio etnográfico. 2003. 130 f. Dissertação (Mestrado em Agriculturas Amazônicas) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2003.
PAULA, Adalberto Penha. Relações entre Educação do Campo e o território: significados da escola da/na ilha para uma comunidade tradicional de Guaraqueçaba no litoral do Paraná. 2019. 257 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
PEREIRA, Amarildo Nunes. Territorialidades da educação do campo na região sudoeste do Paraná na última década (2000-2010). 2003. 118 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2003.
PEREIRA, Rosenildo da Costa. Saberes culturais e prática docente no contexto da escola ribeirinha. 2016. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Pará, Belém, 2016.
PEZARICO, Giovanna. A casa, a terra e o mar: os objetos e os espaços no contexto da pedagogia da alternância. 2014. 204 f. Tese (Doutorado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
PINHEIRO, Maria do Socorro Dias. Currículo e seus significados para os sujeitos de uma escola ribeirinha, multisseriada no município de Cametá – Pará. 2009. 203 f. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.
QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. A escola rural e a questão do saber: do saber universal ao saber construído pelo homem do campo. 1992. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 1992.
REGO, Marcondes Batista do. O currículo na escola do campo e sua inter-relação com o mundo do trabalho. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Roraima e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima, Boa Vista, 2016.
REIS, Edmerson dos Santos. A contextualização dos conhecimentos e saberes escolares nos processos de reorientação curricular das escolas do campo. 2009. 318 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
RODRIGUES, Dilma Alves. O significado da escola rural revelado na trilha do trabalho. 1993. 203 f. Dissertação (Mestrado Em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1993.
RODRÍGUEZ, Inés Olivera. Relação juventude - escola frente aos processos excludentes: discutindo as experiências sociais e os sentidos da escolaridade em Chaquira, um caserio rural no litoral norte do Peru. 2008. 224 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
SÁNCHEZ VÁSQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SANTOS, Aparecido Lino dos. Educação do campo: discursos sobre currículo, identidades e culturas. 2015. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2015.
SILVA, Andrea Natalia da. Currículo e práticas mono/multi/interculturais e a produção de identidades e diferenças na escola estadual do campo Nova Itamarati. 2014. 265 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2014a.
SILVA, Iorim Rodrigues da. Gestão democrática na educação do campo: o significado do projeto pedagógico na construção de ações e relações participativas. 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2014b.
SILVA, Marcos Nicolau Santos Da. O território camponês como dimensão educativa: desafios e possibilidades da educação do campo e do ensinar-aprender geografia em Grajaú-MA. 2018. 207 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
SILVA, Maria Aparecida Nascimento da. Currículo da escola ribeirinha na Amazônia e a produção da identidade cultural dos docentes e alunos das classes multisseriadas do ensino fundamental. 2015. 185 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.
SILVEIRA, Vera Lucia Costa da. O entorno da escola rural Astrogildo Pereira da Costa como constitutivo da construção curricular da escola. 2009. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.
SOUZA, Edilma de. Entre cartografias e beiras: espaçostempos de crianças ribeirinhasamazônidas mato-grossenses. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, 2015.
SOUZA, Maria Antônia de. Educação e Movimentos Sociais do Campo: a produção do conhecimento no período de 1987 a 2015. 2. ed. Curitiba: UFPR, 2016.
TEODORO, Bruno Otávio. (Re) Conhecimentos gerais: a escola rural e os múltiplos saberes de um povo geralista, possibilidades e limitações de diálogo. 2010. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
UCHOA, Iraci Carvalho. Trabalho e educação do campo no contexto amazônico: um estudo em uma comunidade camponesa do médio Rio Solimões. 2018.133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2018.
VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira. Identidade cultural de estudantes rurais/ ribeirinhos a partir das práticas pedagógicas. 2010. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2010.
VICTÓRIA, Cláudio Gomes da. Desafios do cotidiano na formação e práxis dos educadores de uma escola ribeirinha no município do Careiro desafios do cotidiano. 2008. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2008.
VIEIRA, Edilaine Aparecida. Jovens, escolarização e livros didáticos: estudo etnográfico em uma escola de assentamento (SC). 2018. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
ZIECH, Marcia Eliana. Educação do campo e a construção da identidade territorial do aluno da escola do campo do Distrito de Cândido Freire – Giruá (RS). 2017. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.