TRAINING TRAJECTORIES OF YOUNG BRAZILIAN WORKERS: FROM PROMISES TO UNCERTAINTIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7347

Keywords:

Youth, Formative processes, Job

Abstract

This article analyzes the personal and financial investments, as well as the agreements made by young people, from basic education to higher education, in order to guarantee access to employment and, consequently, a change of position in the current social structure. The methodological path adopted brought together research methods, techniques and instruments in an approach that articulates quantitative data (monitoring of trajectories in loco) and qualitative data, from different data sources that inform educational and labor data in Brazil. The first investments and arrangements made to obtain this job focused on the efforts of these young people to complete secondary school, followed by professional qualification courses and, finally, access to private higher education. The relationship between work and education occupies a central place in the trajectories investigated. Through the routes analyzed, it was found that there is a strong discourse in favor of education as if be, if not the only, the main strategy of upward social mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Humberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas ( Unicamp). Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus I(DEDC). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos ( MPEJA). Líder do grupo de Pesquisa FORTIS ( Formação Trabalho e Identidades) e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural (Unicamp). Coordenou inúmeros projetos no campo da Juventude-Educação- Trabalho, a exemplo “ Da profissionalização à inserção no mercado de trabalho?”, financiado pela Secretaria de Educação do Estado da Bahia ( 2013-2017). Participou como pesquisador do Projeto “Organização e Condições do Trabalho Moderno. Emprego, Desemprego e Precarização do Trabalho”. Programa CAPESCOFECUB. Acordo Capes-Cofecub - UNICAMP/GTM/CNRS.

Liliana Rolfsen Petrilli Segnini, Universidade Estadual de Campinas – Brasil

Pós-Doutorado em Genre et Rapports Sociaux -IRESCO-CNRS, GERS-IRESCO-CNRS, França. Livre Docente pelo Departamento de Ciências Sociais na Educação da Faculdade de Educação da Unicamp. Professora Titular da Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (desde 2001). Professora e pesquisadora plena da Faculdade de Educação da Unicamp; professora e pesquisadora colaboradora do programa de Doutorado em Ciências Sociais, do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH) da Unicamp. Coordenou o Projeto de Cooperação Internacional CNRS/FAPESP "Qual é o sentido social da modernização no trabalho"(2006/2009). Pesquisadora Associada - Centre de Recherches Sociologiques et Politiques de Paris (CRESPPA, UMR 7217), equipe Genre Travail Mobilités (GTM). Membro do Acordo de Cooperação Internacional Capes Cofecub "Organização e condições de trabalho moderno: emprego, desemprego e precarização do trabalho" (2010/2014). Membro do Acordo Capes Cofecub “O sentido das mudanças e mudanças de sentido" (2015/2019). Membro da diretoria da ALAST - Associação Latinoamericana de Sociologia do Trabalho (2012/2013). Membro da diretoria da ABET - Associação Brasileira de Estudos do Trabalho. Membro do Reseau Genre et Migrations, França. Membro da rede Remir - Trabalho. Pesquisadora CNPq 1 B. Projeto em desenvolvimento (2019/2022): Migrações internacionais e reforma trabalhista - Implicações para o trabalho artístico numa perspectiva comparativa internacional Pesquisa em andamento.

References

ALVES, N. Juventudes e Inserção Profissional. Educa-Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2008.

BALTAR, P. et al. Trabalho no Governo Lula: uma reflexão sobre a recente experiência brasileira. Carta social do Trabalho. Campinas, Centro de Estudos Sindicais e de Economia do Trabalho, n. 12, 2010.

BLOCH, Ernst. O Princípio Esperança. Vol. 1, Rio de Janeiro: Editora Contraponto/Ed. UFRJ, 2005

BOURDIEU, P. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de educação. Petrópolis, Vozes, p 39-64, 1998.

BOURDIEU, P; PASSERON, J.-C. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.

CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Tradução Iraci D. Poleti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998

CATANI, A. M.; HEY, A.P.; GILIOLI, R. de S. P. PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior? Educ. rev., n. 28, dez. 2006. p.125-140.

CORBUCCI, P. R. et al. Situação Educacional dos Jovens Brasileiros. In: ANDRADE, C. C.; AQUINO, L. M. C.; CASTRO, J. A. (org.) Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: Ipea, 2009. p. 91-108.

ELIAS, N; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partit de uma pequena comunidade. Tradução Vera Ribeiro. Tradução do posfácio à edição alemã, Pedro Süssekind. Apresentação e revisão técnica, Federico Neiburg. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.; 2000.

FRIEDMAN, M; FRIEDMAN, R. Liberdade de escolher. Tradução Ruy Jungman. Rio de Janeiro: Record,1987.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 2001.

FRIGOTTO, G. Educação para a “Inclusão” e a “Empregabilidade”: Promessas que Obscurecem a realidade. In: CANÁRIO, R.; RUMMERT, S. M. (org.). Mundos dos Trabalho e Aprendizagem. Lisboa: Educa|Autores, 2009. p. 61-77.

INSTITUTO INTERNACIONAL PARA A EDUCAÇÃO SUPERIOR NA AMÉRICA LATINA E CARIBE (IESALC); ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: la metamorfosis de la educación superior. Caracas: Editorial Metrópolis, 2006.

LEDRUT, R. Sociologie du Chômage. Presses Universitaires de France, Paris, 1966.

PAIS, J. M. Ganhos, tachos e biscates: Jovens, trabalho e futuro. Lisboa: Ambar, 2005.

POCHMANN, M. A batalha pelo primeiro emprego: a situação atual e as perspectivas do jovem no mercado de trabalho. 2 ed. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.

POCHMANN, M. Pedagogia da inclusão. Revista Ensino Superior, São Paulo, n. 96, 2006. p. 1-7.

SEGNINI, L. P. R. Educação, trabalho e desenvolvimento: uma complexa relação. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 6, 2000. p. 14-47.

SILVA, J. H. da. Os Filhos do desemprego: Jovens Itinerantes do Primeiro Emprego, Brasília: Liber livro, 2009

SILVA, J. H. da. Juventude Trabalhadora Brasileira: Percursos Laborais, Trabalhos Precários e Futuros (In)certos. UNICAMP, 2012. Tese (Doutorado em Educação ) – Universidade Estadual de Campinas , Campinas, 2012.

Published

2020-10-01

How to Cite

DA SILVA, J. H.; SEGNINI, L. R. P. TRAINING TRAJECTORIES OF YOUNG BRAZILIAN WORKERS: FROM PROMISES TO UNCERTAINTIES. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 158-185, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7347. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7347. Acesso em: 21 nov. 2024.