TRAINING TRAJECTORIES OF YOUNG BRAZILIAN WORKERS: FROM PROMISES TO UNCERTAINTIES
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7347Keywords:
Youth, Formative processes, JobAbstract
This article analyzes the personal and financial investments, as well as the agreements made by young people, from basic education to higher education, in order to guarantee access to employment and, consequently, a change of position in the current social structure. The methodological path adopted brought together research methods, techniques and instruments in an approach that articulates quantitative data (monitoring of trajectories in loco) and qualitative data, from different data sources that inform educational and labor data in Brazil. The first investments and arrangements made to obtain this job focused on the efforts of these young people to complete secondary school, followed by professional qualification courses and, finally, access to private higher education. The relationship between work and education occupies a central place in the trajectories investigated. Through the routes analyzed, it was found that there is a strong discourse in favor of education as if be, if not the only, the main strategy of upward social mobility.
Downloads
Metrics
References
ALVES, N. Juventudes e Inserção Profissional. Educa-Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2008.
BALTAR, P. et al. Trabalho no Governo Lula: uma reflexão sobre a recente experiência brasileira. Carta social do Trabalho. Campinas, Centro de Estudos Sindicais e de Economia do Trabalho, n. 12, 2010.
BLOCH, Ernst. O Princípio Esperança. Vol. 1, Rio de Janeiro: Editora Contraponto/Ed. UFRJ, 2005
BOURDIEU, P. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de educação. Petrópolis, Vozes, p 39-64, 1998.
BOURDIEU, P; PASSERON, J.-C. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.
CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Tradução Iraci D. Poleti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998
CATANI, A. M.; HEY, A.P.; GILIOLI, R. de S. P. PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior? Educ. rev., n. 28, dez. 2006. p.125-140.
CORBUCCI, P. R. et al. Situação Educacional dos Jovens Brasileiros. In: ANDRADE, C. C.; AQUINO, L. M. C.; CASTRO, J. A. (org.) Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: Ipea, 2009. p. 91-108.
ELIAS, N; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partit de uma pequena comunidade. Tradução Vera Ribeiro. Tradução do posfácio à edição alemã, Pedro Süssekind. Apresentação e revisão técnica, Federico Neiburg. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.; 2000.
FRIEDMAN, M; FRIEDMAN, R. Liberdade de escolher. Tradução Ruy Jungman. Rio de Janeiro: Record,1987.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 2001.
FRIGOTTO, G. Educação para a “Inclusão” e a “Empregabilidade”: Promessas que Obscurecem a realidade. In: CANÁRIO, R.; RUMMERT, S. M. (org.). Mundos dos Trabalho e Aprendizagem. Lisboa: Educa|Autores, 2009. p. 61-77.
INSTITUTO INTERNACIONAL PARA A EDUCAÇÃO SUPERIOR NA AMÉRICA LATINA E CARIBE (IESALC); ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: la metamorfosis de la educación superior. Caracas: Editorial Metrópolis, 2006.
LEDRUT, R. Sociologie du Chômage. Presses Universitaires de France, Paris, 1966.
PAIS, J. M. Ganhos, tachos e biscates: Jovens, trabalho e futuro. Lisboa: Ambar, 2005.
POCHMANN, M. A batalha pelo primeiro emprego: a situação atual e as perspectivas do jovem no mercado de trabalho. 2 ed. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.
POCHMANN, M. Pedagogia da inclusão. Revista Ensino Superior, São Paulo, n. 96, 2006. p. 1-7.
SEGNINI, L. P. R. Educação, trabalho e desenvolvimento: uma complexa relação. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 6, 2000. p. 14-47.
SILVA, J. H. da. Os Filhos do desemprego: Jovens Itinerantes do Primeiro Emprego, Brasília: Liber livro, 2009
SILVA, J. H. da. Juventude Trabalhadora Brasileira: Percursos Laborais, Trabalhos Precários e Futuros (In)certos. UNICAMP, 2012. Tese (Doutorado em Educação ) – Universidade Estadual de Campinas , Campinas, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.