TRAINING TRAJECTORIES OF YOUNG BRAZILIAN WORKERS: FROM PROMISES TO UNCERTAINTIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7347

Keywords:

Youth, Formative processes, Job

Abstract

This article analyzes the personal and financial investments, as well as the agreements made by young people, from basic education to higher education, in order to guarantee access to employment and, consequently, a change of position in the current social structure. The methodological path adopted brought together research methods, techniques and instruments in an approach that articulates quantitative data (monitoring of trajectories in loco) and qualitative data, from different data sources that inform educational and labor data in Brazil. The first investments and arrangements made to obtain this job focused on the efforts of these young people to complete secondary school, followed by professional qualification courses and, finally, access to private higher education. The relationship between work and education occupies a central place in the trajectories investigated. Through the routes analyzed, it was found that there is a strong discourse in favor of education as if be, if not the only, the main strategy of upward social mobility.

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Author Biographies

José Humberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas ( Unicamp). Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus I(DEDC). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos ( MPEJA). Líder do grupo de Pesquisa FORTIS ( Formação Trabalho e Identidades) e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural (Unicamp). Coordenou inúmeros projetos no campo da Juventude-Educação- Trabalho, a exemplo “ Da profissionalização à inserção no mercado de trabalho?”, financiado pela Secretaria de Educação do Estado da Bahia ( 2013-2017). Participou como pesquisador do Projeto “Organização e Condições do Trabalho Moderno. Emprego, Desemprego e Precarização do Trabalho”. Programa CAPESCOFECUB. Acordo Capes-Cofecub - UNICAMP/GTM/CNRS.

Liliana Rolfsen Petrilli Segnini, Universidade Estadual de Campinas – Brasil

Pós-Doutorado em Genre et Rapports Sociaux -IRESCO-CNRS, GERS-IRESCO-CNRS, França. Livre Docente pelo Departamento de Ciências Sociais na Educação da Faculdade de Educação da Unicamp. Professora Titular da Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (desde 2001). Professora e pesquisadora plena da Faculdade de Educação da Unicamp; professora e pesquisadora colaboradora do programa de Doutorado em Ciências Sociais, do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH) da Unicamp. Coordenou o Projeto de Cooperação Internacional CNRS/FAPESP "Qual é o sentido social da modernização no trabalho"(2006/2009). Pesquisadora Associada - Centre de Recherches Sociologiques et Politiques de Paris (CRESPPA, UMR 7217), equipe Genre Travail Mobilités (GTM). Membro do Acordo de Cooperação Internacional Capes Cofecub "Organização e condições de trabalho moderno: emprego, desemprego e precarização do trabalho" (2010/2014). Membro do Acordo Capes Cofecub “O sentido das mudanças e mudanças de sentido" (2015/2019). Membro da diretoria da ALAST - Associação Latinoamericana de Sociologia do Trabalho (2012/2013). Membro da diretoria da ABET - Associação Brasileira de Estudos do Trabalho. Membro do Reseau Genre et Migrations, França. Membro da rede Remir - Trabalho. Pesquisadora CNPq 1 B. Projeto em desenvolvimento (2019/2022): Migrações internacionais e reforma trabalhista - Implicações para o trabalho artístico numa perspectiva comparativa internacional Pesquisa em andamento.

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Published

2020-10-01

How to Cite

DA SILVA, J. H.; SEGNINI, L. R. P. TRAINING TRAJECTORIES OF YOUNG BRAZILIAN WORKERS: FROM PROMISES TO UNCERTAINTIES. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 158-185, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7347. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7347. Acesso em: 22 jul. 2024.