PRESENTATION OF THE THEMATIC DOSSIER: PRESERVICE TEACHING TRAINING IN SCHOOL CONTEXTS AND THE THEORY/PRACTICE BINOMIAL IN THE SUPERVISED PRACTICUM
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.7664Keywords:
Teacher education, Supervised practicum, Theory and practiceAbstract
This opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial taken in isolation tends not to fulfill its formative purpose. Still, it aims to share different ways of seeing supervised practicum in opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial as spaces for the construction of apprehension, deepening and understanding work on the problems that involve education.
Downloads
Metrics
References
ANDRÉ, M. A PESQUISA SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES: CONTRIBUIÇÕESÀ DELIMITAÇÃO DO CAMPO. In: DALBEN, Â. I. L. de F. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 273-287.
ARAÚJO, O. H. A.; FORTUNATO, I. A construção dos relatórios dos estágios supervisionados nas licenciaturas: indagações e desafios da experiência docente-discente. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 46, 2021. [no prelo]
ARAÚJO, O. H. A.; FORTUNATO, I. De professor formador para professor formador: quatro desafios para formar para a docência nas licenciaturas. Educação em perspectiva, Viçosa, v. 11, e02004, p. 1-14, 2020.
CUNHA, M. I. da. LUGARES DE FORMAÇÃO: TENSÕES ENTRE A ACADEMIA E O TRABALHO DOCENTE. In: DALBEN, Â. I. L. de F. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 129- 149.
DOURADO, L. F. Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica: Novas Diretrizes e Perspectivas. Comunicação & Educação, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 27-39, fev. 2016.
FRANCO, M. A. S. Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do Ensino superior? Práxis Educacional, Vol. 9, n. 15, 2013.
GAMBOA, S. S. Teoria e prática: uma relação dinâmica e contraditória. Motrivivência, Florianópolis, 1995, v. VII, n. 8, p. 31-45.
GATTI, B. A. Licenciaturas: crise sem mudança? In: DALBEN, Â. I. L. F. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 485-508.
GIGLIO, C. M. B. RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA COMO DIÁLOGO PERMANENTE ENTRE A FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORES. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 375-392.
GUEDES, Marilde Queiroz. A nova política de formação de professores no Brasil: enquadramentos da base nacional comum curricular e do programa de residência pedagógica. Da Investigação às Práticas, 9(1), 90 – 99, 2019.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9oed. São Paulo: Cortez, 2011.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.
LIBÂNEO, J. C. Produção de saberes na escola: suspeitas e apostas. In: CANDAU, Vera Maria (org.) Didática, currículo e saberes escolares. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 11-45.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, Para Quê?. São Paulo: Cortês, 2010.
LIMA, M. S. L. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro. 2012.
LÓPEZ CARRETERO, A. Ensinar o ofício do ensino: um ofício da alma. Revista Ibero- Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 917-927, 2019.
MARTINS, P. L. O.; ROMANOWSKI, J. P. A DIDÁTICA NA FORMAÇÃO PEDAGÓGICA DE PROFESSORES NAS NOVAS PROPOSTAS PARA OS CURSOS DE LICENCIATURA. In: DALBEN, Â. I. L. de F. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 60-79.
MARTINS, P. L. O.; ROMANOWSKI, J. P. SITUAÇÃO ATUAL DAS LICENCIATURAS: O QUE INDICAM AS PESQUISAS A PARTIR DE 2000. In: DALBEN, Â. I. L. de F. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 509-526.
MOREIRA, P. C. 3+1 e suas (In)Variantes (Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática). Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 44, p. 1137-1150, 2012.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.
SCHEIBE, L. A formação pedagógica do professor licenciado – contexto histórico. Perspectiva, v. 1, n. 1, p. 31-45, 1983.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.