Perspectives for the training of post-pandemic teachers: a dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8361

Keywords:

Education, Training, Pandemic

Abstract

Given the scenario of social isolation due to the COVID-19 pandemic, we sought to provide dialogues with Brazilian researchers and teachers in the area of education, seeking directions for formal education in the period. Thus, an interview was conducted with Professor Bernardete Angelina, Gatti, a reference researcher in the field of teacher education. The objective of this activity was to discuss teacher training in Brazil, in view of the pandemic scenario, pointing to the possible strategies to be adopted by Higher Education Institutions, within the scope of teacher training courses, during and after the pandemic. The interview took place via live, broadcast on the Youtube website, mediated by two university teachers and transcribed. Gatti discussed the role of states and municipalities in the face of education challenges during social isolation, about the possibilities of action by universities, in this scenario, he evaluated distance education and pointed out this moment as a way to rethink the training of teachers in the country.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bernardete Angelina Gatti , Fundação Carlos Chagas – Brasil

Pós-doutorado, Universidade de Montreal - Canadá e Universidade da Pensilvânia – EUA; Doutorado em Psicologia, Universidade de Paris – Denis Diderot - França; Fundação Carlos Chagas (FCC), Conselho Consultivo da Cátedra de Educação Básica do IEA/USP, Conselho Estadual de Educação de São Paulo – Brasil.

Gisele Soares Lemos Shaw, Universidade Federal do Vale do São Francisco – Brasil

Doutorado em Educação em Ciências: química da vida e saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) - Brasil; Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido (PPGDiDes), Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC) – Brasil.

Jocilene Gordiano Lima Tomaz Pereira, Universidade Federal do Vale do São Francisco – Brasil

Pós-Doutorado em Ciências da Educação, Universidade de Coimbra (UC) - Portugal, Doutorado em Educação, Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Brasil; Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido (PPGDiDes), Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC) – Brasil.

References

BRASIL, Ministério da saúde. Sobre a doença. Disponível em https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca, acesso 18/11/2020.

Published

2021-04-01

How to Cite

GATTI , B. A.; SHAW, G. S. L.; PEREIRA, J. G. L. T. Perspectives for the training of post-pandemic teachers: a dialogue . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 511-535, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8361. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8361. Acesso em: 22 jul. 2024.