Authoritarianism and hope: sewing threads between Paulo Freire and José Cardoso Pires
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.8698Keywords:
José Cardoso Pires, Paulo Freire, limit situationAbstract
This article objectifies analyzing the pedagogical work developed in the toy library of a welcoming space linked to a hospital, which attend children victims of scalping accident in Pará State, in the period of 2018-2019, focusing on the ludicity. The guiding questions of the studying are: why to play in the hospital environment? How does playing contribute to the training of children in the hospital environment? It treats of Pedagogical action developed by a group of popular university education whose reference is Paulo Freire. To comprehend the pedagogical acting in the toy library, it carried out bibliographic research, observation in loco, analyzing of developed practices and informal conversations with the professionals and space users. It concludes that playing as ludic activity possibilities subverting and outcropping feelings presents in the children’s life and making the pain overcoming of anguish and fear generated by the disease and prolonged hospitalization of children in health treatment.
Downloads
Metrics
References
COSTA, Rafael Martins da. O discurso não confiável em O Delfim. Nau literária, v. 5, n. 2, p. 1-14, jul./dez. 2009. Acesso em maio de 2021. http://www.seer.ufrgs.br/NauLiteraria/article/view/11036
CROSARIOL, Isabelita Maria. Delfim fragmentado: uma leitura do romance de José Cardoso Pires. Todas as Letras – Revista de Língua e Literatura. São Paulo, v. 3, n. 2, p. 12-18, 2011. Acesso em maio de 2021. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/4002/3194
CRUZ, Liberto. José Cardoso Pires: análise crítica e seleção de textos. Lisboa: Editora Arcádia, 1972.
FIUZA, Marcos. Nas malhas do texto: verdade e poder n’ O Delfim, de José Cardoso Pires. Dissertação (Mestrado em Letras), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Educação e Atualidade Brasileira. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17º edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione, 1989.
MONTAURY, Alexandre. “O Delfim, narrativa de entrelinhas”. Revista Semear. Rio de Janeiro, n. 5, p. 1-5, 2000. Acesso em maio de 2021. http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/5Sem_19.html
NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; ARRIADA, Eduardo e VAHL, Mônica Maciel. Paulo Freire em Aotearoa - Nova Zelândia: uma discussão sobre a produção de Peter Roberts. Revista Pedagógica, vol. 21, 2019, p. 431- 446. Acesso em maio de 2021. https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4890
OSOWSKI, Cecília Irene. Situações-limites [Verbete]. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo
PIRES, José Cardoso. O Delfim. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
ROBERTS, Peter. Conscientisation in Castalia: A Freirean Reading of Hermann Hesse’s The Glass Bead Game. Stud Philos Edu, Springer, 2007, p. 509-523.
ROBERTS, Peter. Rethinkin Conscientization. Journal of Philosophy of Education, Vol. 30. Nº 2, 1996.
ROBERTS, Peter. Conscientization, compassion, and madness: Freire, Barreto, and the limits of education. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 2021, p. 1-21.
ROBERTS, Peter. Freire and Dostoevsky: Uncertainty, Dialogue, and Transformation. In. Journal of Transformative Education, v. 3, n. 2, April 2005, p. 126-139.
ROSA, Seleste Michels da. O Delfim e o pós-modernismo. Revista Trama. Marechal Cândido Rondon, vol. 4, n. 8, p. 199-211, 2o semestre de 2008. Acesso em maio de 2021. e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/download/2399/1814
SANTANA, R. De fornicadores fornicados: Uma leitura de O Delfim de José Cardoso Pires. Metamorfoses, v. 16, n. 1, 2019, p. 148-153. Acesso em maio de 2021. https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2019.v16n1a28245
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.