Authoritarianism and hope: sewing threads between Paulo Freire and José Cardoso Pires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.8698

Keywords:

José Cardoso Pires, Paulo Freire, limit situation

Abstract

This article objectifies analyzing the pedagogical work developed in the toy library of a welcoming space linked to a hospital, which attend children victims of scalping accident in Pará State, in the period of 2018-2019, focusing on the ludicity. The guiding questions of the studying are: why to play in the hospital environment? How does playing contribute to the training of children in the hospital environment? It treats of Pedagogical action developed by a group of popular university education whose reference is Paulo Freire. To comprehend the pedagogical acting in the toy library, it carried out bibliographic research, observation in loco, analyzing of developed practices and informal conversations with the professionals and space users. It concludes that playing as ludic activity possibilities subverting and outcropping feelings presents in the children’s life and making the pain overcoming of anguish and fear generated by the disease and prolonged hospitalization of children in health treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL. Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI, é integrante do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância – NEPE/FURG e do Grupo de pesquisa em História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – HISALES/UFPEL.

Eduardo Arriada, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica - PUC de Porto Alegre. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Atua no Programa de Pós-graduação. Vinculado ao Centro de Estudos e Investigação em História da Educação. Coordena o Centro de Documentação - CEDOC.

Mônica Maciel Vahl, Ara Institute of Canterbury, Christchurch - Nova Zelândia

Doutora em Educação pela University of Canterbury (UC). Bibliotecária na Ara Institute of Canterbury.  Integrante dos grupos de pesquisa HISALES (História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares - FaE/UFPEL), do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI - IE/FURG) e School of Educational Studies and Leadership (UC).

 

References

COSTA, Rafael Martins da. O discurso não confiável em O Delfim. Nau literária, v. 5, n. 2, p. 1-14, jul./dez. 2009. Acesso em maio de 2021. http://www.seer.ufrgs.br/NauLiteraria/article/view/11036

CROSARIOL, Isabelita Maria. Delfim fragmentado: uma leitura do romance de José Cardoso Pires. Todas as Letras – Revista de Língua e Literatura. São Paulo, v. 3, n. 2, p. 12-18, 2011. Acesso em maio de 2021. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/4002/3194

CRUZ, Liberto. José Cardoso Pires: análise crítica e seleção de textos. Lisboa: Editora Arcádia, 1972.

FIUZA, Marcos. Nas malhas do texto: verdade e poder n’ O Delfim, de José Cardoso Pires. Dissertação (Mestrado em Letras), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Educação e Atualidade Brasileira. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17º edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

MONTAURY, Alexandre. “O Delfim, narrativa de entrelinhas”. Revista Semear. Rio de Janeiro, n. 5, p. 1-5, 2000. Acesso em maio de 2021. http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/5Sem_19.html

NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; ARRIADA, Eduardo e VAHL, Mônica Maciel. Paulo Freire em Aotearoa - Nova Zelândia: uma discussão sobre a produção de Peter Roberts. Revista Pedagógica, vol. 21, 2019, p. 431- 446. Acesso em maio de 2021. https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4890

OSOWSKI, Cecília Irene. Situações-limites [Verbete]. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo

PIRES, José Cardoso. O Delfim. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

ROBERTS, Peter. Conscientisation in Castalia: A Freirean Reading of Hermann Hesse’s The Glass Bead Game. Stud Philos Edu, Springer, 2007, p. 509-523.

ROBERTS, Peter. Rethinkin Conscientization. Journal of Philosophy of Education, Vol. 30. Nº 2, 1996.

ROBERTS, Peter. Conscientization, compassion, and madness: Freire, Barreto, and the limits of education. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 2021, p. 1-21.

ROBERTS, Peter. Freire and Dostoevsky: Uncertainty, Dialogue, and Transformation. In. Journal of Transformative Education, v. 3, n. 2, April 2005, p. 126-139.

ROSA, Seleste Michels da. O Delfim e o pós-modernismo. Revista Trama. Marechal Cândido Rondon, vol. 4, n. 8, p. 199-211, 2o semestre de 2008. Acesso em maio de 2021. e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/download/2399/1814

SANTANA, R. De fornicadores fornicados: Uma leitura de O Delfim de José Cardoso Pires. Metamorfoses, v. 16, n. 1, 2019, p. 148-153. Acesso em maio de 2021. https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2019.v16n1a28245

Published

2021-08-31

How to Cite

NOGUEIRA, G. M.; ARRIADA, E.; VAHL, M. M. Authoritarianism and hope: sewing threads between Paulo Freire and José Cardoso Pires . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 4-23, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.8698. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8698. Acesso em: 24 aug. 2024.