Action research and content analysis: case in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8796

Keywords:

Action research, Content Analysis, Teacher education

Abstract

Action research as a qualitative research methodology in the educational context can contribute to a reflective and collective questioning with a view to improving pedagogical practices, to the understanding of these practices and situations in which they were developed and, consequently, to the professional development of teachers. In data collection and processing, content analysis is a privileged method in the analysis of qualitative data which includes a set of techniques that allow a more rigorous and objective compliance with the scientific criteria and validation of knowledge construction.

This article, through a literature review and a case analysis, aims to understand how the action research methodology can be applied in research studies in the educational context, specifically in teacher education, and to verify the importance of the content analysis method in the qualitative research quality.

The case presented consists of a research-training project developed in an educational community with the objective of promoting the innovation of methodologies and pedagogical strategies through the application of a program of active teacher education with the integration of digital technologies. This project confirmed the development of a more digital culture in this educational community, fostering the professional development of teachers in the context of the future knowledge society, confirming the appropriateness of the proposed research methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Luísa Rodrigues, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa – Portugal

Doutorada em Educação, especialidade TIC na Educação, pela Universidade de Lisboa, Instituto de Educação (IE-ULisboa), Professora Auxiliar no IE-ULisboa – Portugal; Investigadora na Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF).

References

ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e desenvolvimento institucional: que novas funções supervisivas? In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia, A supervisão na formação de professores: da sala à escola, p.212-238. Porto: Porto Editora, 2002.

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

ANDERSON, Gary L.; HERR, Kathryn. O docente-pesquisador: a investigação-ação como uma forma válida de geração de conhecimentos. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 2, n.1, Artes de ser professor, p. 4-24, fev-mai 2016. Disponível em: www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/download/21236/17839. Acesso em: 3 abr. 2021

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, Lda., 2011. (Original publicado em francês em 1977: L’Analyse de Contenu).

JACKSON, Kristi; BAZELEY, Pat. Qualitative Data Analysis with NVivo. London: SAGE Publications Ltd., 2007.

BELCHIOR, Margarida Maria. Aprender na sociedade da informação e do conhecimento - entre o local e o global – contributos para a Educação para a Paz. Tese (Doutorado em Educação, especialidade TIC na Educação). Lisboa. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/8005. Acesso em: 8 mar. 2021

BERA (British Educational Research Association). Ethical Guidelines for Educational Research, fourth edition, London, 2018. Disponível em: https://www.bera.ac.uk/publication/ethical-guidelines-for-educational-research-2018. Acesso em: 4 fev. 2021.

BLUMER, Herbert. El interaccionismo simbólico. Perspectiva y método. Barcelona: Hora S.A. 1982 (Original publicado em inglês em 1969: Symbolic Interactionism Perspective and Methods).

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CAETANO, Ana Paula. Para uma conceptualização da reflexão na investigação-acção. Revista Portuguesa de Pedagogia, ano 37-3, p. 113-133, 2003.

CAETANO, Ana Paula. A mudança dos professores pela investigação-acção. Revista Portuguesa de Educação, vol. 17, n. 1, p. 97-118. Universidade do Minho, Portugal, 2004a.

CAETANO, Ana Paula. Mudança e formação de professores. In: NÓVOA, António (Org.). Currículo, situações educativas e formação de professores: estudos em homenagem a Albano Estrela, p.227-251. Lisboa: Educa, 2004b.

CARVALHO, Virgínia Donizete de.; BORGES, Livia de Oliveira; RÊGO, Denise Pereira do. Interacionismo simbólico: origens, pressuposto e contribuições aos estudos em psicologia social. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 30, n. 1, p. 146-161, 2010.

COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research methods in education, 5th Ed. London and New York: Taylor & Francis e-Library and Routledge Falmer, 2000.

COUTINHO, Clara. P.; SOUSA, Adão.; DIAS, Anabela.; BESSA, Fátima; FERREIRA, Maria José; VIEIRA, Sandra. (2009). Investigação-acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, Vol. XIII, nº 2, p. 455-479. Instituto de Educação da Universidade do Minho. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10148/1/Investiga%c3%a7%c3%a3o_Ac%c3%a7%c3%a3o_Metodologias.PDF. Acesso em: 13 abr. 2021.

DENZIN, Norman. The research act. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984.

DEWEY, John. Experiencia y educación. Buenos Aires: Editorial Losada, S.A., 1960.

DICK, Bob. Action research: action and research. 2002. Disponível em: http://www.aral.com.au/resources/aandr.html Acesso em: 21 mai. 2021.

EBBUTT, David. Educational action research: some general concerns and specific quibbles. In: BURGESS, Robert. (Ed.). Issues in educational research: qualitative methods. London: Falmer Press, 1985.

ELLIOTT, John. Building educational theory through action research. In: NOFFKE, S.; SOMEKH, B. Handbook of Educational Action Research, p.28-38. London: SAGE Publications Ltd, 2010.

ESTRELA, Maria Teresa. Um olhar sobre a investigação educacional a partir dos anos 60. In: ESTRELA, A. (Org). Investigação em educação. Teorias e práticas, p.113-141. Lisboa: Educa e UIDCE, 2007.

FLICK, Uwe. Métodos qualitativos na investigação científica. Lisboa: Monitor – Projectos e Edições, Lda, 2005.

FONSECA, Josélia Mafalda Ribeiro. Investigação-ação como abordagem ao currículo: questões metodológicas e éticas. In SOUSA, F., ALONSO, L., ROLDÃO, M. (Orgs.) Investigação para um currículo relevante, pp. 73-86. Coimbra: Almedina, 2013.

GUBA, Egon G. Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. In: GIMENO, J. S.; GÓMEZ, A. P. La enseñanza: su teoría y su práctica, p.148-165. Madrid: Akal, 1983.

GUBA, Egon G; LINCOLN, Yvonna. S. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Yvonna. S. (Eds.). Handbook of qualitative research, p. 105-117. Cap. 7. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Inc., 1994.

JOHNSON, Burke; CHRISTENSEN, Larry. Educational research: quantitative, qualitative, and mixes approaches, 5th Ed. Califórnia: SAGE Publications, 2014.

KEMMIS, Stephen; MCTAGGART, Robin. The action research planner, 3rd Ed. Victoria: Deakin University Press, 1988.

LEWIN, Kurt. Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, v. 2, n. 4, p. 34-46, 1946. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x. Acesso em: 21 mai. 2021

LINCOLN, Yvonna. S.; GUBA, Egon. G. Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications, 1985.

LUKAS, J. F. Mujika; SANTIAGO, K. Etxeberria. Evaluación educativa. Madrid: Alianza Editorial, 2004.

MILES, Matthew. B.; HUBERMAN, A. Michael. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook, 2nd Ed. California: SAGE Publications, Inc., 1994.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; AZEVEDO, Ana; MATEUS-ARAÚJO, Mónica. A formação em contexto para a pedagogia-em-participação: um estudo de caso. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Desenvolvendo a qualidade em parcerias: Estudos de caso, p.80-98, 2009. Lisboa: Direcção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular, Ministério da Educação.

GIRALDO-RAMÍREZ, Maria Elena. El interaccionismo simbólico, un enfoque metodológico para la investigación de las TIC en educación. In: Monográfico: Maestría en Educación, vol. I., Agosto-Diciembre, p. 108-112. Medellín: UPB. 2009.

RODRIGUES, Ana Luísa. A formação ativa de professores com integração pedagógica das tecnologias digitais. Tese (Doutorado em Educação, especialidade TIC na Educação). Lisboa. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/28329. Acesso em: 8 mar. 2021

RODRIGUES, P. (1992). A avaliação curricular. In Estrela, A.; Nóvoa, A. (Orgs.) Avaliações em educação: novas perspetivas, Lisboa: Educa, 1992. p.15-72.

RODRÍGUEZ, Carlos Enríque. Didáctica de las ciencias económicas, 2007. Edición electrónica. Disponível em: www.eumed.net/libros/2007c/322. Acesso em: 10 jan. 2021

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A importância da investigação–ação no desenvolvimento profissional docente: critérios para sua adoção em teses de doutorado em Educação. Pesquisa en Punto de Vista, v. 3, n. 2 , p. 1-14, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.30705/eqpv.v3i2.1745. Acesso em: 21 mai. 2021

SEPÚLVEDA, María; CALDERÓN, Ignacio; RUIZ, Cristóbal; BELTRÁN, Remedios. La investigación acción participativa una estrategia de formación para transformar la realidad en un centro de reforma juvenil. Investigación en la escuela, n. 65, p.101-112, 2008. Disponível em: https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7155/6301. Acesso em: 20 dez. 2020

SILVA, Maria Isabel Lopes. Práticas educativas e construção de saberes: metodologias de investigação-acção. Coleção Ciências da Educação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, Ministério da Educação, 1996.

SILVERMAN, David. Interpretação de dados qualitativos: métodos para análise de entrevistas, textos e interações. Porto Alegre: Artmed Editora, S.A., 2009.

YIN, R. K. Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press, 2011.

Published

2021-09-01

How to Cite

RODRIGUES, A. L. Action research and content analysis: case in teacher education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 17-39, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8796. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8796. Acesso em: 22 jul. 2024.