The advancement of the neoliberal project inguidelines for teacher training in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8920

Keywords:

Teacher Training, Guidelines, Neoliberalism

Abstract

The article analyzes the restructuring of teacher education in Brazil from Resolution 2/2019, which defines the National Curriculum Guidelines for Teacher Education for Basic Education, comparing your projectwith the Resolution that preceded,the Resolution 1/2002, identifying updates and continuities. The text is a study of politics, without reducing it to the political text, here understood as one of the moments of its production. To understand the Guidelines in their political trajectory, the authors use the documentary analysis of opinions and resolutions of the National Education Council, in addition to texts by political actors who contributed to sustain the need to reform teacher training courses. It concludes that the Guidelines approved in 2019 reissues the principles, fundamentals, and procedures of the 2002 Guidelines, growing the neoliberal teacher training project started during the Fernando Henrique Cardoso government, with the expansion of its managerial characteristics.

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Author Biographies

Eliana da Silva Felipe, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora Associada do Instituto de Ciências da Educação. Líder do Grupo de Pesquisa GEFOP - Grupo de Estudos sobre Formação de Professores.

Emmanuel Ribeiro Cunha, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Doutor em Educação - UFRN. Universidade do Estado do Pará – UEPA. Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UEPA. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores do PPGED/UEPA.

Ana Rosa Peixoto de Brito, Universidade Federal do Pará - Brasil

Especialista em Educação pela Universidade Federal do Pará UFPA Brasil. Docente aposentada, integra o grupo de pesquisa do Nupanfope – Anfope Formação do Educador, Vice- Presidente Regional Norte Anfope.

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Published

2021-07-01

How to Cite

FELIPE, E. da S.; CUNHA, E. R.; BRITO, A. R. P. de. The advancement of the neoliberal project inguidelines for teacher training in Brazil . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 127-151, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8920. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8920. Acesso em: 22 dec. 2024.