2019 national guidelines for teacher training: tensions and perspectives on Pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8925

Keywords:

Guidelines, Pedagogy course, Teacher training

Abstract

This paper analyzes the National Curriculum Guidelines of the K-12 Teacher Initial Training, in its Resolution No. 02/2019, and its implications on Pedagogy course. It takes up tenets and conceptions built up by the educator’s movement which have influenced the course’s organization. It also problematizes tensions and perspectives of the Pedagogy course based on the historical, political, and social context, where the new guidelines are forged. The study carries out a critical-dialectical analysis and highlights two aspects articulated in the materiality of the training process, the theoretical- scientific aspect, and the practical-organizational aspect. The first one corresponds to the education theory’s tenets, conceptions, and grounds. The second one is bound to the set of curriculum components of licentiate courses. Specifically, regarding the Pedagogy course, the trend seen is of reshaping the curriculum organization suggesting specific courses according to the K-12 stage. The emphasis is on the specific content of some areas of knowledge and their methodologies in line with a national K-12 curriculum. It highlights the hollowing out of the basis of education and the dissociability in the relation

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ângela Maria Silveira Portelinha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Brasil

Pós-doutoranda em Educação pela Unicamp. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Francisco Beltrão-PR. Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do grupo de pesquisa “Educação Superior, Formação e Trabalho Docente” (Gesfort).

References

ANFOPE. X Encontro Nacional – Documento Final. Brasília, 2000.

BRASIL. (Constituição 1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei n.o 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, p. 27833, 23 de dezembro de 1996.

BRASIL. CNE. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de abril de 2002. Seção 1, p. 31.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.

BRASIL. Conferência Nacional de Educação – CONAE 2010 – Documento final. Disponível em: https://bit.ly/2NlTWVk. Acesso em: 23 jun. 2020.

BRASIL. Conferência Nacional de Educação – CONAE 2014 – Documento referência. Elaborado pelo Fórum Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria Executiva Adjunta, 2013.

BRASIL. Lei n.o 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 1, 26 de junho de 2014.

BRASIL. Parecer n. 02/2015 - CNE/CP, de 9 de junho de 2015. Brasília, Diário Oficial da União, Seção 1, p.13, 25 de junho de 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.o 2/2015, de 1.o de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial da União, seção 1, n. 124, p. 8-12, 2 de julho de 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP No 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, p. 46-49.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://bit.ly/2ZzNwnU. Acesso: 15 jan. 2020.

DOURADO, Luiz Fernando. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial a Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, no. 131, p. 299-324, abr.-jun., 2015

FREITAS, H. C. L. de. PNE e formação de professores: contradições e desafios. Revista Retratos da Escola Brasília, v. 8, n. 15, p. 427-446, jul./dez. 2014.

GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000

KUENZER, Acácia Zeneida. Conhecimento e competências no trabalho e na escola. Rio de Janeiro, Boletim Técnico do SENAC, v. 28, n.2, maio/ago., 2002.

LAVAL, Chistian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

PARO, Vitor Henrique. Professor: artesão ou operário? São Paulo: Cortez, 2018. PORTELINHA, Ângela Maria Silveira. A pedagogia nos Cursos de Pedagogia: teoria e

prática pós-Diretrizes Curriculares Nacionais. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

RAMOS, Marise Nogueira. A educação profissional pela pedagogia das competências: para além da superfície dos documentos oficiais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n.80, p. 405-427, set. 2002.

SANCHES GAMBOA, Silvio. Teoria e prática: uma relação dinâmica e contraditória. Motrivivência, Florianópolis, n. 8, p. 39-46, 1995.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais em tempos de golpe: retrocessos e formas de resistência. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-18, jan./dez. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3u9df4R. Acesso em: 20 dez. 2020.

SCHEIBE, Leda: BAZZO, Vera Lúcia. A construção de base comum nacional para a formação de profissionais da educação no Brasil. Revista de Educação da Univali, Contra Pontos, ano 1, n.o 1, Itajaí, jan/jun. 2001.

SCHEIBE, Leda. Diretrizes Curriculares para o Curso de Pedagogia: trajetória longa e inclusa. Revista Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 43-62, jan./abr. 2007.

SCHEIBE, Leda. Diretrizes Nacionais para os Cursos de Pedagogia: da regulação à implementação. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (Org). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 551-568.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Buenos Aires: Clacso; São Paulo: Expressão Popular. 2007.

Published

2021-07-01

How to Cite

PORTELINHA, Ângela M. S. 2019 national guidelines for teacher training: tensions and perspectives on Pedagogy course . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 216-236, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8925. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8925. Acesso em: 21 nov. 2024.