Remote learning and the pandemic: a close-up

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9121

Keywords:

Production of subjectivity; Teachers inventive formation; Heterotopia

Abstract

This is an article woven by six hands, through meetings and conversations held between three teachers from the public education system, two from middle to high school and one from university. This texture conceptualizes an encounter as what activates a problematic field, the principle of an Teachers inventive formation. We put into analysis and into intervention a remote education, summoned by the pandemic scenarios of the present and its close-up plan, which eliminates the body in its totality as the enunciator. In the frame of a screen - computer and/or cell phone - education becomes the focus, evidencing a process of mass exclusion, both of the body and of a number of students and teachers who do not have access to the remote world. For this purpose, the work is divided into three close-up scenes, namely: Scene 1: Pandemic and pandemonium: will it pass!(?); Scene 2: other spaces and heterotopias: in a panting epidemic, a bit of air so as not to suffocate; Scene 3/Epilogue: gaps of an inventive teacher training: the evolution of freedom. The conceptual and methodological take proposed here presents shots that make up the scenes and that work as propagators of the critical dimension and the resistance to affirm self- managed and inventive ways of forming, that link knowing and living to an ethos - a policy for the making of free lives, rarities in times of remote education and control.

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Author Biographies

Rosimeri de Oliveira Dias, UERJ

Doutorado em Psicologia, UFRJ; Professora Associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais (UERJ) - Brasil; Coletivo Oficinas de Formação Inventiva de Professores (OFIP); Procientista UERJ; rosimeri.dias@uol.com.br

Liliana Secron Pinto, Secretaria Municipal de Educação do Rio de janeiro- SME-RJ; Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro SEEDUC-RJ

Mestrado em Educação no Programa de Pós-Graduação Processos Formativos e Desigualdades Sociais, UERJ; Professora da Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC-RJ) e da Secretaria Municipal de Educação (SME-RJ) - Brasil; Coletivo Oficinas de Formação Inventiva de Professores (OFIP); lsecron@gmail.com

Líbia Busquet, Fundação Municipal de Educação de Niterói/RJ; UERJ

Doutorado (em curso) em Educação no Programa de Pós-Graduação Processos formativos e desigualdades sociais, UERJ; Professora da Fundação Municipal de Educação de Niterói/RJ - Brasil. Coletivo Oficina de Formação Inventiva de Professores (OFIP). Atriz e cantora. mcpessin@gmail.com

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Published

2022-02-10

How to Cite

DIAS, R. de O.; PINTO, L. . S.; BUSQUET, L. Remote learning and the pandemic: a close-up . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9121, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9121. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9121. Acesso em: 22 jul. 2024.