Democratic management of public schools based on the monitoring of PEE in the state of Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9124Keywords:
Democratic Management, State Education Plan, MonitoringAbstract
This article analyzes the paths and difficulties in ensuring the effectiveness of democratic management of public schools, taking as its object of analysis, the goal 20 of the State Education Plan of the State of Maranhão - PEE/MA, approved by Law No. 10.009/14, relating it to the Report of the 1st Monitoring Cycle of the Goals of the State Education Plan 2014-2017. The documentary and bibliographic research provide the construction of relationships between the laws in fact, institutional instruments and susceptible to problematization, and the academic productions, source of scientific knowledge susceptible to new dialogues and contextualizations. After analyzing the data, it is concluded that there are disarticulations between the PNE (2014-2024) and the PEE - MA (2014-2024), as well as the analysis of the monitoring document of the PEE - MA, evidenced the tendency in the state policy to guarantee the democratic management linked to the process of election of managers, a process that, according to the data collected, contemplated less than half of the state education network.
Downloads
Metrics
References
ABRUCIO, Fernando Luiz. A dinâmica federativa da educação brasileira: diagnóstico e propostas de aperfeiçoamento. In OLIVEIRA, Romualdo P. SANTANA, Wagner. Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, 2010.
ARAÚJO, Gilda Cardoso. Federalismo e políticas educacionais no Brasil: equalização e atuação do empresariado como projetos em disputa para a regulamentação do regime de colaboração. Edu. Soc., Campinas, v.34, n.124, p.787-802, jul-set, 2013.
BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilidade da gestão escolar em Portugal, In: FERREIRA, N. S. C. (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 8ªed. São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 11 de abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 10.172 de 9 de janeiro de 2001. Estabelece o Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União, DF, 10 jan. 2001.
BRASIL. Decreto – Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE. Brasília, DF: 2014a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 11 abr. 2020.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Panorama do Maranhão. 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ma/.html. Acesso em 11 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 21 mar. 2021.
CENTRÁNGOLO, Oscar; HEYMANN, Daniel; RAMOS, Adrián. Macroeconomía en recuperación: la Argentina post-crisis. In: Kosacoff, Bernardo (ed.). Crisis, Recuperación y nuevos dilemas. La economia argentina 2002 – 2007. Buenos Aires: CEPAL, 2007.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A questão federativa e a educação. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela de; SANTANA, Wagner (Orgs.). Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília, DF: UNESCO, 2010.
DOURADO, Luís Fernando; A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, N.S.C. (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 2013.
FARENZENA, Nalu.; MARCHAND, Patrícia. S. Relação Intergovenamentais na Educação à Luz do Conceito de Regulação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.43, n.150, p. 788-811, set./dez. 2013.
KRAWCZYK, Nora. A construção social das políticas educacionais no Brasil e na América Latina. In: KRAWCZYK, Nora; CAMPOS, Maria Malta Campos; HADDAD, Sérgio (Org.). O cenário educacional latinoamericano no limiar do século XXI: reformas em debate. Campinas: Autores Associados, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão escolar: teoria e prática. 5 ed. MF Livros: Goiânia, 2008.
LIMA, Licínio Carlos. A escola como organização educativa. São Paulo: Cortez, 2001.
LIMA, Lucinete Marques; BIANCHINI, Angelo Rodrigo; LIMA, Francisca das Chagas Silva. EDUCAÇÃO BÁSICA NO MARANHÃO NO PRIMEIRO GOVERNO DINO: políticas e ações. in: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria; RODRIGUES, Maria Lima. A Política Educacional em Contexto de Desigualdade: uma análise das redes públicas de ensino da região Nordeste. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019.
LUCE, Maria Beatriz; FARENZENA, Nalú. O regime de colaboração intergovernamental. In: GRACIANO, Mariângela (Org.). O Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE). São Paulo: Ação Educativa. 4 v. p. 9-13. 2007.
MARANHÃO. Lei nº 10.099, de 11 de junho 2014. Aprova o Plano Estadual de Educação do Estado do Maranhão e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Maranhão, São Luís, v. 108, n. 111, 11 jun. 2014. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/files/2016/05/suplemento_lei-10099-11-06-2014-PEE.pdf. Acesso em: 15 mai. 2021.
MARANHÃO. Relatório do 1º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Estadual de Educação 2014-2017. São Luís: Seduc. 2017. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/files/2017/10/RELAT%C3%93RIO-PEE-MA-finalizado-com-as-%C3%BAltimas-corre%C3%A7%C3%B5es-1.pdf. Acesso em 12 de abr. 2021.
NOGUEIRA, Ana Maria; BERNARDES, Hila Maria Rodrigues. Formação em serviço de gestores das escolas públicas: o projeto da CEFEB para as escolas públicas municipais do Ceará. In: XXV Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação, 2011, São Paulo: ANPAE, 2011.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. (Org.) Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997.
RAMOS, Marília Patta; SCHABBACH, Letícia Maria. O estado da arte da avaliação de políticas públicas: conceituação e exemplos de avaliação no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, n. 5, p. 1.271-1.294, set./out. 2012. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/7140/5692. Acesso em 10 mai. de 2021.
SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. – 2. ed. rev. e ampl. – Campinas, SP: Autores Associados, 2017.
SOUZA, Ângelo Rodrigo de. Explorando e construindo um conceito de gestão democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 123-140, dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v25n3/07.pdf. Acesso em: Abri. 2021.
VEIGA, Zilah de Passos Alencastro. As Instâncias Colegiadas da Escola. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves de. (Orgs.). Escola: espaço do projeto político-pedagógico. 11. ed. Campinas: Papirus, 2007 (p. 113-126).
VERDE, Alexandre Viana; LIMA, Francisca das Chagas da Silva. Planos estaduais de educação da região nordeste: o papel dos conselhos participativos na democratização da educação pública. Revista Cocar. V.15 N.31/p.1-17. 2021. Disponível em: file:///C:/Users/WINDOWS/Downloads/nildeapoluceno-planos-estaduais-de-educao-da-regio-nordeste-o-papel-dos-conselhos-participativos-na-democratizao-da-educao-pblica%20(1).pdf. Acesso em 21 mar. 2021.
VERDE, Alexandre Viana. Gestão Democrática da Escola Pública: os desafios dos conselhos escolares da rede estadual de ensino. Monografia (Monografia de Pedagogia) – UFMA. São Luís, p 77. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.