The toy library in hospital welcoming space: reflections about freirean practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9383

Keywords:

Popular Education, Hospital Welcoming Space, Freirean Pedagogy

Abstract

This article objectifies analyzing the pedagogical work developed in the toy library of a welcoming space linked to a hospital, which attend children victims of scalping accident in Pará State, in the period of 2018-2019, focusing on the ludicity. The guiding questions of the studying are: why to play in the hospital environment? How does playing contribute to the training of children in the hospital environment? It treats of Pedagogical action developed by a group of popular university education whose reference is Paulo Freire. To comprehend the pedagogical acting in the toy library, it carried out bibliographic research, observation in loco, analyzing of developed practices and informal conversations with the professionals and space users. It concludes that playing as ludic activity possibilities subverting and outcropping feelings presents in the children’s life and making the pain overcoming of anguish and fear generated by the disease and prolonged hospitalization of children in health treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Professora titular da Universidade do Estado do Pará. Doutora em Educação pela PUC-SP e UNAM-UAM-Iztapalapa – México. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP) e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia. Bolsista produtividade do CNPq2.

Tânia Regina Lobato dos Santos, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Professora titular da Universidade do Estado do Pará. Doutora em Educação pela PUC-SP e professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UEPA. Pesquisadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP) CCSE/UEPA e coordenadora do Projeto de Extensão – Educação Básica: Inclusão Social e Educacional.

References

AZEVEDO, Antônia Cristina Penuso de. Brinquedoteca no diagnóstico e intervenção em

dificuldades escolares. Campinas: Alínea, 2004.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal n.o 11.104/2005. Brasília, 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Editora do

Ministério da Saúde, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. São Paulo: Saraiva, 2009.

CARDOSO, Maria de Fátima dos Santos. A higienização dos brinquedos no ambiente hospitalar. In: VIÉGAS, Dráuzio (org.) Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2.ed. Rio de Janeiro: WakEditora, 2008. p.147-150

COSTA, Edwaldo; DE PAULA, Nisley Martins. Brinquedoteca hospitalar e a importância da higienização dos brinquedos. SCIAS–Arte/Educação, 2014. Disponível em: www.scielo.com.br. Acesso em: 20 janeiro de 2021.

CUNHA, Nylse Helena da Silva. O significado da brinquedoteca hospitalar. In: VIÉGAS, Dráuzio (org.). Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2.ed. Rio de Janeiro: WakEditora, 2008. p.71-74

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São

Paulo: Cortez; Autores Associados, 1982.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 1993.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 4. ed. São Paulo: Olho D’Água, 2001a. FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

GOLDENBERG, Margareth. A importância da humanização do hospital: brinquedotecas terapêuticas – Instituto Ayrton Senna. In: VIÉGAS, Dráuzio (org.).Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2.ed. Rio de Janeiro: WakEditora, 2008. p.85-90.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. Caderno de Atividades Pedagógicas em Educação Popular. Belém: NEP/CCSE/UEPA, 2015. n.4.

OLIVEIRA, Kássya Christinna et al. Educação em ambiente hospitalar: a complexidade vida- morte. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de (org.). Caderno de atividades pedagógicas em educação popular: pesquisas e práticas educativas de inclusão social. Belém: NEP/CCSE/UEPA, 2004.n. 1; p. 15 a 28.

OLIVEIRA, Vera Barros de. Algumas experiências: algumas experiências internacionais. In: VIÉGAS, Dráuzio (org.).Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2.ed. Rio de Janeiro:WakEditora, 2008. p. 77-84

SANTOS, Marli Pires dos. Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. Petrópolis: Vozes, 2004.

VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Classe hospitalar no mundo: um desafio à infânciaem sofrimento. Fortaleza: UEC, 2005. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/57ra/programas/CONF_SIMP/textos/sandramaia-hospitalar.htm. Acesso em: 5 maio 2018.

VIÉGAS, Dráuzio (org.).Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2. ed. Rio de Janeiro: WakEditora, 2008.

Published

2021-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, I. A. de; SANTOS, T. R. L. dos. The toy library in hospital welcoming space: reflections about freirean practice . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 24-43, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9383. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9383. Acesso em: 21 nov. 2024.