The toy library in hospital welcoming space: reflections about freirean practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9383

Keywords:

Popular Education, Hospital Welcoming Space, Freirean Pedagogy

Abstract

This article objectifies analyzing the pedagogical work developed in the toy library of a welcoming space linked to a hospital, which attend children victims of scalping accident in Pará State, in the period of 2018-2019, focusing on the ludicity. The guiding questions of the studying are: why to play in the hospital environment? How does playing contribute to the training of children in the hospital environment? It treats of Pedagogical action developed by a group of popular university education whose reference is Paulo Freire. To comprehend the pedagogical acting in the toy library, it carried out bibliographic research, observation in loco, analyzing of developed practices and informal conversations with the professionals and space users. It concludes that playing as ludic activity possibilities subverting and outcropping feelings presents in the children’s life and making the pain overcoming of anguish and fear generated by the disease and prolonged hospitalization of children in health treatment.

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Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Professora titular da Universidade do Estado do Pará. Doutora em Educação pela PUC-SP e UNAM-UAM-Iztapalapa – México. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP) e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia. Bolsista produtividade do CNPq2.

Tânia Regina Lobato dos Santos, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Professora titular da Universidade do Estado do Pará. Doutora em Educação pela PUC-SP e professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UEPA. Pesquisadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP) CCSE/UEPA e coordenadora do Projeto de Extensão – Educação Básica: Inclusão Social e Educacional.

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VIÉGAS, Dráuzio (org.).Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Associação Brasileira de Brinquedotecas. 2. ed. Rio de Janeiro: WakEditora, 2008.

Published

2021-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, I. A. de; SANTOS, T. R. L. dos. The toy library in hospital welcoming space: reflections about freirean practice . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 24-43, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9383. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9383. Acesso em: 22 jul. 2024.