Continuous training of early childhood teachers in a pandemic context: freirian reflections
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9426Keywords:
Teacher Training, Child education, Pandemic Context, Remote TeachingAbstract
With the Covid-19 pandemic, teacher education has raised broad discussion in academia, as student learning takes on new contours in the face of the remote teaching alternative, which can have a substantial impact on the personal and professional dimensions of the subject in formation. Given this context, this article aims to analyze, in the light of Freire's conceptions, the implications of the pandemic context for a group of postgraduate students of the Specialization in Early Childhood Education, at a public university in Bahia. To do so, we adopted a qualitative approach, with 26 participants. In the production of data, we used a questionnaire with 17 questions, being 05 closed and 12 open. The data reveal that although graduate students have pointed out some negative aspects of the pandemic, such as increased spending on technological resources and the internet, a feeling of impotence, insecurity, fear, and exhaustion; on the other hand, they saw opportunities to develop creativity, overcome challenges, study close to the family, learn and develop new skills. We conclude that the current pandemic scenario in Brazil requires immediate public educational policies to support teachers and students, as well as offering initial or continuing teacher training that address the learning needs of the teaching profession in situations of uncertainty and social change, political, economic, emotional, among others.
Downloads
Metrics
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à
teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021, p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em 24 de jul de 2021
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 12a ed. 2008.
FREIRE, Paulo; FAUDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta: São Paulo: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. Organizadora: Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
_____. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do Oprimido. 10a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
_____. Extensão ou Comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 12a ed. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
_____. Educação como prática da liberdade. 28a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. _____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 35a ed. São Paulo:
Paz e Terra, 2007.
_____. Educação e Mudança. Tradução de Lilian Lopes Martins. 39a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
_____. Pedagogia do Oprimido. 69a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. _____. Educação e política. Organização Ana Maria de Araújo Freire. 5a ed. Rio de
Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GERBASI, Luciana Barbosa. Impacto do pensamento de Paulo Freire nas Pesquisas de Pós – graduação no Brasil (1987 - 2010). Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas: Campinas/SP, 2013. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/250761Acesso em: 14 jul. 2021.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-. Acesso em 24 de maio de 2021
NÓVOA, Antônio. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, volume 7, número 3, agosto de 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905 Acesso: 16 ago de 2021.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, p. 1-19. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso em: 18 de maio de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.