Continuous training of early childhood teachers in a pandemic context: freirian reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9426

Keywords:

Teacher Training, Child education, Pandemic Context, Remote Teaching

Abstract

With the Covid-19 pandemic, teacher education has raised broad discussion in academia, as student learning takes on new contours in the face of the remote teaching alternative, which can have a substantial impact on the personal and professional dimensions of the subject in formation. Given this context, this article aims to analyze, in the light of Freire's conceptions, the implications of the pandemic context for a group of postgraduate students of the Specialization in Early Childhood Education, at a public university in Bahia. To do so, we adopted a qualitative approach, with 26 participants. In the production of data, we used a questionnaire with 17 questions, being 05 closed and 12 open. The data reveal that although graduate students have pointed out some negative aspects of the pandemic, such as increased spending on technological resources and the internet, a feeling of impotence, insecurity, fear, and exhaustion; on the other hand, they saw opportunities to develop creativity, overcome challenges, study close to the family, learn and develop new skills. We conclude that the current pandemic scenario in Brazil requires immediate public educational policies to support teachers and students, as well as offering initial or continuing teacher training that address the learning needs of the teaching profession in situations of uncertainty and social change, political, economic, emotional, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lilian Moreira Cruz, Universidade Estadual de Santa Cruz – Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Brasil. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/UESC. Grupo de Estudo e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (UESB), Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (UFBA). Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire/UESC.

Claudia Celeste Lima Costa Menezes, Universidade Estadual de Santa Cruz – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Brasil. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação Infantil/UESC. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil - GEPEI/UESC.

Lívia Andrade Coelho, Universidade Estadual de Santa Cruz – Brasil

Doutora em Educação (UFBA), Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação da UESC. Centro de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ciências Humanas (UESC), Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação (UESC), Grupo de pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (UFBA).

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à

teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021, p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em 24 de jul de 2021

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 12a ed. 2008.

FREIRE, Paulo; FAUDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta: São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. Organizadora: Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

_____. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do Oprimido. 10a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

_____. Extensão ou Comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 12a ed. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

_____. Educação como prática da liberdade. 28a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. _____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 35a ed. São Paulo:

Paz e Terra, 2007.

_____. Educação e Mudança. Tradução de Lilian Lopes Martins. 39a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

_____. Pedagogia do Oprimido. 69a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. _____. Educação e política. Organização Ana Maria de Araújo Freire. 5a ed. Rio de

Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GERBASI, Luciana Barbosa. Impacto do pensamento de Paulo Freire nas Pesquisas de Pós – graduação no Brasil (1987 - 2010). Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas: Campinas/SP, 2013. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/250761Acesso em: 14 jul. 2021.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-. Acesso em 24 de maio de 2021

NÓVOA, Antônio. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, volume 7, número 3, agosto de 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905 Acesso: 16 ago de 2021.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, p. 1-19. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso em: 18 de maio de 2021.

Published

2021-08-31

How to Cite

CRUZ, L. M.; MENEZES, C. C. L. C.; COELHO, L. A. . Continuous training of early childhood teachers in a pandemic context: freirian reflections . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 158-179, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9426. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9426. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.