“The teacher always arrived with content ready”: a reflection on EJA’s biology curriculum and its interfaces with freirian assumptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9429

Keywords:

Biology curriculum, Youth and Adult Education (EJA), Paulo Freire

Abstract

Based on Freire's pedagogy and its assumptions, the article aimed to undertake some reflections on the movement of “choice” of biology contents worked on in the classroom, signaling the dynamics of curriculum construction. These reflections are supported by interviews carried out with students of Youth and Adult Education (EJA) in the state of Goiás. Paulo Freire's theoretical legacy demonstrates the potential and relevance of his pedagogy to collectively and dialogically think and build the EJA curriculum, having as a premise that the student is the center of the entire teaching-learning process. Preliminary data from the research indicate that the banking transmission of “ready content” from biology is still rooted in the pedagogical practice of teachers. Dialogue, when it exists, is still restricted to superficiality, deviating from the true Freirian dialogue. Organizing a curriculum for teaching biology at EJA, based on Freirian pedagogy, considers that the contents, although essential, are not static and that they are responsible for serving the interests of students, valuing their knowledge and promoting the transition from prior knowledge to systematized scientific knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renato Antônio Ribeiro , Universidade Federal de Goiás – Brasil

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática, pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG); Professor na Educação de Jovens e Adultos e em Instituições de Ensino Superior; Integrante do Grupo de Pesquisa Colligat: (re)pensando a formação de professores de Ciências e Biologia e do Fórum Goiano de Educação de Jovens e Adultos.

Simone Sendin Moreira Guimarães, Universidade Federal de Goiás – Brasil

Doutora em Educação Escolar - Formação de Professores pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP); Professora Associada I do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG).  Coordena o Grupos de Pesquisa Colligat - (re)pensando a formação de professores de ciências na natureza.

References

ANTUNES, Ricardo Luiz. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho, São Paulo: Boitempo, 2005.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Carlos Roberto Jamil Cury (relator). Parecer CNE/CEB 11/2000. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação de Jovens e Adultos, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Trabalhando com a educação de jovens e adultos: alunas e alunos da EJA. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

DE VARGAS, Sônia Maria. Educação de Jovens e Adultos: discutindo princípios pedagógicos. In: MOREIRA, A. F. B; ALVES, M. P. C; GARCIA, R. L. Currículo, Cotidiano e Tecnologias. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2006. 216 p. cap. 8, p. 181-196.

FÁVERO, Osmar. Paulo Freire: importância e atualidade de sua obra. Revista e-curriculum. São Paulo, V.7, n.03, 2011.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. SP: Cortez Ed., 1989.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’Água, 1995.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. 3ª ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 8ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo, Editora Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 9. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

KUENZER, Acacia Zeneida. Formação de profissionais da educação no Brasil: as políticas de formação: A constituição da identidade do professor sobrante. Educação & Sociedade, Campinas, Ano XX, n.68, p.163-183, dez. 1999.

MACHADO, Maria Margarida. A trajetória da EJA na década de 90: políticas públicas sendo substituídas por solidariedade. In: Reunião Anual da Anped, 21., 1998, Caxambu. Trabalhos apresentados... São Paulo: ANPED, 1998.

MORAIS, Francisco Alexandro de. O ensino de Ciências e Biologia nas turmas de EJA: experiências no município de Sorriso-MT. Revista Iberoamericana de Educación, Madri, Espanha, nº 48/6, p. 1, mar. 2009. Disponível em: <http://www.rieoei.org/expe/2612Morais.pdf> Acesso em 25 set. 2010.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. A educação de Paulo Freire: andarilho da utopia – em diferentes contextos. Revista Interação. Goiânia. V. 42, n.1, p.1-19, 2017.

PAIVA, Vanilda. Paulo Freire e o nacionalismo-desenvolvimentista. São Paulo: Graal, 2000.

PARANHOS, Rones de Deus. Ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos: o pensamento político- pedagógico da produção científica brasileira. 229f. Tese (Doutorado - Doutorado em Educação). Faculdade de Educação - Universidade de Brasília. 2017.

RAMOS, Marise Nogueira. O currículo para o ensino médio em suas diferentes modalidades: concepções, propostas e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 116, p. 771-788, jul.-set. 2011.

RUMMERT, Sonia Maria. M. A Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores brasileiros no Século XXI. O “novo” que reitera antiga destituição de direitos. Revista de Ciências da Educação, 2, pp. 35 50, 2007.

SAUL, Ana Maria; SILVA, Antonio Fernando Gouvêa. O legado de Paulo Freire para as políticas de currículo e para a formação de educadores, no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v.90, n.224, p 223-244, jan/abr.2009, MEC.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica. 11 ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405 p. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2004.

SOUZA, Maria Antonia de. Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: IBPEX, 2011.

VENTURA, Jaqueline. Educação ao longo da vida e organismos internacionais: apontamentos para problematizar a função qualificadora da Educação de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v.1, n.1, p.29-44, 2013.

Published

2021-08-31

How to Cite

RIBEIRO , R. A.; GUIMARÃES, S. S. M. . “The teacher always arrived with content ready”: a reflection on EJA’s biology curriculum and its interfaces with freirian assumptions . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 192-217, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9429. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9429. Acesso em: 22 nov. 2024.