GESTIÓN UNIVERSITARIA: LÍMITES Y PERSPECTIVAS EN EL CUERPO COLEGIAL DE UN CURSO DE GRADUACIÓN

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5462

Palabras clave:

Body collegiate, Management, Public university

Resumen

The objective of the text is to present the question of university management, highlighting some characteristics and principles that permeate it and, more concretely, to problematize it from the perception and praxis of the coordinator of the body collegiate of a pedagogy course of a public university. For this, through the bibliographic and documentary survey, historical elements of Higher Education in Brazil are presented and, in the semi-structured interview, the coordinator's understanding of the managerial action developed in the collegiate body is verified. This practice is oriented (or not) by the theoretical references that deal with the theme and, more specifically, is anchored in the principles of democratic management. This study is contained in a broader survey that includes other colleges and management bodies as research spaces. The results reveal an effort, linked to the administrative activities of the university, to carry out a democratic management - albeit with evident weaknesses -, surpassing the managerial practices and strengthening the social function of the university.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Tania da Costa Fernandes, Universidade Estadual de Londrina - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Docente e Pesquisadora do Departamento de Educação, área de Políticas e Gestão da Educação e do Programa de Pós-Graduação – Mestrado em Educação, da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Líder do Grupo de Pesquisa/CNPQ Políticas Públicas, Currículo, Gestão e Sociedade. Coordenadora do Projeto de Pesquisa Políticas de Gestão na Educação Superior: um estudo sobre a legislação e os órgãos de gestão e colegiados superiores, da UEL. Coordenadora do Programa de Estudos Complementares em Currículo e Gestão da Educação (PROEGE) da UEL.

Emanuelly Cristhiny Santana, Universidade Estadual de Londrina - Brasil

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Membro do Grupo de Pesquisa/CNPQ Políticas Públicas, Currículo, Gestão e Sociedade. Colaboradora Projeto de Pesquisa Políticas de Gestão na Educação Superior: um estudo sobre a legislação e os órgãos de gestão e colegiados superiores, da UEL. Colaboradora no Programa de Estudos Complementares em Currículo e Gestão da Educação (PROEGE) da UEL.

Publicado

2019-08-26

Cómo citar

FERNANDES, T. da C.; SANTANA, E. C. GESTIÓN UNIVERSITARIA: LÍMITES Y PERSPECTIVAS EN EL CUERPO COLEGIAL DE UN CURSO DE GRADUACIÓN. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 34, p. 75-92, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i34.5462. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5462. Acesso em: 22 nov. 2024.