Working conditions and health of municipal teachers in the southwest of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12222

Keywords:

work conditions, teaching work, health

Abstract

This text aims to present an analysis of the working and health conditions of teachers in the context of the Identity Territory of the Middle Southwest of Bahia (TIMSOBA) and Identity Territory of Southwest of Bahia (TISOBA). This is an exploratory study, with a quali-quantitative approach and used a virtual questionnaire, prepared from the Google Docs Online Platform as a data collection instrument, characterized as survey-type research, with participants teachers from municipal networks in both territories. The results indicate that teachers receive lower remuneration than other professionals with the same level of training, that the intensification of teaching work causes overload and illness of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Oliveira Vidal da Silva, Centro Universitário UniFTC - Brasil

Doutoranda em Educação Universidade Federal da Bahia (UFBA). Vice Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GEPEP/CNPq). Assessora Pedagógica do Centro Universitário UniFTC Vitória da Conquista, Bahia. 

Vera Lúcia Fernandes de Brito, Instituto Federal Baiano - Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (IFBaiano), Campus Itapetinga. Membro do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq) e do Grupo de Pesquisa e Laboratório de Estudos em Humanidades - LABHUMA-IF Baiano/Itapetinga.

Claudio Pinto Nunes, Universida de Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Titular Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Contribuição de autoria: curadoria de dados, conceituação, análise formal, investigação, redação do rascunho original, revisão do texto final.

References

ASSUNÇÃO, Ada Ávila. OLIVEIRA, Dalila Andrade. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, maio/agos. 2009. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 21 de set. 2016.

BAHIA. Decreto nº 12.354, de 25 de agosto de 2010. Institui o Programa Territórios de Identidade e dá outras providências. Salvador: BA. 2010. Disponível em : //http://www.demacamp.com.br/svo/assets/decreto_2010_12354_institui-o-programaterrit%C3%B3rios-de-identidade-e-d%C3%A1 -outras-provid%C3%AAncias.pdf. Acesso em: 01 jul. 2018

BAHIA, 2015. Perfil dos Territórios de Identidade /Superintendência de Estudos Econômicos e Sociais da Bahia. -Salvador: SEI, 2015. 3 v. p. (Série territórios de identidade da Bahia, v.2). Disponível em: //http://www.sei.ba.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=2000&Itemid=284. Acesso em: 01 jul. 2018.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 10 fev. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) 2014 – 2024. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 22 out. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. CONAE 2018: Documento Referência. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.deolhonosplanos.org.br/wpcontent/uploads/2017/04/Documento-ReferenciaCONAE2018.pdf. Acesso em: 10 de dezembro de 2017.

BRITO, Regivane dos Santos; PRADO, Jany Rodrigues; NUNES, Claudio Pinto. As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Revista Tempos e Espaços em Educação (online), v. 10, p. 165-174, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/6676. Acesso em: 21 fev. 2020.

BRITO, Vera Lúcia Fernandes de. Políticas públicas para valorização docente: planos de carreira e remuneração das redes municipais do Território de Identidade do Médio Sudoeste da Bahia (TIMSOBA). 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2019.

CASTRO NETA, Abília Ana de; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Desenvolvimento profissional e precarização do trabalho docente: perspectivas e (des)continuidades. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 3, p. 2067–2082, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16i3.14842. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14842. Acesso em: 19 fev. 2022.

FERNANDES, Maria José da Silva; BARBOSA, Andreza. O trabalho docente na rede pública do estado de São Paulo: apontamentos iniciais para a discussão da jornada de trabalho. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.10, n. 11, jun./dez. 2014. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/782. Acesso em: 13 fev. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO D E GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad Con nua): microdados 2012-2017. 2018. Disponível em: http://ww2.ibge.gov.br/home/esta s ca/indicadores/trabalhoerendimento/pnad_con nua/ default_microdados.shtm. Acesso em: 30 abril. 2018.

ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. O trabalho docente no início da carreira e sua contribuição para o desenvolvimento profissional do professor. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.10, n. 17, jun./dez. 2014. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/781. Acesso em: 11 fev. 2020.

MASSON, Gisele. Requisitos essenciais para a atratividade e a permanência na carreira docente. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 140, p.849-864, jul.-set., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Y4GnNgbwFYxX4FxwJ3g5JCn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 18 fev. 2021

MOURA, Juliana da Silva; RIBEIRO, Júlia Cecília de Oliveira Alves; CASTRO NETA, Abília Ana de; NUNES, Claudio Pinto. A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente (Online), v. 19, p. 01-17, 2019. Disponível em: http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1242. Acesso em: 18 fev. 2020.

NUNES, Claudio Pinto. Formación y trabajo docente: cuestiones contemporáneas. Revista Êxitus, Santarém, v. 9, n. 1, 2019. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/917. Acesso em: 18 out. 2020.

OLIVEIRA, Eliane Guimarães de; SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Desenvolvimento profissional docente: um olhar para além da formação. Educa - Revista Multidisciplinar em Educação, v. 5, p. 23-39, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3254. Acesso em: 20 fev. 2020.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga. Condições de trabalho docente: uma análise a partir de dados de sete estados brasileiros. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga (org.). Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

PIOVEZAN, Patricia Regina; DAL RI, Neusa Maria. Flexibilização e intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 1-21, 2019. Disponível em: https:// www.scielo.br/pdf/edreal/v44n2/2175-6236-edreal-44-02-e81355.pdf. Acesso: em 16 mai. 2019.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Cláudio Pinto. Valorização docente na conjuntura do pós impeachement de 2016 no Brasil. Revista Cocar (online), v. 13, p. 1-20, mai/ago, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Vidal/Downloads/belfares,+2518-6956-1-CE.pdf. Acesso em 12 mar. 2022.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; LESSA, Rosângela Souza; VIDAL, Tiana Oliveira; SOUZA, Ingrid Sampaio. Condições de trabalho e saúde de docentes do interior da Bahia. In: NUNES, Cláudio Pinto; CARDOSO, Berta Leni Costa; SOUSA, Erivan Coqueiro. Condições de trabalho e saúde do professor. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020. Disponível em: http://www2.uesb.br/editora/wp-content/uploads/CONDI%C3%87%C3%95ES-DE-TRABALHO-E-SA%C3%9ADE-DO-PROFESSOR-site.pdf. Acesso em 11 mar. 2022

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Cláudio Pinto. Neoconservadorismo e educação brasileira. Revista Educação e Fronteiras On-Line, v. 10, p. 25-41, 2020. Disponível em:

https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/11886 . Acesso em: 10 set. 2022.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Valorização docente na conjuntura do pós impeachement de 2016 no Brasil. Revista Cocar (online), v. 13, p. 1-20, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2518. Acesso em: 19 fev. 2022.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Formação docente: o instituído no Território de Identidade do Sudoeste Baiano. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 2, n. 6, p. 1-25, 2021. DOI: 10.22481/reed.v2i6.10117. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/10117. Acesso em: 19 fev. 2022.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Plano de carreira enquanto estratégia de resistência para a valorização docente no território de identidade do sudoeste baiano. Revista Educação e Emancipação (UFMA), São Luís, v. 12, p. 93-113, 2019. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/12403. Acesso em: 19 fev. 2022.

SILVA, Daniela Oliveira Vidal. Valorização docente no território de identidade do Sudoeste Baiano: o instituído e o praticado. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2019.

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Cláudio Pinto. O piso salarial como insumo da valorização docente nos governos de FHC e Lula: da política de fundos à Lei do Piso. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12,n. 23, p. 251-270, set./dez. 2016. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/914. Acesso em: 21 fev. 2022.

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira; NUNES, Claudio Pinto. A valorização docente e a lei do piso salarial: um estado da arte. Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, p. 437-452, 2019a. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/1886. Acesso em: 23 fev. 2022.

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira; NUNES, Claudio Pinto. O Piso Salarial Nacional no Contexto do Financiamento da Educação no Brasil: limites e possibilidades do seu cumprimento. FINEDUCA: Revista de Financiamento da Educação. v. 9, p. 1-17, 2019b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/90205. Acesso em: 22 fev. 2022.

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira; NUNES, Claudio Pinto. Os sentidos atribuídos ao piso salarial nacional como política pública de valorização docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, Aracaju, v. 12, n. 29, p. 195-212, 2019c. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/10688. Acesso em: 22 fev. 2022.

Published

2023-03-13

How to Cite

SILVA, D. O. V. da; BRITO, V. L. F. de; NUNES, C. P. Working conditions and health of municipal teachers in the southwest of Bahia. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12222, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12222. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12222. Acesso em: 22 jul. 2024.