REMOTE TEACHING AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT ON THE ACTIVITIES DEVELOPED BY THE PIBID ON BIOLOGY OF UFRPE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10822Keywords:
Digital Technologies, Biology Teaching, PIBID , Remote TeachingAbstract
This article aimed to reflect on the contributions of the use of Digital Technologies in education from the report of experiences developed in two basic education schools in Pernambuco during the period of remote teaching. Digital Technologies in Education present in the literature. As a methodological approach, we carried out a discussion on the potential and contributions brought by Digital Information and Communication Technologies (TDIC) to the teaching and learning process of students, followed by reflections on some pedagogical practices that used TDIC during the remote teaching period in two high schools. The main results showed that the use of TDIC during the period of remote teaching provided the minimization of the distance between teachers and their students, collaborated to make classes more attractive and meaningful, allowed the study of distant environments, contributed to plurality in scientific dissemination, supplied the need for field practices and classes and helped in the training process of PIBID scholarship holders.
Downloads
References
AVELINO, Wagner Feitosa; MENDES, Jessica Guimarães. A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 56-62, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/AvelinoMendes/2892. Acesso em: 28 maio 2020.
BALASUBRAMANIAN, Nathan; WILSON, Brent George. Games and Simulations. In: Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. Proceedings… v.1. 2006. Disponível em:
< https://www.researchgate.net/publication/228979011_Games_and_simulations >. Acesso em: 28 fev. 2022.
BARRETO, Andreia Cristina Freitas; ROCHA, Daniele Santos. COVID 19 e Educação: Resistências, Desafios e (Im)Possibilidades. Revista ENCANTAR – Educação, Cultura e Sociedade. Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 1-11, 2020. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8480. Acesso em: 28 maio 2020.
BARRETO, Andreia Cristina Freitas; SANTOS, Jaciara de Oliveira Sant’Anna; MACHADO, Maira Souza. O trabalho docente em tempos de COVID-19: das políticas às práticas. In: COLARES, Getuliana Sousa; ANDRADE, Wendel Melo; COSTA, Gilmar Pereira. Entre a academia e a escola: reflexões sobre políticas, teorias e práticas educacionais. Curitiba, PR: CRV, 2021, p. 127-137.
BITTENCOURT, Priscilla Aparecida Santana; ALBINO, João Pedro. O uso das tecnologias digitais na educação do século XXI. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 205–214, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9433. Acesso em: 4 maio. 2022.
BRAGA, Ryon. Apresentação. In: FAUSTO, Camargo; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd. Acesso em: 8 março. 2022.
CAMAS, Nuria Pons Vilardell; MANDAJA, Mônica; RIBEIRO, Renata Aquino; MENGALLI, Neli Maria. Professor e cultura digital: reflexão teórica acerca dos novos desafios na ação formadora para nosso século. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 21 n.2, p. 179-198. 2013. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3834. Acesso em: 06 jun. 2021.
CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo. DEBATE: A Sociedade em rede - do conhecimento à acção política. Centro Cultura de Belém, 2005. Disponível em: http://labds.eci.ufmg.br:8080/bitstream/123456789/62/1/CASTELLS%3B%20CARDOSO.%20Sociedade%20em%20rede.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
CRUZ, Lilian Moreira; MOURA, Edite Marques de; MENEZES, Cláudia Celestes Lima Costa. Contributos freirianos para Formação Continuada de professores/as em contexto de pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 5, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9194. Acesso em: 1 out. 2021.
CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Livia Andrade; FERREIRA, Lúcia. Gracia. Docência em tempos de pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. Vol. 13, Nº. 31, Jan./Abr. 2021. p. 992-1016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11798. Acesso em: 29 jun. 2021.
DEBASTIANI, Vitória Souza; COSTA, Gabriella Ribeiro Vaz da; TRAESEL, Carolina Kist. Atividades práticas de microbiologia geral realizadas durante o ensino remoto - percepção dos discentes. In: Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão. Anais [...], v. 13, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/110065. Acesso em: 23 mar. 2022.
FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-19, 2021.
FERRAZ, Roselane Duarte. Estágio supervisionado na formação do pedagogo: contribuições e desafios. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-12, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8691. Acesso em: 17 dez. 2020.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-28. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8963. Acesso em: 20 ago. 2021.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021 p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em: 20 mar. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio - Revista de Letras, v. 13, n. 1. jan./jun., 2021. p. 323-344. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9070. Acesso em: 08 ago. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia; ABREU, Roberta Melo de Andrade. Características e desafios dos/nos anos iniciais do ensino fundamental: vozes de estagiários. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, 2021. p. 1-31. 2021.
GARCIA, Tânia Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; ZAROS, Lilian Giotto; RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Caderno de Ensino Mediado por TIC. SEDIS - Livros eletrônicos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29767. Acesso em: 5 out. 2021.
GUEDES, Josiel de Alencar. Hidrografia e Google Earth: aula de campo virtual em tempos de pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5470. Acesso em: 2 mar. 2022.
GUERRA, Gerusa Cabral; ALVES, Josimar; NASCIMENTO, Roberta Barros de Oliveira; RENOVATO, Rosangela; VIEIRA, Sebastiao da Silva. Educação em tempos pandêmicos: o uso do aplicativo WhatsApp como proposta de comunicação em aulas remotas. Revista Docência e Cibercultura, [S.I.], v. 5, n. 4, p. 273-285, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357599044_Educacao_em_tempos_pandemicos_o_uso_do_aplicativo_WhatsApp_como_proposta_de_comunicacao_em_aulas_remotas. Acesso em: 15 mar. 2022.
HAYASHI, Victor Takashi; HAYASHI, Fabio Hirotsugu. Lab EAD: Laboratório Eletrônico de Ensino à Distância durante o Distanciamento Social. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 21-30. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11379. Acesso em: 25 jan. 2022.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn3. Acesso em: 16 maio 2020.
LACERDA, Aureliana Lopes de; WEBER, Claudiane; PORTO, Marchelly Pereira; SILVA, Romário Antunes da. A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia. Revista ACB, Florianópolis v. 13, n. 1, p. 130-144, 2008. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/553. Acesso em: 2 mar. 2022.
MARTINS, Diego de Oliveira; TIZIOTTO, Simone Aparecida; CAZARINI, Edson Walmir. Ambientes virtuais de aprendizagem (AVAs) como ferramentas de apoio em ambientes complexos de aprendizagem (ACAs). Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, São Paulo, v. 15, 2016. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/277. Acesso em: 7 ago. 2020.
MARTINS, Ronei Ximenes. A COVID- 19 e o fim da Educação a Distância: um ensaio. Revista de Educação a Distância. Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. Disponível em: ttps://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/620. Acesso em: 28 maio 2020.
MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
MAUAD, Samara; FREITAS, Léa G. de. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado em educação em tempos de pandemia da COVID-19. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-27. Disponível: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8318. Acesso: 10 ago. 2021.
MELLO, Marina Pereira de Almeida.; RIBEIRO, Samuel Dias. Representatividade, visibilidade e vocalidade: apontamentos sobre branquitude e produção acadêmica em eventos científicos, em tempos de educação remota. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 17, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19450/209209216532. Acesso em: 20 abr. 2022.
MORAIS, Erivania Melo de. O estágio supervisionado de formação docente em tempos de ensino remoto: os desafios de uma formação crítica e reflexiva. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-16.
OLIVEIRA, Sidmar da Silva; SILVA, Obdália Santana Ferraz; SILVA, Marcos José de Oliveira. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas. Aracaju, v.10, n.1, p. 25-40, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239. Acesso em: 18 jan. 2020.
ROLA, Ana; GOMES, Celeste. Validação de recursos para uma aula de campo virtual na Serra da Lousã. In: IX Congresso Nacional de Geologia. Volume especial das Comunicações Geológicas (Paper accepted). 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/12935503/Valida%C3%A7%C3%A3o_de_recursos_para_uma_aula_de_campo_virtual_na_Serra_da_Lous%C3%A3. Acesso em: 15 mar. 2022.
SANTANA, Aline Canuto de Abreu; PINTO, Elisângela Alves; MEIRELES, Maria Lucia Bezerra; OLIVEIRA, Mariele de; MUNHOZ, Renata Ferreira; GUERRA, Rosane Saraiva. Educação & TDIC´S Democratização, Inclusão Digital e o Exercício Pleno da Cidadania. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v. 7, n. 10, p. 2084-2106, 2021. Disponível em https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/2748. Acesso em 15 mar. 2022.
SAVI, Rafael; ULBRICHT, Vania Ribas. Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Renote, Porto Alegre, v. 6, n. 1, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333284891_JOGOS_DIGITAIS_EDUCACIONAIS_BENEFICIOS_E_DESAFIOS#:~:text=O%20jogo%20%C3%A9%20uma%20ferramenta,%22%20(Savi%2C%202008)%20. Acesso em: 17 abr. 2022.
SERAFIM, Maria Lúcia; SOUSA, Robson Pequeno de. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, Robson Pequeno de; MIOTA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. (Org.). Tecnologias digitais na educação [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. 276 p. disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 15 jan. 2022.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, e-14290, jan./dez.2020, p. 1-19. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso: 15 nov. 2020.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Estágio Remoto Emergencial: refrações de um conceito para o ensino. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-15. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8968. Acesso em: 20 ago. 2021.
THADEI, Jordana. Mediação e educação na atualidade: um diálogo com formadores de
professores. In: BACICH, Lílian.; MORAN, José. (Org.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 90-105.
VALENTE, José Armando. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais. Serra dos Órgãos, v. 1, n. 1, p. 141-166 2014. Disponível em: https://www.unifeso.edu.br/revista/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24. Acesso em: 2 mar. 2022.
VINHAS, Thaís; SANTOS, Lorena Michelle Silva dos; BARRETO, Andreia Cristina Freitas. Estágio Supervisionado e Ensino Remoto Emergencial: quais os desafios para a formação docente?. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, v. 02, n. 10, jul./ago., p. 176-189, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/36252. Acesso: 20 dez. 2021.
TELES, Nayana; GOMES, Tiago Pereira; VALENTIM, Fabrício. Universidade multicampi em tempos de pandemia e os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-24. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8151/5878. Acesso: 05 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.