Use of data collection instruments: an analysis of educational science productions in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15535

Keywords:

methodological study, data reliability, literature review

Abstract

The proper choice of the data collection instrument is essential for research to present assertive, reliable and useful results for science and society. Therefore, this review of university coursework aims to analyze the types of data collection instruments adopted in research in Educational Sciences developed in Mozambican universities. To do so, 60 papers were analyzed focusing on the type of instruments, the nature of the questions and their correlation with the question and objective of the research. The results indicated the adoption of questionnaires, interviews and observation guides. The three modalities are widely recognized and consolidated in use in the academic field of Education/Teaching. In some cases more than one instrument was used. All instruments were created by the authors. However, it was found that some of the instruments demonstrated low correlation with the question and objective of the research, indicating a major weakness in their development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damasco Rocha Mateus Chalenga, Universidade Rovuma - Nampula, Moçambique

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática, com mestrado em Energia e Meio Ambiente, pela Universidade Pedagógica de Maputo - Moçambique. Docente na Universidade Rovuma - Moçambique

Ricardo Franklin de Freitas Mussi, Universidade do Estado da Bahia – Caetité, Bahia, Brasil

Doutor em Educação Física pela UFSC. Professor no MEPISCO e no PPGELS da Universidade do Estado da Bahia. Líder do NEDHECS/Cnpq

Vital de Melo Lopes Napapacha, Universidade Rovuma – Nampula, Moçambique

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática, com mestrado em Ensino/Educação em Informática, pela Universidade Pedagógica de Maputo - Moçambique. Docente na Universidade Rovuma - Moçambique

Cláudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – Vitória da Conquista, Brasil

Doutor em Educação pela UFRN. Professor no PPED da Unviersidade Estadual do Sudoeste da Bahia e da Universidade Federal de Sergipe. Professor Visitante na Universidade Rovuma/Moçambique. Líder do Grupo de Pesquisa Difort/Cnpq

References

BASTOS, Jennifer Ester de Sousa; SOUSA, Julia Maria de Jesus; SILVA, Pollyana Mattias Narciso da; AQUINO, Rafael Lemes de. O Uso do Questionário como Ferramenta Metodológica: potencialidades e desafios. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v.5, n.3, p.623-636, 2023. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/304. Acesso em: 15 out. 2024.

BATISTA, Selton Jordan Vital; PEREIRA, Ademir de Souza. Validação de um roteiro de entrevista: fundamentos para a pesquisa qualitativa no Ensino de Ciências. Caminhos da Educação Matemática em Revista, v. 14, n. 2, p. 48-63, 2024. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/166. Acesso em: 10 out. 2024.

CHALENGA, Damasco Rocha Mateus; GUIRAGUIRA, Emília Maria José; NAPAPACHA, Vital de Melo Lopes; NUNES, Claudio Pinto. Educação em Moçambique: tendências de formação de professores de ciências naturais e matemática. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, e024009, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1694. Acesso em: 18 out. 2024.

COSTA, Wagner Fernandes; TITO, Ana Luiza de Albuquerque; BRUMATTI, Paula Normandia Moreira; ALEXANDRE, Mauro Lemuel de Oliveira. Uso de instrumentos de coleta de dados em pesquisa qualitativa: um estudo em produções científicas de turismo. Turismo: visão e ação, v.20, n.1, p.2-28, 2018. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/12166. Acesso em: 10 out. 2024.

FERREIRA, Carlos Leopoldo; Schwarzbach, Loise Cristina; FERREIRA, Vando Cesar Ribeiro. Instrumento para coleta de dados primários para pesquisas em administração. Revista Americana de Empreendedorismo e Inovação, v.esp., p.27-33, 2018. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/raei/article/view/3275. Acesso em: 10 out. 2024.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FRANÇA, Marta de Souza. Entrevista interativa: um ensaio para desenhar o instrumento. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 4, n. 11, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/14253. Acesso em: 28 out. 2024.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Oralidade e escrita: uma ou duas leituras do mundo? Linha D'Água, n. 15, p. 41-62, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37233. Acesso em: 10 out. 2024

MARIETTO, Marcio Luiz. Observação Participante e Não Participante: Contextualização Teórica e Sugestão de Roteiro para Aplicação dos Métodos. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v.17, n.4, p.5–18, 2018. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/10871. Acesso em: 10 out. 2024

MEDEIROS NETA, Olivia Morais; SILVA, Lenina Lopes Soares. Estudos antecedentes em pesquisas educacionais: entre a necessidade, a pertinência e a prudência. Cenas Educacionais, v.7, p.e17075, 2024. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/17075. Acesso em: 10 out. 2024

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Plano estratégico da educação 2020-2029. Maputo: MEDH, 2020. Disponível em: https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/2020-22-mozambique-esp.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.

MOREIRA, Deise Maíra Silveira; MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; CARDOSO, Berta Leni Costa. Questionário sobre valorização docente (Q-VD): elaboração e validação de um instrumento. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.15, n.34, p.e17489, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17489/13986 Acesso em: 10 out. 2024.

MOURA, Cleson Oliveira de; SILVA, Ítalo Rodolfo; SILVA, Thiago Privado da; SANTOS, Karoliny Alves; CRESPO, Maria da Conceição Albernaz; SILVA, Marcelle Miranda da. Percurso metodológico para alcance do grau de saturação na pesquisa qualitativa: teoria fundamentada. Revista Brasileira de Enfermagem, v.75, n.e20201379, p.1-9, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/h6skK6tnvW4phBYzvxpWJ3Q/?lang=pt# Acesso em: 10 out. 2024.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes.; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 18 out. 2024.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; MUSSI, Leila Maria Prates Teixeira; ASSUNÇÃO, Emerson Tadeu Cotrim; NUNES, Claudio Pinto. Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v. 7, n. 2, p. 414–430, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/sustinere/article/view/41193. Acesso em: 18 out. 2024.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; MUSSI, Leila Maria Prates Teixeira; RODRIGUES, Deyvis Nascimento; ALMEIDA, Claudio Bispo de; TEIXEIRA, Emille Prates; FIGUEIREDO, Ana Claudia Morais Godoy. Inquérito de saúde em população quilombola baiana: relato de uma experiência em pesquisa epidemiológica. Revista Saúde e Pesquisa, v.13, n. 3, p. 675-685, 2020. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7525 Acesso em: 20 out. 2024.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; TEIXEIRA, Marizete de Carvalho Cardoso; CARVALHO, Iamara Junqueira Sousa; GAMA, Alexandra Valéria Flora; CARAMELO, Marta Juvênia Navarro; MUSSI, Leila Maria Prates Teixeira; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Entrevista na perspectiva acadêmica: da coleta de dados à publicação técnico-científica. Revista Educação em Páginas, v. 3, n. 3, p. e14869, 2024. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14869. Acesso em: 18 out. 2024.

NAPAPACHA, Vital de Melo Lopes; MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; CHALENGA, Damasco Rocha Mateus. Desafios na elaboração e validação de instrumentos de pesquisa na área de educação em Moçambique. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e15490, 2024. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/15490. Acesso em: 28 out. 2024.

OLIVEIRA, Anselmo Gomes de; SILVEIRA, Dâmaris. A IMPORTÂNCIA DA CIÊNCIA PARA A SOCIEDADE. Infarma - Ciências Farmacêuticas, [S. l.], v. 25, n. 4, p. 169, 2013. Disponível em: https://cff.emnuvens.com.br/infarma/article/view/572. Acesso em: 20 out. 2024.

OLIVEIRA, José Clovis Pereira de; OLIVEIRA, Antonio Leonilde de; MORAIS, Francisco de Assis Marinho; SILVA, Gessione Morais da; SILVA, Cícero Nilton Moreira da. O questionário, o formulário e a entrevista como instrumentos de coleta de dados: vantagens e desvantagens do seu uso na pesquisa de campo em ciências humanas. In: Congresso Nacional de Educação, 3, 2016, Natal. Anais do III CONEDU. Capina Grande: Realize p. 1-13. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA13_ID8319_03082016000937.pdf. Acesso em: 18 out. 2024.

RAFAGNIN, Maritânia Salete Salvi; MADRUGA, Marina Nogueira; FURTADO, Darlene da Silva. Instrumentos para a pesquisa social: noções básicas. Revista Jurídica Luso Brasileira, v.6, n.4, p.2137-2154, 2020. Disponível em: https://www.cidp.pt/revistas/rjlb/2020/4/2020_04_2137_2154.pdf. Acesso em: 18 out. 2024.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: métodos e técnicas.3 ed. São Paulo: Atlas, 2011

SACHS, Línlya; ALVES, Whendelly Lorena Leite. A construção coletiva do inventário da realidade na Educação do Campo. Educação & Sociedade, v. 42, p. e237468, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BDNctMXxxNG3Z5YK8SGRSqx/. Acesso em: 18 out. 2024.

SANTOS, José Rui; HENRIQUES, Susana. Inquérito por questionário: contributos de conceção e utilização em contextos educativos. Lisboa: Universidade Aberta, 2021.

SAVIANI, Dermeval. A universidade é um lugar de todos e para todos? Cenas Educacionais, v.3, p.e8365, 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/8365. Acesso em: 18 out. 2024.

SERAFIM, Milena Pavan; DIAS, Rafael de Brito. A importância da ciência e das universidades públicas na resolução de problemas sociais. Avaliação, v. 25, n. 1, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/ZK4KwSNtrWhNN8qHkcJDhWL/. Acesso em: 20 out. 2024.

Published

2024-11-24

How to Cite

Chalenga, D. R. M., Mussi, R. F. de F., Napapacha, V. de M. L., & Nunes, C. P. (2024). Use of data collection instruments: an analysis of educational science productions in Mozambique. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15535