Pedagogical planning for space-time class: reflections on the act of planning during ERT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10414

Keywords:

Pedagogical Planning, Portuguese Language Teacher, Emergency Remote Teaching, Content analysis, Online questionnaire

Abstract

Pedagogical planning is constituted more than an organizational activity of the teacher's work because the act of planning involves an interrelationship between educational aspects and social, political, and cultural realities experienced by educational actors. In this sense, it integrates the activities of the school into the social contexts, with a view to transforming those realities. Thus, it presupposes a collaborative, reflective and integrative action. From this perspective, this article presents a discussion that attends one of the specific objectives of a postdoctoral research, namely: knowing how the teacher's pedagogical planning for the realization of Portuguese Language classes during Emergency Remote Teaching (ERT) occurs. Methodologically, it is based on a qualitative approach and content analysis method. The participants of this research were 36 teachers who are part of the public education system, from state and municipal dependency, in a locality in the interior of Bahia. The research findings showed us the existence of pedagogical challenges for the realization of collaborative and participatory planning during the ERT due to some factors, including the expansion in the teacher's workload schedule, the modification in the attribution of the teaching role and the need for teacher training to experience the online educational context.

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Author Biographies

Úrsula Cunha Anecleto, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pós-doutoranda no Programa de Educação e Diversidade (UNEB). Doutora em Educação (UFPB). Mestra em Crítica Cultural (UNEB). Docente no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL/UEFS) e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UEFS). Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professora Adjunta no Departamento de Educação (DEDU/UEFS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (GEPLET/CNPq). Coordenadora do Projeto de Pesquisa Tecnologias, letramentos e formação: itinerâncias e trânsitos na cultura digital, desenvolvido na UEFS. E-mail: ucanecleto@uefs.br.

Obdália Santana Ferraz Silva, Universidade do Estado da Bahia

Pós-doutorado em Língua e Cultura (PPGLinC), pelo Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia (UFBA) com bolsa PNPD-CAPES (Edital 02/2019). Doutorado em Educação, pela Universidade Federal da Bahia (2012). Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2006). Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (1992). Atualmente, é professora do Curso de Letras/Português da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação, Campus XIV; professora do Mestrado Profissional em Educação e Diversidade, do Campus XIV/ UNEB; professora do PPGEDUC/UNEB, Campus I. É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (GEPLET). E-mail: bedaferraz@hotmail.com.

 

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Published

2022-07-10

How to Cite

Anecleto, Úrsula C., & Silva, O. S. F. (2022). Pedagogical planning for space-time class: reflections on the act of planning during ERT. Revista De Iniciação à Docência, 7(1), 135-152. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10414