The supervised curricular internship as a formative space for the knowledge necessary for educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13597

Keywords:

Initial training, Supervised internship, Professional knowledge, Educational practice

Abstract

Ethicality, being inherently human, is integral to teacher training and practice, necessitating the acquisition of specific knowledges: apprehension of reality, critical reflection on practice, autonomy, research, and professional competence. This study elucidates how these five educational knowledges, as defined by Paulo Freire (2022), are addressed within the supervised curricular internship of the Bachelor’s Degree in Natural Sciences with a specialization in Physics at a public institution in the interior of São Paulo. Discursive textual analysis (Moraes, 2003) was employed as the methodological approach, applied to the field diary of an intern. Data were organized into three analytical units and categorized into five groups corresponding to the five knowledges discussed in the study. The internship was found to be a formative space for intrinsic educational knowledge by involving the future teacher in professional knowledges, grasping realities of action, constant evaluations of teaching and learning processes, and practices devoid of mechanical reproduction. It was concluded that as a formative space for Freirean knowledges, the internship enabled the initial formation of an educator capable of practicing their profession uniquely, with the ethicality that the human character of educational practice demands, thus taking responsibility for the humanization of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Donizete Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Degree in Natural Sciences: major in Physics from the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), São João da Boa Vista Campus and Natural Sciences teacher hired by the São Paulo State Department of Education. Email: ti.donizetealves@gmail.com. 

Andréia Silva Abbiati, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

PhD in Education from the Faculty of Education at UNICAMP and Professor of Education/Pedagogy at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), São João da Boa Vista Campus. Email: andreia.abbiati@ifsp.edu.br.

References

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm. Acesso em: 9 ago. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica. Brasília, DF: Luiz Roberto Liza Curi, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 15 abr. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022. 143 p.

GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, [S. l.], n. 100, p. 33-46, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 29 ago. 2023.

IFSP. Manual de orientação de estágio curricular supervisionado dos cursos de licenciaturas. 1. ed. São João da Boa Vista, 2018. 24 p. Disponível em: https://www.sbv.ifsp.edu.br/licenciaturas?id=177. Acesso em: 16 ago. 2023.

JACOB, Thassyla Vitória de Oliveira; MUNIZ, Simara de Sousa. Estágio supervisionado e sua Importância na formação docente. JNT Facit Business and Technology Journal, [S. l.], v. 1, p. 429-445, 2023. Disponível em: http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/2087. Acesso em: 16 ago. 2023.

LOMBA, Maria Lúcia Resende; FARIA FILHO, Luciano Mendes. Os professores e sua formação profissional: entrevista com António Nóvoa. Educar em Revista, [S. l.], v. 38, p. 1-10, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/gNwmBJ8p9vgw5z9Zmrxm6Tq/#. Acesso em: 16 ago. 2023.

MENEZES, Jones Baroni Ferreira de; SOUSA, Adervan Fernandes; SUDÉRIO, Fabrício Bonfim; LIMA, Jaqueline Rabelo de. Estágio supervisionado em ensino de Ciências e Biologia: ações integradoras e interdisciplinares. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 492-502, 2023. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13597. Acesso em: 18 ago. 2023.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=html#. Acesso em: 2 ago. 2023.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Formação de professores e currículo: questões em debate. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 110, p. 35-50, jan. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/nN7CDXTbrMNHdGMxxcGgHws/?lang=pt#. Acesso em: 9 ago. 2023.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 198-208, 2019a.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, p. e84910, 2019b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt#. Acesso em: 10 ago. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 19 ago. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação. [S. l.], v. 22, n. 2, p.72-89, 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-25551996000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 11 ago. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 58-73, 1995. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/839. Acesso em: 13 ago. 2023.

RAZUCK, Renata Cardoso de Sá Ribeiro; ROTTA, Jeane Cristina Gomes. O curso de licenciatura em Ciências Naturais e a organização de seus estágios supervisionados. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 739-750, jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/c8ZsnFhhDXpJ9zbtcLDyz8J/#. Acesso em: 19 ago. 2023.

ROSA, Jeâni Kelle Landre; WEIGERT, Célia; SOUZA, Ana Cristina Gonçalves de Abreu. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação. [S. l.], v. 18, n. 3, p. 675-688, 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1516-73132012000300012&script=sci_abstract. Acesso em: 19 ago. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. [S. l.], n. 13, p. 5-24, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?%20pid=S1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 16 ago. 2023.

Published

2024-05-28

How to Cite

Alves, T. D., & Abbiati, A. S. (2024). The supervised curricular internship as a formative space for the knowledge necessary for educational practice. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13597, 1-20. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13597

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas