History of Chemistry and Comics: report of experience in the teaching internship in chemistry degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13665

Keywords:

Teaching internship, Digital teaching resources, Digital technologies, Initial training for Chemistry teachers

Abstract

The supervised internship in initial training provides the construction of knowledge and practices for professional life, also providing opportunities for constant experience with didactic resources for the teaching-learning of chemical content, highlighting use digital technologies. In this context, this article reports on the experiences experienced in the supervised internship, in the History of Chemistry component and its implications for Science Teaching, taught to students of the Full Degree in Chemistry course, at the State University of Paraíba (UEPB), through the use of the strategy for creating Comics (Comics) using the Make Beliefs Comix tool. After following some steps and procedures, the students created their comics using the tool and shared their creations. It was noticed that the comics generator was a significant and dynamic teaching resource, contributing to the engagement of students in the subject and offering very pertinent discussions about teacher training based on their productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Gabriela da Costa Melo, Universidade Estadual da Paraíba

I am a cis, white, dark-haired woman. I'm from the Northeast and from Pedra Lavradense. Furthermore, I have a Master's degree in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Paraíba, with an emphasis on Chemical Education (2024) and a degree in Chemistry from the Federal University of Campina Grande. I am a member of the Research Group on Methodologies for Chemistry Education (GPMEQ/UEPB), where I dedicate myself to study and research on topics that intertwine the CTS(A) approach, Human Rights Education and teacher training.

Leossandra Cabral de Luna, Universidade Estadual da Paraíba

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba, com área de concentração em Educação Química. Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2019) pela Universidade Estadual da Paraíba, com área de concentração em Educação Química. Pós- graduada em Supervisão Escolar e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Patos (2020). Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual da Paraíba (2016) . Ex-bolsista do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (CAPES/PIBID/UEPB) no período compreendido entre os anos de 2014 a 2016. Membro do Grupo de Pesquisa em Metodologias para o Ensino de Química (GPMEQ - UEPB). Temas de pesquisa que me interessam: Formação de professores, Etnoquímica, Abordagem CTSA, Uso de Jogos e Tecnologias nas aulas de Química no Ensino Médio. Possui experiência como docente de Química no Ensino Fundamental e Médio, como professora do Ensino Superior nos cursos de Licenciatura em Química, Pedagogia, Licenciatura em Biologia e Bacharelado em Química Industrial e como coordenadora da área de Ciências da Natureza e Matemática na modalidade de ensino integral. Atualmente atua como professora de Química (Ensino Médio Integral) na ECI Maria Zeca de Souza, como supervisora do Subprojeto PIBID (CAPES-FAPESQ) na ECI Maria Zeca de Souza e como professora substituta no Departamento de Química da UEPB, lecionando disciplinas da área de Educação Química.

References

BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; IWASSE, Lilian Fávaro Alegrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegari. O ensino de ciências no Brasil: dilemas e desafios contemporâneos. Revista Valore, v. 3, edição especial, p. 714-725, 2018. Disponível em: https://valore.homologacao.emnuvens.com.br/valore/article/view/181. Acesso em: 09 jun. 2023.

CABELLO, Karina S. A.; DE LA ROCQUE, Lucia; SOUSA, Isabela Cabral Félix. Uma história em quadrinhos para o ensino e divulgação da hanseníase. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 9, n. 1, p. 225-241, 2010. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen9/ART13_VOL9_N1.pdf. Acesso em: 26 set. 2023.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. Cortez: São Paulo, 2006.

CARUSO, Francisco; SILVEIRA, Cristina. Quadrinhos para a cidadania. História, Ciências, Saúde, v.16, n.1, p.217-236, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/jTrtG955sJtm5gRTj43zh9P/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 set. 2023.

FELÍCIO, Cinthia Maria; SOARES, Márlon Hebert Flora. Da Intencionalidade à Responsabilidade Lúdica: Novos Termos para uma Reflexão Sobre o Uso de Jogos no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 40, n. 3, p. 160-168, 2018. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/artigos/EA-33-17.pdf. Acesso em: 26 set. 2023.

FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto; UCHÔA, Adjane Maria. Desenvolvimento e avaliação de uma história em quadrinhos: uma análise do modo de leitura dos estudantes. Educación Química, v. 26, n.2, p. 87-93. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187893X1500004X. Acesso em: 27 set. 2023.

GARCEZ, Edna Sheron da Costa; SOARES, Hebert Flora Barbosa. Um Estudo do Estado da Arte Sobre a Utilização do Lúdico em Ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 1, p. 183-214, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4438/2957. Acesso em: 10 nov. 2023.

GONICK, Larry; CRIDDLE, Craig. Química geral em quadrinhos. São Paulo: Blucher, 2013.

KAWAMOTO, Elisa Maria; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Histórias em quadrinhos como recurso didático para o ensino do corpo humano em anos iniciais do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, 20, 1, 147-158, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hWkRW45NLsyg7zTsPVGhVwb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 jun. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias também servem para fazer educação. In: KENSKI, Vani Moreira (org.), Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

LEITE, Bruno Silva. Aprendizagem tangencial no processo de ensino e aprendizagem de conceitos científicos: um estudo de caso. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/70678. Acesso em: 26 set. 2023.

LEITE, Bruno Silva. Histórias em quadrinhos e ensino de química: propostas de licenciandos para uma atividade lúdica. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, [S. l.], v. 1, n. 1, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/748. Acesso em: 9 jun. 2023.

MESSEDER NETO, Hélio da Silva.; MORADILLO, Edilson Fortuna de. O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia histórico-cultural. Revista Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 523-540, 2017a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pdKYqFTNDWY3fwKK6B7Q4pr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 set. 2023.

MESSEDER NETO, Hélio da Silva.; MORADILLO, Edilson Fortuna de. O Lúdico no Ensino de Química: Considerações a partir da Psicologia Histórico-Cultural. Química Nova na Escola, v. 38, n. 4, p. 360-368, 2017b. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc38_4/QNESC_38-4_completo.pdf#page=76. Acesso em: 10 nov. 2023.

RAHDE, Maria Beatriz. Origens e evolução da história em quadrinhos. Revista FAMECOS, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 103–106, 2008. DOI: 10.15448/1980-3729.1996.5.2954. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistafamecos/article/view/2954. Acesso em: 27 set. 2023.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pillar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 5ª ed. Penso: Porto Alegre, 2013.

SILVA, Rafael Soares. As aplicações da informática no ensino de química como alternativa para o ensino e aprendizagem. Revista Amor Mundi, v. 1, n.2, p. 43-56, 2020. Disponível em: https://journal.editorametrics.com.br/index.php/amormundi/article/view/31/19. Acesso em: 26 set. 2023.

SILVA, Haíla Ivanilda; GASPAR, Mônica. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 99, n. 251, p. 205-221, jan./abr. 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/v99n251/2176-6681-rbep-99-251-205.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

SOUZA, Luan D. de; SILVA, Bárbara V.; ARAÚJO NETO, Waldmir; REZENDE, Michelle J. C. Tecnologias Digitais no Ensino de Química: Uma Breve Revisão das Categorias e Ferramentas Disponíveis. Revista Virtual de Química, v. 13, n. 3, p. 713-746, 2021. Disponível em: https://s3.sa-east-1.amazonaws.com/static.sites.sbq.org.br/rvq.sbq.org.br/pdf/v13n3a11.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

VIANA, Lucas Henrique. Minecraft no processo de ensino e aprendizagem da geometria espacial de posição. 2017. 75f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017.

VILLARROEL, Márcia Ughini; SILVA, Graziela Triches; OKUYAMA, Fabio Yoshimitsu. O Letramento Digital para Formação de Professores com Resistência e/ou Dificuldades no Uso de Tecnologias Digitais. Revista Cocar, [S. l.], v. 16, n. 34, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4799. Acesso em: 27 jun. 2023.

XAVIER, Antonio Roberto; FIALHO, Lia Machado Fiuza; LIMA, Valdeci Ferreira. Tecnologias digitais e o ensino de Química: o uso de softwares livres como ferramentas metodológicas. Foro de Educación, v. 17, n. 27, p. 289-308, 2019. Disponível em: https://forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/617/409. Acesso em: 25 set. 2023.

Published

2024-05-27

How to Cite

Melo, M. G. da C., & Luna, L. C. de. (2024). History of Chemistry and Comics: report of experience in the teaching internship in chemistry degree. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13665, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13665