Remote supervised internship in Physics teachers education: what do undergraduates say?
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13685Keywords:
Supervised internship, Physics Teachers Education, Pandemic, Remote TeachingAbstract
In this research, it was analyzed the perceptions of undergraduate students about their experiences in the supervised curricular internship in the Physics degree course at a federal teaching institution in the southern region of Brazil, during the Coronavirus pandemic. It is a qualitative study, in which semi-structured life-history interviews with three undergraduates who completed all the supervised teaching internship subjects remotely were analyzed. In the interviewees' perception, the supervised internship in a remote context was full of challenges and limitations, such as little interaction with students and reduced time in synchronous classes; and the need to adapt their teaching proposals to the methodology and content proposed by the supervising teacher, with little space to exercise their teaching protagonism. As a result, the interviewees pointed out the need for classroom experience in order to feel like teachers, emphasizing the importance of interactions and experiences in the school context as constituent elements of teacher training.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2008.
BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012, 312 p. Disponível em: http://books.scielo.org/id/f6qxr/epub/braganca-9788575114698.epub. Acesso em: 15 mar 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – Covid-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 março. 2020a.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus – Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 junho. 2020b.
CONTRERAS, J. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. de S.; ANDRÉ, M. E. D. A. de; ALMEIDA, P. C. A. de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. E-book. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em: 30 set 2023.
HEGETO, L. de C. F.; LOPES, D. C. Desafios do Estágio Obrigatório em tempos de pandemia: análise com estudantes de Pedagogia da UFPR. In: LORENZETTI, L.; MEIRA, L. M. de (Org.). Compartilha UFPR: ensinar e aprender no contexto da pandemia. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2022. Disponível em: https://compartilhaufpr.ufpr.br/wp-content/uploads/2022/12/e-book-compartilha-ufpr.pdf. Acesso em: 30 set 2023.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARAFIGO, S. S.; BRUM, D. L.; HIGA, I.; SIQUEIRA, L. E.; LIMA, V. F.; PICCO, C. L. B. Estágio curricular supervisionado e docência: relações evidenciadas por licenciandos(as) em Física. In: HIGA, I; MARAFIGO, S. S.; BRUM, D. L.; KARSTEN, K.; PORTELA, C. D. P. (0rg.). Aprendizagens e docência: investigações no estágio curricular supervisionado da licenciatura em Física. 1ed. Curitiba: CRV, 2022, v. 2, p. 19-54. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1_3LL6XWuR1jjwk2Brjs3MtT7m_eIlA9A/view. Acesso em: 30 set 2023.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.) Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. (Col.). Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022. 116 p. Ebook. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf. Acesso em 30 set 2023.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5 - 24, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542/7012. Acesso em: 30 set 2023.
PINTO, G. F. J.; GONÇALVES, R. M. T.; HIGA, I. Estágio supervisionado de prática de docência em Física em atividades remotas na escola pública e na universidade: Reflexões, dilemas e aprendizagens. In: BAIERSDORF, M. et all (0rg.). Estágios de formação pedagógica e a relação Universidade-Escola: dilemas, desafios e perspectivas em tempos de pandemia. 1ed. Campinas: Pontes Editores, 2021, p. 247-261. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/74181/Estagios%20de%20formacao%20pedagogica.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 set 2023.
SILVA, W. D. A. da; SANTANA, A. J. S.; MOTA, M. D. A. O estágio curricular supervisionado das licenciaturas na pandemia: percepções de professores formadores. Linhas Críticas, 28, e42239, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42239. Acesso em: 30 set 2023.
SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia de Covid-19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, e-14290, jan./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14290. Acesso em: 30 set 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.