Profissional Guidance: Report of experience with 3rd grade high school students
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13689Keywords:
Professional Orientation, High School, Life project, PsychologyAbstract
This report presents the results of a Professional Guidance practice in a public school in Vitória da Conquista, Bahia, carried out with students in the third year of high school, through a supervised undergraduate internship. Professional Guidance consists of a set of activities that aim to help students reflect on professional qualifications, the job market and opportunities. During the process, students experience activities that address self-knowledge and also provide information about possible paths after finishing high school. For this practice, the timetables of the Life Project discipline, which was developed to form the curriculum of all Brazilian schools, were used. This supervised internship process was built through studies in School/Educational Psychology and supported by the construction of knowledge from teaching in Psychology. The proposed methodology was through eight face-to-face meetings, lasting approximately sixty minutes, using questionnaires, dynamics, holding a conversation circle and creating material in the classroom. The results indicate that Professional Guidance equips students in a critical way, considering limits and possibilities of each one's life context, regarding professional choice after the end of high school.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J. de. A escolha na orientação profissional: contribuições da psicologia sócio-histórica. Psicol. educ., São Paulo, n. 23, p. 11-25, dez. 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752006000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 11 mai. 2023.
AITA, E. B.; RICCI, P. S. P; TULESKI, S. C. A orientação profissional na perspectiva da psicologia histórico-cultural. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 16, n. 1, p. 175-177, June 2012.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2007.
BOCK, Silvio Duarte. Orientação profissional: abordagem sócio-histórica. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
BRINQUEDISTASBLOG. 60 Dinâmicas de grupo. [s.d.] Disponível em: <https://brinquedistasblog.files.wordpress.com/2016/05/120-dinc3a2micas.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2023.
CARVALHO, T. O. de; MARINHO-ARAÚJO, C. M. Psicologia Escolar e Orientação Profissional: Fortalecendo as convergências. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, vol. 11, n. 2, 2010, p. 219-228. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/2030/203016849007.pdf>. Acesso em: 11 mai. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 25. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
HADDAD, C. R.; PEREIRA, M. de F. R. Pedagogia Histórico-Crítica e Psicologia Histórico Cultural: inferências para a formação e o trabalho de professores. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 106–117, 2013. DOI: 10.9771/gmed.v5i2.9703.
INTERSABERES. Novo ensino médio: o que é projeto de vida? Disponível em: /https://www.intersaberes.com/blog/novo-ensino-medio-o-que-e-projeto-de-vida/. Acesso em: 11 mai. 2021.
LIMA, L. P. de; SILVA, B. da; OLIVEIRA, J. N. de. Licenciatura em Psicologia: Debates Atuais e Relato de uma Intervenção na Formação de Professores. Psicol. Ensino & Form., São Paulo, v. 7, n. 2, p. 92-101, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612016000200009&lng=pt&nrm=iso/>. Acesso em: 11 mai. 2023.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010.
ROCKCONTENT. 10 dinâmicas de grupo para melhorar a convivência e desenvolver a proatividade entre os funcionários. Disponível em: /https://rockcontent.com/br/blog/dinamica-de-grupo/. Acesso em: 07 nov. 2023.
SCHUTZ, J. A.; COSSETIN, V. L. F. Orfandade instituída e legalmente amparada: reflexões críticas sobre o “novo” Ensino Médio brasileiro. Educação. UNISINOS, São Leopoldo, v. 23, n. 2, p. 209-225, abr. 2019. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102019000200209&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 17 mai. 2023. Epub 30-Abr-2020. https://doi.org/10.4013/edu.2019.232.01.
SEKKEL, M. C.; BARROS, C. C. Licenciatura em Psicologia: temas atuais. 1 ed. São Paulo: Zagodoni, 2013.
SPACCAQUERCHE, M. E., & FORTIM, I. Orientação profissional: Passo a passo. São Paulo, SP: Paulus, 2009 Disponível em: <https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Z86AEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&ots=fL9HiTNQVp&sig=xwJZjIUhAlMScsO4s9MM90WMZe8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false>. Acesso em: 11 mai. 2023.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, L.; LURIA, A; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2010.
TERMINOU O ENSINO MÉDIO, O QUE FAZER? CONFIRA AS POSSIBILIDADES DE CARREIRA PARA VOCÊ SEGUIR. YouTube. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=iH-he6N8-L0>. Acesso em: 11 maio. 2023.
VALE A PENA FAZER CURSO TÉCNICO? CURSOS TÉCNICOS TEM EMPREGO? YouTube. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=nZeLt_mKIzI>. Acesso em: 11 maio. 2023.
VOCÊ SABE O QUE É EMPREENDEDORISMO? YouTube. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=24lyMv6BrbY&t=3s>. Acesso em: 11 maio. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.