Cordéis at school: literature as a way of honoring
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14152Keywords:
Literature and Learning, literary literacy, PIBID, PoetryAbstract
This article aims to tell about an experience of a didactic sequence applied to classes from Middle School during the Portuguese Language classroom at a Minas Gerais municipal school. The pedagogical practices were ruled by PIBID scholarship holders under the supervision of the class professor. Departed from the book Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis (2017), by Jarid Arraes. And based on the perspective of literary literacy (Cosson, 2009), it was sought to know and to value the genre cordel literature and to produce cordéis keeping in mind the act of honoring local personalities, nationals and/or internationals chosen by the students themselves. The final product from the classes showed an effective way to use the literary text for building feelings and personal identities.
Downloads
References
ASSARÉ, Patativa. “A Triste Partida”. In: Cordéis e Outros Poemas. Fortaleza: Edições UFC, 2006, p. 9-13.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-portuguesa-no-ensino-fundamental-anos-finais-praticas-de-linguagem-objetos-de-conhecimento-e-habilidades. Aceso em: 6 dez. 2023.
BRASIL. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (2023). Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/pibid. Acesso em: 6 dez. 2023.
ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23ª ed. São Paulo: Autores associados, Cortez, 1989.
OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola, 2019.
PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, v. 17, n.1, p. 47-62, 2004 Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37417104.pdf. Acesso em: 6 dez. 2023.
PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. Parábola: São Paulo, 2022.
SECCHIN, Antonio Carlos. Percursos da poesia brasileira: do século XVIII ao XXI. Belo Horizonte: Autêntica/UFMG, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.