Cordéis at school: literature as a way of honoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14152

Keywords:

Literature and Learning, literary literacy, PIBID, Poetry

Abstract

This article aims to tell about an experience of a didactic sequence applied to classes from Middle School during the Portuguese Language classroom at a Minas Gerais municipal school. The pedagogical practices were ruled by PIBID scholarship holders under the supervision of the class professor. Departed from the book Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis (2017), by Jarid Arraes. And based on the perspective of literary literacy (Cosson, 2009), it was sought to know and to value the genre cordel literature and to produce cordéis keeping in mind the act of honoring local personalities, nationals and/or internationals chosen by the students themselves. The final product from the classes showed an effective way to use the literary text for building feelings and personal identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Gonçalves de Souza Santos, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (2018). Professora de Literatura no Departamento de Letras da UFV.

Maria Clara Barbosa Bernardo, Universidade Federal de Viçosa

Graduanda em Letras - português e literaturas de língua portuguesa (licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Pedro Henrique Fagundes dos Santos, Universidade Federal de Viçosa

Graduando em Letras - português e literaturas de língua portuguesa (licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV)

References

ASSARÉ, Patativa. “A Triste Partida”. In: Cordéis e Outros Poemas. Fortaleza: Edições UFC, 2006, p. 9-13.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-portuguesa-no-ensino-fundamental-anos-finais-praticas-de-linguagem-objetos-de-conhecimento-e-habilidades. Aceso em: 6 dez. 2023.

BRASIL. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (2023). Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/pibid. Acesso em: 6 dez. 2023.

ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23ª ed. São Paulo: Autores associados, Cortez, 1989.

OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola, 2019.

PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, v. 17, n.1, p. 47-62, 2004 Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37417104.pdf. Acesso em: 6 dez. 2023.

PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. Parábola: São Paulo, 2022.

SECCHIN, Antonio Carlos. Percursos da poesia brasileira: do século XVIII ao XXI. Belo Horizonte: Autêntica/UFMG, 2018.

Published

2024-05-06

How to Cite

Santos, N. G. de S., Bernardo, M. C. B., & Santos, P. H. F. dos. (2024). Cordéis at school: literature as a way of honoring . Revista De Iniciação à Docência, 9(1). https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14152