The pedagogical residency program and teacher training in a Physics degree: an experience report in an electrotechnics class at IFRN campus Caicó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14908

Keywords:

Experience report, Pedagogical Residency, Regency, Physics, Teaching Internship, Pedagogical knowledge

Abstract

This study explored the didactic-pedagogical aspects of the Pedagogical Residency Program (PRP) and its impact on the teacher training of Physics undergraduates at IFRN – Campus Caicó, focusing on a first-year class in the Technical Course in Electrotechnics. The PRP involved residents, preceptors, and coordinators, fostering a critical analysis of pedagogical practices and an enriching environment for exchanging experiences. The research was structured in six stages: understanding the PRP, general teaching planning, specific meetings, supervised teaching, self-reflection, and extension activities. The results indicated that the PRP was valuable for teacher training, with an emphasis on practical and institutional knowledge. The supervised teaching, initially traditional, evolved to include diverse methodologies, improving student autonomy. Evaluation highlighted areas for improvement in pedagogical practice and mastery of Physics content, with challenges such as observed mathematical difficulties. Activities were widely publicized at regional and national events, promoting the professional development of residents and continuous adjustments in teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álison Pereira da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutorando em Física com linha de pesquisa em Materiais Magnéticos e Propriedades Magnéticas com Área de Concentração em Física da Matéria Condensada pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Física pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Especialista em Ensino de Física pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Especialista em Ensino de Matemática para o Ensino Médio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Especialista em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Graduação em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Possuo formação técnica em Agronegócio pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Rural (SENAR).

Hugo Vitor Freitas Guedes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrando do Curso de Física pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Possui graduação em licenciatura em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRN - Campus João Câmara). 

Mikael Jakson Silva Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN - Natal). Possui Mestrado em Física pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Possui graduação em licenciatura em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRN - Campus João Câmara). 

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 jan. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Edital CAPES 06/2018. Dispõe sobre a residência pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/ptbr/centraisdeconteudo/27032018-edital-6-residenciapedagogica-alteracao-ii-. Acesso em: 22 de dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão homologada. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 05 jan. 2024.

COSTA, Ademárcia Lopes de Oliveira; SANTOS, Adriana Ramos; MARTINS, Joseane Lima. A formação docente: por uma prática educacional libertadora. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 3, p. 1193-1204, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.12511.

FERREIRA, Pamela Cristina Conde; SIQUEIRA, Miriam Carla Da Silva. Residência pedagógica: um instrumento enriquecedor no processo de formação docente. Revista Práticas de linguagem, v. 10, n. 1, 2020.

FORTUNATO, Ivan. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: FORTUNATO, Ivan; SHIGUNOV NETO, Alexandre. Método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

HEGETO, Léia de Cássia Fernandes; CAMARGO, Camila Jungles de; LOPES, Débora Cristina. Conhecimentos didático-pedagógicos: sentido e uso do planejamento. Revista Transmutare, v. 2, n. 2, p. 211-227, 2017.

LIBÂNEO, J. C. Didática. Cortez Editora, 2017.

LIMA, Roberta Oliveira Mascena de; COSTA, Michel da; CAMBA, Mariangela. Programa residência pedagógica e a função social da escola: Os desafios que envolvem a relação teoria e prática. Revista OWL (OWL Journal), v. 2, n. 1, p. 1-14, 2024.

MACIANO, Giseli Duardo; ANDRADE, Éderson; BERTE, Simone de Barros; MEIRELLES, Erika Silva Alencar. Projeto de intervenção pedagógica: o desenvolvimento de ações conjuntas no processo de ensino aprendizagem. Revista Contribuciones a Las Ciencias Sociales, v. 17. n. 1, p. 2214-2229, 2024.

MACIEL, Alessandra de Oliveira; NUNES, Ana Ignez Belém Lima; PONTES JÚNIOR, José Airton de Freitas. Estágio supervisionado e residência pedagógica: possibilidades para formação docente crítica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 3, p. 2223-2239, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp3.14428.

NASCIMENTO, Rosana de Oliveira. A ferramenta PDDE interativo como indicador de caminhos: relato de experiência em uma escola da rede municipal de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2016.

PINHEIRO FILHO, Isac Sales. Educação e Tecnologia: O Uso de Recursos Inovadores no Processo de Ensino-Aprendizagem/Education and Technology: The use of Innovative Resources in the Teaching-Learning Process. ID on line. Revista de psicologia, v. 14, n. 51, p. 1008-1020, 2020.

PORTELINHA, A. M. S., de Nez, E., & BORDIGNON, L. S. Política de formação de professores: reflexões sobre o PIBD e o programa residência pedagógica. Interfaces Científicas - Educação, v. 9. n. 1, p. 29–42, 2020. Doi: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v9n1p29-42.

SILVA, Aglaílson José Sebastião da Silva; PEREIRA, Danilo de Lima. A residência pedagógica e o ensino de Física: Vivências, desafios e reflexões. IX ENID – Encontro de Iniciação a Docência da UEPB/VI Encontro de formação de professores. Anais, Editora Realize, Paraíba, 2024.

SILVA, Keilla Christina Desidério da; MEDEIROS, Priscila Caroline Valadão de Brito; MÓL, Gerson de Souza; CAIXETA, Juliana Eugênia. Ações Interventivas no contexto da inclusão escolar. Forges, Brasília, 2019. Disponível em: https://publicacoes.riqual.org/wp-content/uploads/2021/06/Forges_19_56_64-1.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024.

STECANELA, Nilda. A coisificação da relação pedagógica no cotidiano escolar. Educação e Realidade, v. 43, n. 3, p. 929-946, 2018.

VIAL, Ana Paula Seixas; SARMENTO, Simone; FRITSCH, Deborah Luchesi Biazus Veronese. Entrelaçamentos entre teoria e prática: A translinguagem na formação docente no programa de residência pedagógica. Revista X, v. 18, n. 2, p. 450-478, 2023.

ZABALZA, Miguel A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. Cortez Editora, 2015.

Published

2024-09-03

How to Cite

Silva, Álison P. da, Guedes, H. V. F., & Gomes, M. J. S. (2024). The pedagogical residency program and teacher training in a Physics degree: an experience report in an electrotechnics class at IFRN campus Caicó. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e14908, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14908