The perceptions of Pibid graduates from the Nauture Sciences area: implications of the program on teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8940

Keywords:

Initial formation, Identity constitution, Autonomy, Continued formation

Abstract

The objective of this research was to investigate the perceptions of the graduates of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid) in the area of ​​Natural Sciences in relation to the contributions that the program had in its initial formation and in its teaching identity constitution. This research uses the qualitative method and was carried out at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT). The methodological process consisted of investigating the Brazilian academic works (theses and dissertations) available at BDTD using the keyword “pibid graduates”, for which the years 2015-2019 were selected. After selecting the works that contemplated the research objective, content analysis was performed. From the research carried out, we highlight that the program presents positive contributions for graduates in the area of ​​Natural Sciences, providing subsidies for the constitution of the teaching identity of a reflective teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tailine Penedo Batista, Universidade Federal da Fronteira Sul

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas.

Eliane Gonçalves dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação nas Ciências. Docente do Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade Federal da Fronteira Sul- Cerro Largo.

References

ALVES, Roberlúcia Rodrigues. Professores iniciantes egressos do PIBID em ação: Aproximações à sua prática profissional. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UECE-0_b19ede48749d0b924f9bc7cb3df21b50. Acesso em: 29 nov. 2020.

ANDRÉ, Marli. Política e programas de apoio a professores iniciantes no Brasil. Cadernos de pesquisa, v. 42, n. 145, p. 112-129, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742012000100008&lng=pt&tlng=pt . Acesso em: 30 nov. 2020.

ANDRÉ, Marli. Práticas Inovadoras na Formação de Professores. Campinas: Papirus, 2016. 280p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Disponível em: http://www.ibict.br/informacao-para-a-pesquisa/bdtd . Acesso em: 15 nov. 2020.

BENITES, Larissa Cerignoni. Identidade do professor de Educação Física: um estudo sobre saberes docentes e a prática pedagógica. 2007. 199f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Motricidade). Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro-SP, 2007. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/96058. Acesso em: 14 nov. 2020.

BERVIAN, Paula Vanessa ; SANTOS, Eliane Gonçalves dos ; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera. O PIBID como terceiro espaço: elementos para formação de professores de ciências na profissão. Interfaces da Educação, v. 10, p. 423-444, 2019. https://doi.org/10.26514/inter.v10i29.3441. Disponível em: < https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3441. Acesso em: 11 dez. 2020.

CAPES. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília – DF, 2008. Disponível em: https://www.gov.br/capeseducacao-basica/capespibid. Acesso em: 20 nov. 2020.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. 364p.

ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães; ROSA, Paulo Ricardo da Silva. A construção de saberes docentes no contexto de ações formativas colaborativas. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 65-88, abr. 2019. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/191/190. Acesso em: 30 nov. 2020.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos. PIBID como “terceiro espaço” de formação inicial de professores. Revista Diálogo Educ., v. 14, n 42, p. 415-434, Curitiba/PR, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6587. Acesso em: 14 nov. 2020.

GARCIA, Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução Isabel Narciso. Portugal: Porto Editora, 1999.

GARCIA, Maria Manuela Alves; HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos. As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.31 n.1, pp.45-56, jan./mar. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a04v31n1.pdf. Acesso em: 28 out. 2020.

GATTI, Bernadete Angelina et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Coleção Textos FCC, v. 41, p. 4-117, 2014. Disponível em: http://antigo.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibid-arquivoAnexado.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.

GOULART, J. B. da S. et al. Reflexões entre a prática e a teoria a partir de olhares de bolsistas do Pibid aplicados em escolas da rede pública municipal de Porto Alegre/RS. Revista de Iniciação À Docência, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 103, 2 ago. 2020. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/ Edicoes UESB. http://dx.doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7164. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7164. Acesso em:28 ago. 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2011. 127p.

KRASILCHIK, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100010&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 02 de dez. de 2020.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MIZUKAMI, Maria de Graça Nicoletti. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, Bernadete Angelina. et al. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Unesp, 2013, p.23 – 54.

NOFFS, Neide Aquino; RODRIGUES, Regina Célia Cola. A formação docente: PIBID e Estágio curricular supervisionado. E-Curriculum, São Paulo, v. 14, n.1, p.357-374, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/1567. Acesso em: 29 nov. 2020.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, Madrid. n.350, set-dez, 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350_09.html. Acesso em: 1 dez. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido. Práxis – ou indissociabilidade entre teoria e prática e a atividade docente. In.: PIMENTA, Selma Garrido. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividades docentes. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. Linhas Críticas. Brasília: v. 1 7, n. 32, p. 13-31, jan./abr. 2011. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/9461/1/ARTIGO_FormacaoProfessoresPerspectiva.pdf. Acesso em: 07 mai. 2020.

SOCZEK, Daniel. Pibid como Formação de Professores: reflexões e considerações preliminares. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p. 57-69, ago. 2011. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/46. Acesso em: 25 nov. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação - n.13, p. 05-24. 2000. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, maio/ago. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 25 jul. 2020.

Published

2021-12-22

How to Cite

Batista, T. P., & Santos, E. G. dos. (2021). The perceptions of Pibid graduates from the Nauture Sciences area: implications of the program on teacher education . Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 119-134. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8940