THE NARRATIVE OF FIGHTING CORRUPTION INTERPRETED IN THE STUDENTS TEXTS OF A PUBLIC SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6022

Keywords:

Great Media, Manifestations, Manipulation of student thinking

Abstract

This article aims to analyze the narrative of fighting corruption built and propagated by the media and interpreted in the literary productions of the students of a public school in Bahia southwest, in 2013. In this study, the object of research was the influence of the media in the production of narratives about corruption produced in the literary texts of these students. Therefore, we orient ourselves in the references of Souza (2009, 2016, 2017, 2019). This author affirms that corruption of the State is used to conceal the true corruption that is in the market, since to point to the political corruption selectively was a way of drawing the resources that would benefit the popular classes to direct them for the richest pockets. The study identified the existence of an influences link between the linkages of information by the media and student compositions. In the works analyzed corruption appears only as the action of state political agents, without any reference to financial market corruption or the judiciary. In this sense, it is clear the students made only the superficial and distorted reading, financed by the large media. In this context it was found that students, belonging to the popular classes, became victims of the ideas they reproduced, because it favored the money elite that appropriated public goods and encouraged the reduction of social inclusion policies. Thus, the importance of this study is observed, since the events in 2013 started the crises Brazil is currently facing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Valdimir Pereira Reis, Secretaria Estadual de Educação da Bahia - Brasil

Mestre em Ciências da Educação pelo Programa de Postgrado da FICS - Facultad Interamericana de Ciencias Sociales – Assunção - Paraguai. Professor da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino no município de Candiba – BA, Brasil.

Maria Aparecida Antunes Moreira, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Evangélica do Paraguai (UEP) – Assunção – Paraguai. Atua como professora orientadora de tese de mestrado do Programa de Postgrado da FICS - Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS), na cidade de Guanambi - BA, Brasil.

Etelvina de Queiroz Santos, Secretaria Estadual de Educação da Bahia - Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – PPGED/UESB. Professora da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino no município de Candiba – BA, Brasil.

References

BAHIA. Síntese dos Projetos Estruturantes. Bahia: Secretaria de Educação do Estado da Bahia/Jornada Pedagógica 2015.

BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª Edição. São Paulo: Atlas, 2008.

PINTO, Céli Regina Jardim. A Trajetória Discursiva das Manifestações de Rua no Brasil. Lua Nova: Revista de Cultura e Política. São Paulo, fev-2017.

SAVIANI, Dermeval. A crise política no Brasil, o golpe e o papel da educação na resistência e na transformação. IN: LUCENA, Carlos; PREVITALI, Fabiane Santana; LUCENA, Lurdes (Org). A crise da democracia brasileira. V. I, Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.

SOUZA, Jessé. A Ralé Brasileira: Quem São e Como Vive. 1ª. Ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

SOUZA, Jessé. A Elite do Atraso: da Escravidão à Lava Jato. 1ª. Ed. Rio de janeiro: Leya, 2017.

SOUZA, Jessé. A radiografia do Golpe: entenda como e porque você foi enganado. 1ª. Ed. Rio de janeiro: Leya, 2016.

SOUZA, Jessé. A Elite do Atraso: da Escravidão a Bolsonaro. 1ª. Ed. Rio de janeiro: Estação Brasil, 2019.

Published

2020-01-01

How to Cite

REIS, V. P.; MOREIRA, M. A. A.; SANTOS, E. de Q. THE NARRATIVE OF FIGHTING CORRUPTION INTERPRETED IN THE STUDENTS TEXTS OF A PUBLIC SCHOOL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 483-501, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6022. Acesso em: 19 sep. 2024.