The conceptions of justice of the Mais Educação Program based on the three-dimensional theory of Nancy Fraser
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10532Keywords:
Mais Educação Program, social justice, integral educationAbstract
The Mais Educação Program created by the Lula government in 2007 with the objective of promoting the integral education of students by supporting socio-educational activities and expanding the daily educational journey, carried with it different conceptions of social and school justice. By observing some of its assumptions, it was possible to identify conceptions aligned with the principles of justice demanded by the policies of cultural recognition, economic redistribution and political representation. Thus, the purpose of this article was to analyze the conceptions of justice that directly or indirectly involved the Mais Educação Program from the perspective of Nancy Fraser's three-dimensional theory through a documentary survey and bibliographic review.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Decreto 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 27 jan. 2010b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7083.htm. Acesso em: 01 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Manual Operacional de Educação Integral, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Manual Operacional de Educação Integral, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, 2009a. (Série Mais Educação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cadfinal_educ_integral.pdf. Acesso em: 20 nov 2018. BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Programa Mais Educação: gestão intersetorial no território. Brasília: MEC, 2009b. (Série Mais Educação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cader_maiseducacao.pdf. Acesso em: 20 nov 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Territórios Educativos para a Educação Integral. Brasília: MEC, 2010a. (Série Mais Educação). Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp- content/uploads/2014/04/territorioseducativos.pdf. Acesso em: 20 nov 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Rede de saberes mais educação: pressupostos para projetos pedagógicos de educação integral: caderno para professores e diretores de escolas. Brasília, MEC, 2009c. (Série Mais Educação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cad_mais_educacao_2.pdf. Acesso em: 20 nov 2018. BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Programa Mais Educação: Passo a Passo. Brasília: MEC, S/d. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passoapasso_maiseducacao.pdf. Acesso em: 10 dez 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Manual de Educação Integral para obtenção de apoio financeiro por meio do Programa Dinheiro Direto na Escola, PDDE, no exercício de 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Manual de Educação Integral para obtenção de apoio financeiro através do Programa Dinheiro Direto na Escola, PDDE, no exercício de 2009d.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa Interministerial no. 17, de 24 de abril de 2007. Programa de Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. Institui o Mais Educação. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 27 abr. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/salas_multifuncionais.pdf. Acesso em: 13 maio 2015. CARREIRA, Denise. Igualdade e diferença nas políticas educacionais: a agenda das diversidades nos governos Lula e Dilma. 508f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Orientadora: Profa. Dra Roseli Fischmann.
CAVALIERE, Ana Maria. Questões sobre uma proposta nacional de gestão escolar local. In: IV Congresso Luso Brasileiro, I Congresso Ibero Brasileiro, 2010, Elvas, Cáceres e Mérida. Cadernos ANPAE, 2010. v. 9 p. 1-11.
CUENCA, Ricardo. Sobre justicia social y su relación con la educación en tiempos de desigualdad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 1, n. 1, 79-93p, 2012.
CUNILL-GRAU, Nuria. La intersectorialidad en el gobierno y gestión de la política social. In: X Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública. Anais... Santiago, out. 2005.
FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 14/15, p. 231-239, 2006.
FRASER, Nancy. Escalas de justicia. Barcelona: Herder, 2008, 294 p.
FRASER, Nancy. Justiça anormal. Revista da Faculdade de Direito, São Paulo, v. 108, p. 739-768, jun./dez., 2013.
FRASER, Nancy. Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Revista Lua Nova, São Paulo, n. 77, p. 11-39, 2009.
HYPOLITO, Álvaro. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista,v. 17, n. 46, p. 35-52, JUL./SET., 2021.
LECLERC, Gesuína de Fátima Elias; MOLL, Jaqueline. Educação integral em jornada diária ampliada: universalidade e obrigatoriedade? Em Aberto, Brasília, v. 25, n. 88, p. 17-49, jul./dez. 2012a.
LECLERC, Gesuína de Fátima Elias; MOLL, Jaqueline. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da Educação Integral e em tempo integral. Educar em Revista, Curitiba, n. 45, p. 91-110, jul./set. 2012b.
MATTOS, Patrícia. O reconhecimento, entre a justiça e a identidade. Lua Nova, n. 63, p. 144-161, 2004.
MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Reconhecimento em debate: os modelos de Honneth e sua relação com o legado habermasiano. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 29, p. 169-185, nov. 2007.
MENDONÇA, Patrícia Moulin. O direito à educação em questão: as tensões e disputas no interior do Programa Mais Educação. 179f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Orientadora: Profª. Drª Lucia Helena Alvarez Leite.
MOLL, Jaqueline. A agenda da educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. In: MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: Direito a Outros Tempos e Espaços Educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. 129-146p
MOLL, Jaqueline (Org.). Caderno Acompanhamento Pedagógico. Brasília: Secretaria de Educação Básica, MEC. 2013, v.1, 92p. (Série Cadernos Pedagógicos). CD-ROM.
MOLL, Jaqueline; LECLERC, Gesuína de Fátima Elias. Diversidade e tempo integral A garantia dos direitos sociais. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 291-304, jul./dez. 2013.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; SANTOS, Kildo Adevair dos. Políticas de formação docente e a educação em tempo integral. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 28, p. 16-40, abr./jun. 2018.
TAYLOR, Charles. El multiculturalismo y “la política de reconocimiento”. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1993, 246 p.
XIMENES, Daniel de Aquino; MOLL, Jaqueline; MACEDO, Juliana Matoso. Políticas para a inclusão na educação básica em contextos de desigualdade: considerações a partir da experiência da parceria entre Programa Bolsa Família e Programa Mais Educação. In: XIMENES, Daniel de Aquino (Org.). Resultados, avanços e desafios das condicionalidades de educação do Programa Bolsa. Cadernos de Estudos - Desenvolvimento Social em Debate. Brasília: MDS, p. 80-97, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.