Training of teachers for university teaching in higher education institutions in Mozambique: between legal guidelines and everyday practices
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10598Keywords:
university teaching, teacher training, university educationAbstract
The present study has as its object the training of teachers for teaching in higher education institutions in Mozambique. It is intended toanalyze how teacher training is carried out for these institutions since, although the Law of the National Education System (Law 18/2018 of December 28) provides in the Teacher Training subsystem for education and training for teaching in higher education (Art. 16), there are no specific training programs for that level, there are only postgraduate programs (master's and doctorate) to which professors are submitted for their academic development. However, the higher education law establishes the composition of the teaching staff for HEIs (Article 9 of Decree 46/2018 of 1 August). The methodological construction was carried out concomitantly: a theoretical-conceptual study offered support for the investigation of the proposed questions and was based on the documentary study and application of a questionnaire to 44 professors from higher education institutions in Mozambique in order to understand how training for teaching is carried out and how they entered the higher teaching profession. The research results reveal that most of the research subjects, despite having an academic level of Masters and PhD, did not have specific training to be a teacher, just having completed a higher education course (undergraduate, masters or doctorate).
Downloads
Metrics
References
AMORIM, Roseane Maria de; LIRA, Tatiane Hilário de; OLIVEIRA, Michelle Pereira de; PALMEIRA, Ana Paula. O papel da monitoria para aformação de professores: cenários, itinerários e possibilidades no contexto atual. Revista Exitus, v. 2, n. 02, p.33-47, jul./dez. 2012. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/100 Acesso em: 2.4.2022.
ASSANE, Adelino Inácio Práticas curriculares no ensino básico: tecendo e narrando redes de experiências na formação continuada dos professores da disciplina de Ofícios em Moçambique. 2017. 306 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017.
AUAREK, Wagner Ahmad. Cenários da condição docente na contemporaneidade. In: SOUZA, João Valdir Alves de; DINIZ, Margareth; GOMES, Miria Gomes de. Formação de professores (as) e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p.205-218.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BORGES, Cecilia Maria Ferreira. O professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara: JM Ed., 2004.
BOURGUIGNON, Juliana Rocha. Interdisciplinaridade e globalização: desafios e conquistas. Revista Veritas, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p.32-42, 2010.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERRAÇO, Carlos Eduardo, Currículos em realização com os cotidianos escolares: fragmentos de narrativasimagens tecidas em redes pelos sujeitos praticantes. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Currículo e Educação Básica: por entre redes de conhecimentos, imagens, narrativas, experiências e devires. Rio de Janeiro: Editora Rovelle, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed.Unijuí, 2006.
GONÇALVES, José Alberto Mendonça, Ser professora do 1º. Ciclo: uma carreira em análise. 2001. 250f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, 2001.
JULIASSE, Arlindo Cornélio Ntunduatha. Memórias, cultura escrita e sentidos da educação de adultos em Moçambique. 2017. 271f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro/RJ, 2017.
LIBÂNEO, José Carlos. O campo teórico-investigativo e profissional da didática e a formação de professores. In: Marilza Vanessa Rosa Suanno (org.). Didática e formação de professores: perspectivas e inovações. Goiânia: CEPED Publicações e PUC Goiás, 2012. 200f.
LINS, Leandro Fragoso; FERREIRA, Lucia Maia Cavalcanti; FERRAZ, Lucíola Vilarim; CARVALHO, Sabrina Suellen Guerra de. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor. In: JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO – JEPEX, 9., 2009, Recife. Anais [...]. Recife: UFRPE, 2009. p. 1-2.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
MARFON, Maria Rosa Cavalheiro. Pedagogia crítica: uma metodologia de construção do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2001.
MARFON, Maria Rosa Cavalheiro. Ariticulação Pós-Graduação e Graduação: desafio para a educação superior, 2001. 208f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Unicamp, São Paulo/SP, 2001.
MASSETTO, Marcos Tarcisio. A formação do professor iniciante para a docência no Ensino Superior. In. BUOGO, Ana Lúcia et al. (org.). Formação de professores no ensino superior e os desafios da contemporaneidade. Caxias do Sul: Educs, 2018.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Cultura. Fazer da escola um polo de desenvolvimento consolidando a Moçambicanidade: Plano estratégico de educação e Cultura (2006 – 2010/11), 2006.
MOÇAMBIQUE. Decreto nº 30/2010 de 13 de agosto – Regulamento do Quadro Nacional de Qualificaçoes deo Ensino Superior. Boletim da República, 13 ago. 2010, I Série, n. 32. p. 177.
MOÇAMBIQUE. Decreto 46/2018 de 01 agosto - Aprova o Regulamento de Licenciamento e Funcionamento das Instituições de Ensino Superior e revoga o Decreto no. 48/2010 de 11 de novembro. Boletim da República, 01 ago. 2018, I Série, n. 150. p. 1781.
MOÇAMBIQUE. Lei 6/2018 - Estabelece o Regime Jurídico do Sistema Nacional de Educação na Republica de Moçambique. Boletim da Republica (BR), I Serie, n. 254, de 28 dez. 2018.
MOÇAMBIQUE. Lei 4/2022, Estatuto Geral dos Funcionários e Agentes do Estado. Boletim da Republica (BR), I Serie, n° 29, de 11 fev. 2022.
NASCIMENTO, Maria. Isabel. Moura.; ZANLORENZI, Cláudia Maria Petchak . A Revista A Escola e o Primeiro Congresso Professores Públicos do Paraná (1910): O Princípio Liberal de Universalidade. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, p. 1096-1106, 2017.
NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade – Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Campinas: Cedes, Ano XXII, n.º 74, abr. 2001.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne; PAQUAY, Léopold. Fecundas incertezas ou como formar professores antes de ter todas as respostas. In. PAQUAY, Léopold; PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne (org.). Formando professores profissionais: quais estratégias? quais competências? Tradução de Fátima Murad e Eunice Gruman. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PIMENTA, Selma. Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
ROLDÃO, Maria do Céu. Currículo, didáticas e formação de professores: a triangulação esquecida? In: OLIVEIRA, Maria Rita N. S. (ed.). Professor: formação, saberes e problemas. Porto: Porto Editora, 2014. p.91-103.
SANTOS, Edlamar Oliveira dos. Políticas e práticas de formação continuada de Professores da educação básica. Jundiaí: Paco Editorial: 2014.
SHULMAN, Lee. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de currículum y formación del profesorado, v.9, n.2, 2005. Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf Acesso em: 19 mar. 2020.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. Currículo. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos e Michel Certeau. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; RANGEL, Iguatemi Santos; CARVALHO, Janete Magalhães; RODRIGUES, Kezia (ed.). Diferentes Perspectivas de currículo na atualidade. Petropolis-RJ: DP et Alli, 2015. p. 172-194.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.