The flowering of the flower of charity and the training of women in the Antônio Lemos Orphanage
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10758Keywords:
orphanage, women's education, rural normal schoolAbstract
This article analyzes the educational practices that were part of the training of women at the Antônio Lemos Orphanage from 1893 to 1940. This is a documentary research, in which we used the perspective of historical analysis, whose listed sources were the Municipal Intendance reports de Belém, messages from the government of Pará and articles from the newspaper A Província do Pará and Folha do Norte. The Antônio Lemos Orphanage had its origins in the Orphelinato Paraense created in Belém, capital of Pará, in 1893, with the objective of supporting and educating orphaned girls. Over the years, the institution has undergone several transformations and has become a model in the education and support of orphaned girls. In 1903, on the initiative of the intendant of Belém Antônio José de Lemos, the construction of a new building for the institution in Vila de Santa Isabel began, which was called Orfanato Antônio Lemos. The educational practices developed in this institution were based on the ideals of civility and religious principles of the Catholic Church, which sought to form immaculate women, not only capable of governing the home, taking care of their children and husband, but also of having a job and to train rural normalist teachers.
Downloads
Metrics
References
A PROVÍNCIA DO PARÁ. Typographia do Futuro, 02 de fevereiro de 1906.
A PROVÍNCIA DO PARÁ. Typographia do Futuro, 09 de dezembro de 1907.
A PROVÍNCIA DO PARÁ. Typographia do Futuro, 17 de junho de 1908.
A PROVÍNCIA DO PARÁ. Typographia do Futuro, 19 de dezembro de 1893.
A PROVÍNCIA DO PARÁ. Typographia do Futuro, 31 de janeiro de 1894.
BELÉM, Relatório apresentado ao Conselho Municipal de Belém, em sessão de 20 de maio de 1930, no governo de Antônio de Almeida Facióla. Belém, Pará, 1930.
BELÉM. Relatório apresentado ao Conselho Municipal de Belém pelo intendente Senador Antônio José de Lemos. Arquivo da Intendência Municipal: Belém, Pará, 1906.
BELÉM. Relatório apresentado ao Conselho Municipal de Belém, em 15 de novembro de 1905 pelo intendente Senador Antônio José de Lemos. Arquivo da Intendência Municipal: Belém, Pará, 1905.
BELÉM. Relatório apresentado ao Conselho Municipal de Belém, na sessão de 15 de novembro de 1904 pelo intendente Senador Antônio José de Lemos. Tipografia de Alfredo Augusto Silva, 1904.
CARIDADE, Jornal. Belém: Corporação Artística do Sr. Tavares Cardoso e Cia, 1893.
DUARTE, Antônio Valdir monteiro. Órfãs e desvalidas: a formação de meninas no Orphanato Municipal de Belém do Pará (1893-1931). Tese de doutorado presentada o Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia: Minas Gerais, 2013.
FOLHA DO NORTE. Estabelecimentos de Ensino. 15 de janeiro de 1937a.
FOLHA DO NORTE. Estabelecimentos de Ensinos. 30 de janeiro de 1937b.
GONDRA, José Gonçalves. Modificar com brandura e prevenir com cautela: racionalidade médica e higienização da infância. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KUHLMANN JÚNIOR, Moysés (Orgs.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002, p. 289-318.
JURANDIR, Dalcídio. O problema do ensino rural: curso de psicultura do Pará. Revista Escola: Revista do Professorado do Pará, 1934, ano1, n.3, ag.; PA. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/134336. Acesso em: 20 nov. 2021.
NOSELLA, Paolo, BUFFA, Ester. Instituições educativas: Porque e como pesquisá-las. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.
PARÁ, Coleção de Decretos e Portarias. Decreto N. 520, de 26 de 1931, Cria o Curso Normal Rural, Typ. Do Instituto Macedo Costa, Escola Profissional do Estado, 1931.
PARÁ. Mensagem apresentada a Assembleia Legislativa do Pará, em sessão solene de abertura de sua 1ª legislatura, a 16 de julho de 1936, pelo Governador e Estado, Dr. José Carneiro da Gama Malcher. Pará, 1936.
PARÁ. Relatório Problemas fundamentais – ideias de governo-administração e prestação de contas, apresentado ao Presidente da República pelo Interventor Federal, Coronel Joaquim de Magalhães Cardoso Barata, Problemas fundamentais-Ideias de governo-Administração e Prestação de Contas, 1944.
PARÁ. Revista Escola: Revista do professorado do Pará, v1, n 4. Maio de 1935.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
PIMENTA, Adriene Suellen Ferreira; FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino de. Amparo e educação de meninas na república paraense (1893-1910): do ofício de servir o lar a casar-se. In: RIBEIRO, Joyce OTânia Seixas; VILAÇA, Teresa; BRÍCIO, Vilma Nonato de; MENDES, Sandra Carina Barbosa (Orgs.). Gênero, sexualidade e educação: problemas contemporâneos. Curitiba: CRV, 2019. p. 339-352
PINHEIRO, Wellington da Costa. O instituto Orfanológico do Outeiro: assistência, proteção e educação de meninos órfãos e desvalidos em Belém do Pará (1903 a 1913). Tese (Doutorado em Educação) apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém-PA, 2017.
RIBEIRO, Luís Fernando. Instruções para escolas agrícolas rurais. In: PARÁ. Escola Revista do professorado do Pará, v1, n 4. mai. 1935.
RODRIGUES, Andréa Gabriel Francelino. Educar para o lar, educar para a vida: cultura escolar e modernidade educacional na Escola Doméstica de Natal (1914-1945). Natal, Tese de Doutoramento, Programa de Pós-Graduação em Educação, UFRN, 2007.
ROSA, Larisse de Fátima Farias da. O Potencial Patrimonial e Museológico do Conjunto Arquitetônico Antônio Lemos em Santa Izabel do Pará. Trabalho de conclusão de curso (TCC) apresentado à Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal do Pará. Belém-PA, 2015.
SCHUELER. Alessandra Frota Martinez de. Internatos, asilos e instituições disciplinares na história da educação brasileira. Revista contemporânea de educação. Rio de Janeiro: UFRJ, v. 4, n. 7, janeiro/julho, 2009. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1570/1418. Acesso em: 29 nov. 2021.
SOARES, Carmem Lúcia. Imagens da educação do corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas, SP: Autores associados, 2002.
SOUZA, Rosa Fátima de, ÁVILA, Regina Pereira da Silva. Disputas sobre o ensino primário rural (São Paulo, 1931-1947). Revista Hist. da Educ. (Online), v. 18, n.43, Mai/Ago, 2014, p. 13-132. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/8jHnPLv6jrrSdv7V9DfCSPK. Acesso em: 20 nov. 2021.
SOUZA, Vitória Diniz de. “Serão perfeitas donas de casa e distintas moças da sociedade”: a Escola Doméstica em uma história da educação das sensibilidades femininas em Natal (1914-1945). Natal, Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação, UFRN, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.