Diversity and inclusion at multigrade classrooms in River Side Schools from Pantanal (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10808

Keywords:

inclusive education, conditions of access and permanence at school, multigrade class

Abstract

The multigrade school organization is present in the Schools of the Waters in the rural region of the Pantanal in Mato Grosso do Sul. This article is intented to analyze the conditions of diversity and inclusion in this context. For the development of the work, a research of qualitative approach of exploratory nature was conducted to know the opinions and meanings of teachers of these school units. The empirical data collection techniques involved observation of activities at the administrative headquarters and in Schools of the Waters and semi-structured interviews with 20 teachers from these schools, which were recorded and transcribed. The data were systematized in two axes: contextualization of the Schools of the Waters; and description and analysis of teaching work in multigrade classes in these schools, emphasizing diversity and inclusion. The empirical material was analyzed in dialogue with the specialized literature, under the understanding that discourse and individual thought are social constructions. It was found that the inclusion situation is seen as an additional challenge in the multigrade classes. However, there are interesting ways of organizing pedagogical work in this context. It is concluded that the coeducation of students of different ages and “levels” of knowledge can no longer be seen in reference to the serial (or annual) school and can be a form of creation and human formation, a resistance to a fragmented and multifaceted school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Washington Cesar Shoiti Nozu, Universidade Federal da Grande Dourados - Brasil

Doutor em Educação pela UFGD. Docente na UFGD; Programa de Pós-Graduação em Educação. Contribuição de autoria: Investigação, Escrita, Revisão e Edição. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4755838697434676

Mônica de Carvalho Magalhães Kassar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente na UFMS; Programa de Pós-Graduação em Educação. Bolsista do CNPq, PQ2. Contribuição de autoria: Supervisão, Escrita, Revisão e Edição. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1429290076961055

References

ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej. Apresentação. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej (org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 15-19.

ARROYO, Miguel Gonzalez. A escola do campo e a pesquisa do campo: metas. In: MOLINA, Mônica Castagna (org.) Brasil. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Escola: terra de direito. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej (org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 9-14.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 1988.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2018: caderno de instruções. Brasília: INEP/MEC, 2018.

CAMINHA, Ana Flora. Patrimônio natural da humanidade, Pantanal guarda biodiversidade única. Ministério do Meio Ambiente. Outubro, 2010. Disponível em: https://www.mma.gov.br/informma/item/6622-patrimonio-natural-da-humanidade-pantanal-guarda-biodiversidade-unica. Acesso em: 20 ago. 2020.

CARDOSO, Maria Angélica; JACOMELI, Mara Regina Martins. Considerações sobre as escolas multisseriadas: estado da arte. Educere et Educare, v. 5, n. 9, p. 267-290, jan./jun. 2010. DOI: 10.17648/educare.v5i9.3878. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/viewFile/3878/3803. Acesso em: 19 maio 2020.

CORDEIRO, Celso Alberto da Cunha. A educação inclusiva na perspectiva dos professores: a ponta do iceberg. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2003.

CORUMBÁ. Lei n. 2.263, de 24 de agosto de 2012. Cria o Programa Povo das Águas, de atendimento às comunidades situadas nas regiões das águas do município de Corumbá. Diário Oficial de Corumbá: Corumbá, MS, ano 1, n. 44, p. 1-2, 27 ago. 2012.

CORUMBÁ. Plano Municipal de Educação 2015-2025. Corumbá, MS: Secretaria Municipal de Educação, 2015.

CORUMBÁ. Secretaria Municipal de Educação. Escola Municipal Rural de Educação Integral Polo Porto Esperança e Extensões. Regimento Escolar. Corumbá: SEMED, 2017a.

CORUMBÁ. Secretaria Municipal de Educação. Escola Municipal Rural de Educação Integral Polo Porto Esperança e Extensões. Projeto Político Pedagógico. Corumbá: SEMED, 2017b.

CORUMBÁ. Pasta de informações do ano corrente. Secretaria das Escolas das Águas. Corumbá: Secretaria das Escolas das Águas, 2019. (Mimeo).

DESLAURIERS, Jean-Pierre; KÉRISIT, Michèle. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H.; LAPERRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro P. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 127-153.

EVANGELISTA, Olinda; TRICHES, Jocemara. Curso de Pedagogia, organizações multilaterais e o superprofessor. Educar em Revista, Curitiba, n. 45, p. 185-198, set. 2012. DOI: 10.1590/S0104-40602012000300013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602012000300013&lng=en&nrm=isso. Acesso em: 20 ago. 2020.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Políticas para a educação especial e as formas organizativas do trabalho pedagógico. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 12, n. 3, p. 299-316, set./dez. 2006. DOI: 10.1590/S1413-65382006000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v12n3/01.pdf. Acesso em: 7 maio 2020.

HAGE, Salomão Antônio Mufarrej; BARROS, Oscar Ferreira. Currículo e educação do campo na Amazônia: referências para o debate sobre a multisseriação na escola do campo. Espaço do Currículo, v. 3, n. 1, p.348-362, mar./set. 2010. DOI: 10.15687/rec.v3i1.9097. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/9097. Acesso em: 5 maio 2020.

KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos; RONDON, Marcelo Messias; ROCHA FILHO, José Fonseca da. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva em um município de Mato Grosso do Sul. Cadernos CEDES, Campinas, v. 38, n. 106, p. 299-313, Dez. 2018. DOI: 10.1590/CC0101-32622018199077. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622018000300299&lng=en&nrm=isso. Acesso em: 15 ago. 2020.

MATO GROSSO DO SUL. Plano Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul (2014-2024). Campo Grande: SED/MS, 2014.

MATO GROSSO DO SUL. Orientações Pedagógicas para Salas Multianuais das Escolas do Campo. Campo Grande: SED/MS, 2020.

MATOS, Selma Norberto; MENDES, Enicéia Gonçalves. A proposta de inclusão escolar no contexto nacional de implementação das políticas educacionais. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 10, n. 16, p. 35-59, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/762. Acesso em: 20 maio 2021.

MELO, Rogério Zaim de; DUARTE, Rosalia Maria; SAMBUGARI, Marcia Regina do Nascimento. Jogar e brincar das crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”. Pro-Posições, Campinas, v. 31, p. 1-26, 2020. DOI: 10.1590/1980-6248-2018-0052. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100504. Acesso em: 20 ago. 2020.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete classes multisseriadas. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/classes-multisseriadas/. Acesso em: 22 ago. 2020.

MERCÊS, Ronielson Santos das; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. A educação inclusiva em escolas multisseriadas do campo na Amazônia paraense. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 9, n. 27, p. 418-442, 2018. DOI: 10.26514/inter.v9i27.2956. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/2956. Acesso em: 10 maio 2020.

MORAES, Edel; BARROS, Oscar Ferreira; HAGE, Salomão Mufarrej; CORRÊA, Sérgio Roberto Moraes. Transgredindo o paradigma (multi)seriado nas escolas do campo. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej (org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 399-416.

NOZU, Washington Cesar Shoiti; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Inclusão em Escolas das Águas do Pantanal: entre influências globais e particularidades locais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, 2020. DOI: 10.5902/1984686X49204. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/49204. Acesso em: 23 maio 2021.

NOZU, Washington Cesar Shoiti; REBELO, Andressa Santos; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Desafios da gestão nas Escolas das Águas. RPGE – Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 2, p. 1054-1067, set. 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp2.14331. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14331. Acesso em: 22 maio 2021.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Avelino de; SANTOS, Tania Regina Lobato dos (org). Educação em classes multisseriadas: singularidade, diversidade e heterogeneidade. Belém: EDUEPA, 2011. v. 1.

PACHECO, José; PACHECO, Maria de Fátima. Escola da Ponte: uma escola pública em debate. [Livro eletrônico]. São Paulo: Cortez, 2015.

PARENTE, Cláudia da Mota Darós. Escolas multisseriadas: a experiência internacional e reflexões para o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 82, p. 57-88, jan./mar. 2014. DOI: 10.1590/S0104-40362014000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362014000100004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 ago. 2020.

PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 761-778, out. 2009. DOI: 10.1590/S0101-73302009000300007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302009000300007&lng=en&nrm=isso. Acesso em: 20 ago. 2020.

PROFESSORA ANGÉLICA – ESCOLA PORTO ESPERANÇA. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (28 min.).

PROFESSOR ANTÔNIO – ESCOLA PORTO ESPERANÇA. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (61 min.).

PROFESSORA CLARICE – ESCOLA SANTA MÔNICA. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (56 min.).

PROFESSOR CLÉBER – ESCOLA NAZARÉ. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (27 min.).

PROFESSORA FÁTIMA – ESCOLA PORTO ESPERANÇA. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (41 min.).

PROFESSORA JUSSARA – ESCOLA SANTA AURÉLIA. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (29 min.).

PROFESSORA MARÍLIA – ESCOLA NAZARÉ. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (20 min.).

PROFESSORA NATÁLIA – ESCOLA SÃO LOURENÇO. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (30 min.).

PROFESSOR PEDRO – ESCOLA NAZARÉ. Entrevista concedida a Washington Cesar Shoiti Nozu. [dez. 2019]. Corumbá, MS, 2019. 1 arquivo .mp3 (26 min.).

RIBEIRO, Mara Aline; MORETTI, Edvaldo César. Pantanal/MS/Brasil: a construção de novas geografias. In: XII COLOQUIO INTERNACIONAL DE GEOCRÍTICA. LAS INDEPENDENCIAS Y CONSTRUCCIONES DE ESTADOS NACIONALES: PODER, TERRITORIALIZACIÓN, SIGLOS XIX-XX. Bogotá, maio, 2012. p. 1-11. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/01-M-Ribeiro.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.

SILVA, João dos Santos Vila da; ABDON, Myrian de Moura. Delimitação do Pantanal brasileiro e suas sub-regiões. Pesquisa Agropecuária Brasileira, v. 33, Número Especial, p. 1703-1711, out. 1998.

SOUZA, Aline Serafim Almeida de; SILVESTRE, Diogo Souza; BASTOS, Jonice Henrique; VIEIRA, Juliana Alessandra Maluf C. L.; CONCEIÇÃO, Larissa Alvarenga S.; BOVO, Laura Mandatto; TOSTA, Maria Helena Alves; CASTRO, Mariana Lobo de; SANTOS, Sebastiana Belmira da Silva; AVELAR, Tânia de Paula. Potencialidades e dificuldades da educação em turmas multianuais nos territórios de Paraty. In: BICALHO, Ramofly; ARAÚJO, Fabiana de Carvalho Dias; CAMPOS, Marília Lopes de; FALEIRO, Wender (org.). Classes multisseriadas, práticas pedagógicas e estudo da realidade nas escolas do campo do Estado do Rio de Janeiro. Goiânia: Kelps, 2020. p. 52-81.

VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira; ALBARADO, Edilson da Costa. Identidade cultural ribeirinha e práticas pedagógicas. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

ZERLOTTI, Patrícia Honorato. Os saberes locais dos alunos sobre o ambiente natural e suas implicações no currículo escolar: um estudo na escola das águas – extensão São Lourenço, no Pantanal de Mato Grosso do Sul. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2014.

Published

2022-08-23

How to Cite

NOZU, W. C. S.; KASSAR, M. de C. M. Diversity and inclusion at multigrade classrooms in River Side Schools from Pantanal (Brazil). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10808, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10808. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10808. Acesso em: 23 nov. 2024.