Changes, continuities and vicissitudes of History teaching in Portugal in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10875

Keywords:

constructivism, education, learning

Abstract

The Fundamental Law of the Education System - Law No. 46/86 of 14 October [Diário da República No. 237/1986, Series I of 1986-10-14] was a central milestone in the development of the Portuguese education system in. However, it would only achieve results with the preparation of the curricula for primary and secondary education and the production of a guiding document for a curriculum reorganization made possible from 2001, with the promulgation of Decree-Law 6/2001 and 7/2001 of 18 January. A decade later, in 2012, changes in education policy caused by the new government introduced curricular changes in primary and secondary education, through the promulgation of the Curricular Goals, reinforcing the weight of the content and its assessment. More recently, the political changes have led to a new reorientation of education policy, with the emergence of the Students’ Profile at the end of compulsory education (2017), the Essential Learnings (2018) and even the introduction of a new subject - although optional - in the last year of secondary education: History, Cultures and Democracy (2019). These changes have also affected, as expected, the teaching of History, which has known a swinging process, but also some interesting changes related to the development of the research line in History Education which, since its implementation in Portugal at the turn of the 20th century, has sought a sustained articulation between theory and practice in the teaching and learning process of Portuguese students of different educational levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Helena Pinto, CITCEM - Universidade do Porto - Portugal

Doutora em Ciências da Educação, Investigadora Integrada do CITCEM, Grupo “Educação e Desafios Societais”, Universidade do Porto. Contribuição de autoria: pesquisa, escrita, revisão e edição.

Mariana Lagarto, Universidade do Porto – Portugal

Doutora em Ciências da Educação, Investigadora Integrada do CITCEM, Grupo “Educação e Desafios Societais”, Universidade do Porto

References

AFONSO, Maria Isabel. Os currículos de História no ensino obrigatório. Portugal, Inglaterra, França. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Instituto de Educação e Psicologia. Universidade do Minho, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/3250. Acesso em 22 dez. 2013

BARCA, Isabel. A Educação Histórica numa sociedade aberta. Currículo sem fronteiras, v. 7, n. 1, jan-jun de 2007. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em 15 ag. 2008.

BARCA, Isabel. A História é o estudo da vida. A página da Educação, ano 12, nº 119, jan. 2003. Disponível em: http://www.apagina.pt/?aba=7&cat=119&doc=9239&mid=2 Acesso em 15 nov. 2007.

BARCA, Isabel. Aula Oficina: Do Projecto à Avaliação. Em BARCA, Isabel (coord.) Para uma Educação Histórica de Qualidade: Actas das Quartas Jornadas Internacionais de Educação Histórica, Braga: Universidade do Minho, 2004, p. 131-144.

BARCA, Isabel. O Pensamento Histórico dos Jovens: Ideias dos adolescentes acerca da provisoriedade da explicação histórica. Braga: CEEP, Universidade do Minho, 2000.

COSTA, Fernando Albuquerque (coord.). Relatório de avaliação da implementação das aprendizagens essenciais. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.

DEB, Currículo nacional do ensino básico - Competências essenciais. Departamento de Educação Básica, Ministério da Educação, 2001. Disponível em: http://metasdeaprendizagem.dge.mec.pt/metasdeaprendizagem.dge.mec.pt/wp-content/uploads/2010/09/Curriculo_Nacional1CEB.pdf. Acesso em 14 jan. 2022.

DGE, História, Culturas e Democracia. Aprendizagens Essenciais, 12.º Ano/Ensino Secundário, Direção-Geral da Educação, 2019. Disponível em https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/ae_hcd_12.o.pdf Acesso em 14 jan. 2022.

DINIZ, Maria Emília. Trabalho de projeto e projeto de História. In: Primeiro Encontro sobre o Ensino da História. Comunicações. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1992.

EB. Metas de aprendizagem, História Ensino Básico. Disponível em: http://www.metasdeaprendizagem.min-edu.pt/ensino-basico/metas-de-aprendizagem/metas/?area=5&level=6. Acesso em 12 de setembro de 2011

HENRIQUES, Raquel Pereira. A revolução no ensino da história. Confronto entre o período anterior e posterior a Abril de 1974. In: PROENÇA, Maria Cândida (Coord.) Um século de ensino da História. Lisboa: Ed. Colibri, 2001, p. 93-132.

JONNAERT, Philippe. Competências e socioconstrutivismo – um quadro teórico. Lisboa: Instituto Piaget, 2009.

LAGARTO, Mariana. Avaliação Formativa e exames nacionais: análise de práticas de ensino e avaliação de uma professora da disciplina de História. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação. Universidade de Lisboa, 2009. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/: handle/10451/3063. Acesso em 25 jan. 2011.

LAGARTO, Mariana. Desenvolver e avaliar competências em História: um estudo com professores do 3º ciclo do ensino básico. Tese (Doutoramento em Ciências da Educação). Instituto de Educação. Universidade do Minho, 2017. Disponível em:

http://hdl.handle.net/1822/48700. Acesso em 18 jan. 2022.

LE BOTERF, Guy. Desenvolvendo a competência dos professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.

MAGALHÃES, Olga. Concepções de História e de Ensino da História: um estudo no Alentejo. Lisboa: Edições Colibri e CIDEHUS-EU, 2002. ME. Organização Curricular e Programa. Ensino Secundário. História. Ministério da Educação, Direcção-Geral dos Ensinos Básico e Secundário, 1991d.

ME. Organização Curricular e Programas. Ensino Básico - 1.º Ciclo. Estudo do Meio, Ministério da Educação, 1991a. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Estudo_Meio/eb_em_programa_1c.pdf Acesso em 14 jan. 2022.

ME. Organização Curricular e Programas. Ensino Básico – 2.º Ciclo. Vol. I e II. História e Geografia de Portugal. Ministério da Educação, 1991b. Disponível em https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ficheiros/eb_hgp_programa_2c1.pdf Acesso em 14 jan. 2022.

ME. Organização Curricular e Programas. Ensino Básico – 3.º Ciclo. Vol. I e II. História. Ministério da Educação, 1991c. Disponível em http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ficheiros/eb_hist_programa_3c_1.pdf Acesso em 14 jan. 2022.

ME. Programa de História A, 10º, 11º e 12º anos. Curso Científico-Humanísticos de Línguas e Humanidades. Formação Específica. Ministério da Educação, Departamento do Ensino Secundário, 2001-2002. Disponível em http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Documentos_Disciplinas_novo/Curso_Linguas_e_Humanidades/historia_a_10_11_12.pdf Acesso em 25 jan. 2022.

MENDES, Clarisse. 2003). O programa de História A – Um novo programa? O Ensino da História, 25/26, Lisboa: APH, p. 16-21, 2003.

PELIZ, Marina. O ensino profissional de nível secundário em Portugal, 2000-2014 - Quase-mercado e isomorfismo. Lisboa: Projecto ESCXEL, 2014.

PINTO, Helena (2016). Educação histórica e patrimonial: conceções de alunos e professores sobre o passado em espaços do presente. Porto, CITCEM, 2016.

PROENÇA, Maria Cândida. Didática da História. Lisboa: Universidade Aberta, 1989

ROLDÃO, Maria do Céu, PERALTA, Helena, MARTINS, Isabel; ORVALHO, Luísa. (2018). Currículo do ensino secundário - cursos profissionais e cursos artísticos especializados. Para a Construção de Aprendizagens Essenciais Baseadas no Perfil dos Alunos. Lisboa: ANQEP. Disponível em https://anqep.gov.pt/np4/?newsId=609&fileName=Documento_Enquadrador_Elabora__o_Aprendi.pdf Acesso em 11 fev. 2022.

ROLDÃO, Maria do Céu. De que falamos quando falamos de competências? Noesis, 61, p. 59-62, 2002.

ROLDÃO, Maria do Céu. Evolução das metodologias e práticas de ensino da História no sistema educativo português, 1998. Disponível em:www.ierg.net/GPEI/assets/documents/Metodologiasdeensino-HIST.pdf Acesso em 7 jan.2008

SANTOS, Luís Filipe. Os programas de História no ensino secundário nas duas últimas décadas (1974-94). Penélope: revista de história e ciências sociais, Portugal, n. 15, p. 171-188, 1995. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2685314

Published

2022-11-16

How to Cite

PINTO, M. H.; LAGARTO, M. Changes, continuities and vicissitudes of History teaching in Portugal in the 21st century. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10875, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10875. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10875. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática