School culture, practices, and content of languages in David Pereira state school daily life
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11167Keywords:
school culture, young students, high schoolAbstract
This article aims to understand the school culture in daily development process of young students in the third grade of High School at Colégio Estadual David Mendes Pereira (CEDMP), in Salvador, discussing the concept, practices, and contents in the subjects of language area in teacher’s proposals who were identified in documents of the institution, participant observation and interviews with students. This is qualitative research and to contextualize it, a quick survey was done on the subject in the CAPES database, selected two theses and two dissertations and established dialogues whit the main formulators of the concept: Julia (2001), Chervel (1990), Forquin (1993), Arroyo (2013), Barroso (2013), Silva (2006), Reis (2014) e Pinho (2016).
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BAHIA. Orientações curriculares para o ensino médio área: linguagens. Secretaria da Educação. Salvador: Secretaria da Educação, 2015.
BARROSO, João. Cultura, cultura escolar, cultura de escola. São Paulo: Unesp/ UNIVESP, 2013. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/65262/1/u1_d26_v1_t06.pdf Acesso: 05 ago. 2017.
BEAUD, Stéphane. L’échec au bac: logique de l’aveu. Genèses, n. 14, p. 136-152, 1994. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/genes_1155-3219_1994_num_14_1_1221 Acesso em: 19 set. 2019
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, Resolução nº 07, de 2010.Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, 2010.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. n. 2, p. 177-229, 1990. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf?forcedownload=1 Acesso em: 15 jul. 2020.
CHERVEL, André. L’histoire des disciplines scolaires. Réflexions sur um domaine de recherche. Histoire de l’éducation, n. 38, p. 59-119, 1988. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/hedu_0221-6280_1988_num_38_1_1593 Acesso em: 13 jul. 2020
DAVID, (Codinome). Entrevista oral concedida a Nailton José de Menezes Rocha. Salvador, 12 dezembro de 2017.
DIANA, (Codinome). Entrevista oral concedida a Nailton José de Menezes Rocha. Salvador, 12 dezembro de 2017.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
GUIMARÃES, Gleny Terezinha Duro. Historiografia da Cotidianidade: nos labirintos do discurso. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
LAHIRE, Bernard. Culture écrite et inégalités scolaires. Sociologie de “l’échec scolaire” à l’école primaire. Lyon: Presses Universitaires de Lyon, 1994.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Trad. Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, Campinas, p.9-43, 2001. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf Acesso em: 2 ago. 2020
NÓVOA, Antonio. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/abstract/?lang=pt Acesso em: 20 ago. 2020
PINHO, Clarice Wilken de. Educação e cultura popular nas propostas escolares de EJA- Educação de Jovens e Adultos: um estudo em duas escolas de Belo Horizonte, 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gereis, Belo Horizonte, 2016. Disponível em https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-ACEFNY Acesso em: 20 mar. 2019.
REIS, Juliana Batista dos. Transversalidade nos modos de socialização e individuação: experiências juvenis em rede. 2014. 222f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-9QJJ9K. Acesso em: 17 abr. 2019
ROCHA, Nailton José de Menezes. Experiências de Estudantes e a Cultura do Colégio Estadual David Mendes Pereira-Salvador-Bahia: currículo e cotidiano na formação de jovens de uma turma de 3ª série do ensino médio. 2019. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) Programa de Pós-Graduação Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2019/09/PDF-final.pdf. Acesso em: jun. 2020.
SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar. Curitiba, n. 28, p. 201-216, dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/w6kJ5hdSGVRnhRWTVP68D3P/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 27 jul. 2020.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.