Aspects considered by teachers in the elaboration of planning in kindergarten education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11379

Keywords:

early childhood teachers, planning, guiding documents

Abstract

In this paper, we aim to identify aspects pointed out by kindergarten teachers which are considered in the elaboration of the planning of their pedagogical action. To this end, we carried out a qualitative study, examining responses from 45 teachers from Early Childhood Education Centers of the Municipal Education Network of a city in Santa Catarina to a questionnaire and semi-structured interviews with six of the participants who agreed to participate. For the methodology, we opted for content analysis, seeking significant elements in the participants' responses. The results point to in-service training and teamwork in the educational space as aspects considered in the elaboration of pedagogical planning in the context of Early Childhood Education. The guiding documents and the registration were also mentioned by the teachers. In this sense, it was possible to infer from the data the recognition of the importance of planning that considers the context and, mainly, the child as the protagonist of all teaching activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosana Mara Koerner, Universidade da Região de Joinville - Brasil

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas. Docente na Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Contribuição de autoria: Análise Formal, Escrita – Revisão e Edição, Supervisão, Validação e Visualização

Jane Tromm Stopa, Universidade da Região de Joinville - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Docente no Instituto Superior e Centro Educacional Luterano Bom Jesus. Contribuição de autoria: Administração do Projeto, Análise Formal, Conceituação, Curadoria de Dados, Escrita – Primeira Redação, Investigação, Metodologia.

References

BETE, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (25 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC- SEB, 2010.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, 2018.

CAMPOS, Rebeca Ramos. Das necessidades de formação docente à formação contínua de professores da Educação Infantil. 2017. 204f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

CORRÊA, Amine Quintas. Concepções de professores da educação infantil acerca do planejamento de ensino: fatores determinantes. 2018. 135 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2018.

DAVID, Hellen Costa. Planejamento didático: ações e interações na Educação Infantil. 2016. 255 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, SP.

DIRETRIZ MUNICIPAL de Educação Infantil, Secretaria de Educação de Joinville: Secretaria Municipal de Educação, 2019.

DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.

EDEMA, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (25 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

FORMOSINHO, João. A universidade e a formação de educadores de infância: potencialidade e dilemas. In: MACHADO, Maria Lucia de A. Encontros e desencontros em educação infantil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 169-188.

FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 4 ed. Brasília: Liber Livro, 2012.

GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli E. D. A. A Relevância dos Métodos de Pesquisa Qualitativa em Educação no Brasil. In: GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli E. D. A. Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 29-38.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 31-61.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KRAMER, Sônia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação Infantil e/é fundamental. Educação e Sociedade, v. 27, n. 96 – Especial, p. 797-818, out. 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. (Formação do Professor).

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2014.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

OLIVEIRA, Midiã Olinto de. A inserção profissional e a atuação docente na Educação Infantil. 2018. 300 f. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil: Saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Registros na Educação Infantil. 2017. p. 14-53.

OTTI, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (30 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. 2. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2001.

RAMOS, Rafaela de Morais. Planejamento, registro e avaliação: instrumentos que ressignificam a prática docente na educação infantil. 2016. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

RAQUEL, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (30 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

ROSANE, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (25 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

ROSE, Professora. Depoimento [out. 2021]. Entrevistador: Rosana Mara Koerner. Joinville, 2021. 1 arquivo. mp3 (30 mim). Entrevista concedida para a pesquisa abordando o planejamento como parte da ação docente.

SANTA CATARINA. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2019.

SOUZA OLIVEIRA, Marluce de. Produções subjetivas da ação docente: o movimento de articulação entre planejamento e currículo. 2018. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político Pedagógico. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2000.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-04-01

How to Cite

KOERNER, R. M.; STOPA, J. T. Aspects considered by teachers in the elaboration of planning in kindergarten education . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11379, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11379. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11379. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)