The environmental education legislation of the city of Recife aligned with the Environmental Education Policy of the State of Pernambuco: a transdisciplinary analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12085

Keywords:

environmental education, complexity, public policies, transdisciplinary

Abstract

This article presents the results of an academic investigation that aimed to investigate whether the environmental education legislation of Recife, aligned with the Environmental Education Policy of Pernambuco, has been developed in a transdisciplinary logic. Regarding the methodological procedures, we opted for a qualitative research approach. Data were collected through documents related to the Environmental Education Policies of Recife, Law nº 18.083/2014 and Pernambuco, Law nº 16.688/2019, as well as through articles that emphasized the historical evolution of the environmental theme and the concept and principles of transdisciplinary. For data analysis, we used the Thematic-Categorial content Analysis technique, which allowed us to conclude that the environmental education laws of Recife and Pernambuco are guided by a transdisciplinary logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janaina Almeida de Macêdo, Universidade de Pernambuco - Brasil

Mestre em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável pela Universidade de Pernambuco (UPE). Docente na Prefeitura do Recife. Analista de Desenvolvimento Ambiental na Prefeitura do Recife.

Contribuição de autoria: redação do texto, análise e coleta de dados e realização da pesquisa empírica

Maria de Fátima Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco - Brasil

Professora Associada e Livre Docente da Universidade de Pernambuco. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto.

Contribuição de autoria: redação do texto, análise e coleta dos dados e orientação da pesquisa.

References

AGUIAR, Paulo César Bahia; COSTA NETO, Renvil Fernandes; BRUNO, Nelma Lima; PROFICE, Christiana Cabicieri. Da teoria à prática em educação ambiental. Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 111-132, jul./set. 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/gestao_ambiental/article/view/5154/3187. Acesso em: 17 maio 2021.

BADR, Eid (org.). Educação Ambiental, conceitos, histórico, concepções e comentários à Lei da Política Nacional de Educação Ambiental (Lei nº 9.795/99): Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental da UEA: mestrado em Direito Ambiental, Manaus: Valer, 2017. 368p. Disponível em: https://pos.uea.edu.br/data/area/livrospub/download/2-1.pdf. Acesso em: 04 jul. 2020.

BARBIERI, José Carlos; SILVA, Dirceu. Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. Rev. Adm. Mackenzie, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 51-82, Edição Especial, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ram/v12n3/a04v12n3.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2002. 226p.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 jul. 2020.

BRASIL. Lei n. 6.938 de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente. Brasília, DF: Presidência da República, 1981. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm. Acesso em: 17 maio 2021.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental, Brasília, DF: Presidência da República, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 26 abr. 2021.

FERREIRA, Leydriana da Conceição; MARTINS, Leydiane da Conceição Ferreira; MEROTTO, Sueli Cristina; RAGGI, Désirrée Gonçalves; SILVA, José Geraldo Ferreira. Educação ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 14, n. 2, p. 201-214, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2678. Acesso em: 12 jul. 2021.

LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor, v. 14, n. 2, p. 309-335, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/684/68422128007.pdf. Acesso em: 09 mar. 2022.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 25. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020. 128p.

NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. 3. ed. São Paulo: TRIOM, 2018. 167p.

NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento – Transdisciplinaridade. 1º Encontro Catalisador do CETRANS – Escola do Futuro – USP. Itatiba, São Paulo – Brasil: abril de 1999. Disponível em: http://www.ufrrj.br/leptrans/arquivos/conhecimento.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

PERNAMBUCO. Lei nº 16.688, de 06 de novembro de 2019. Institui a Política de Educação Ambiental de Pernambuco. Pernambuco: Assembleia Legislativa, 2019. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/texto.aspx?id=47993&tipo=. Acesso em: 02 jul. 2020.

RECIFE. Lei n. 18.083, de 13 de dezembro de 2014. Institui a Política Municipal de Educação Ambiental. Recife: Câmara Municipal, [2014]. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/pe/r/recife/lei-ordinaria/2014/1808/18083/lei-ordinaria-n-18083-2014-institui-a-politica-municipal-de-educacao-ambiental-e-da-outras-providencias. Acesso em: 27 abr. 2021.

RODRIGUES, Maria Lucia. Caminhos da Transdisciplinaridade – fugindo a injunções lineares. Nemes Complex, São Paulo, p. 1-6, 2018. Disponível em: http://www.nemesscomplex.com.br/anexos/fugindo_a_injuncoes_lineares_mlrodrigues.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.

RUFINO, Bianca; CRISPIM, Cristina. Breve Resgate Histórico da Educação Ambiental no Brasil e no Mundo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO AMBIENTAL, 6. 2015. Anais... Porto Alegre: Realize, 2015. p. 1-6. Disponível em: https://www.ibeas.org.br/congresso/Trabalhos2015/VII-069.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.

RUPPHENTAL, Simone; DICKMANN, Ivo; BERTICELLI, Ireno Antonio. Percepção Ambiental: um estudo numa escola pública municipal de Chapecó – Santa Catarina. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 48, p. 87-105, abr./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15175/10021. Acesso em: 19 jul. 2022.

SANTOS, Akiko; SANTOS, Ana Cristina Souza; CHIQUIERI, Ana Maria Crepaldi. A Dialógica de Edgar Morin e o Terceiro Incluído de Basarab Nicolescu: Uma nova maneira de olhar e interagir com o mundo. In: EDIPE – ENCONTRO ESTADUAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 3. Anais... Anápolis, 2009. Disponível em: http://cepedgoias.com.br/edipe/IIIedipe/pdfs/4_conferencias/conf_a_dialogica_de_edgar_morin.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

SILVA, Carlos Kleber F. Um Breve Histórico da Educação Ambiental e sua Importância na Escola. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 4. 2017. Anais... João Pessoa: Edições CONEDU, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA14_ID9579_12102017144004.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.

SOMMERMAN, Américo; MELLO, Maria F.; BARROS, Vitória M. (org.) Educação e transdisciplinaridade, II. São Paulo: TRIOM, 2002. 214p.

Published

2024-02-23

How to Cite

MACÊDO, J. A. de; SILVA, M. de F. G. da. The environmental education legislation of the city of Recife aligned with the Environmental Education Policy of the State of Pernambuco: a transdisciplinary analysis. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12085, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12085. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12085. Acesso em: 22 jul. 2024.