Study of experiences: another way of researching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13004

Keywords:

educational practicies, fifes bands, popular education, methodology

Abstract

The “Study of Experiences” was designed for the development of the research “A MÚSICA DO COMEÇO DO MUNDO”: caminhos e práticas educativas experivivenciadas pelos pifeiros de São José de Piranhas – Paraíba, carried out in the Postgraduate Course in Education, at the Universidade Federal de Sergipe – Brazil. This way of researching emerged from the confluence among the concept of writing, the idea of experience, the proposal to corazonar the scientific work and the sentipensante reasearch, thought, respectively, by Coceição Evaristo, Jorge Larrosa, Guerrero Arias and Fals Borda, allowing that reason and sensitivity walk together during a work committed to life, to popular culture, to education and to brazilianness. Previous experiences, observation in the researched field, informal conversations, interviews, narratives, field diary, reading of images and any other kind of writings, were some of the data collection strategies which revealed knowledge and educational practices in the cultural context in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elinaldo Menezes Braga, Universidade Federal de Campina Grande - Brasil

Doutor em Educação pela UFS -SE. Professor do Curso de Letras do CFP/ UFCG. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, História e Interculturalidade.

Contribuição de autoria: Concepção, análise, interpretação dos dados, escrita e revisão crítica.

Marizete Lucini, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Marizete Lucini: Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora do Departamento de Educação da UFS. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, História e Interculturalidade.

References

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar el sentido de las epistemologías dominantes desde las sabidurías insurgentes, para construir sentidos otros de la existencia (primera parte). Calle 14 Revista De investigación En El Campo Del Arte, v. 4, n. 5, 2010a, p. 80-95. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1205. Acesso em: 15 fev. 2023.

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar: Una Antropología Comprometida Con La Vida. Miradas otras desde Abya-Yala para la decolonización del poder, del saber y del ser. Quito: Universidad Politécnica Salesiana, 2010b.

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar la dimensión política de la espiritualidad y la dimensión espiritual de la política. Alteridad 10. Revista de Ciencias Humanas, Sociales y Educación, v. 6, n. 1, 2011, p. 21-39. Disponível em: https://www.learntechlib.org/p/195348/paper_195348.pdf. Acesso em: 15 fev. 2023.

BALLESTRIN, Luciana. America Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n 11, 2013, p. 89-117. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/?lan. Acesso em: 15 fev. 2023.

BORDA, Orlando Fals. Ante la crisis del país: ideas accion para el cambio. Bogota: El Ancora Editores: Panamericana Editorial, 2003.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correia. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, v. 6, n. 1, 2007, p. 51-62. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/download/19988/10662. Acesso em: 15 fev. 2023.

CASSIRER, Ernest. A filosofia do Iluminismo. (Coleção Repertórios). Tradução Álvaro Cabral. Campinas: Editora da Unicamp, 1992, 282p.

EVARISTO, Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Orgs.) Escrevivências: A escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Ilustrações Goya Lopes. 1 ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-46. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2021/04/Escrevivencia-A-Escrita-de-Nos-Conceicao-Evaristo.pdf. Acesso em: 15 fev. 2023.

FERREIRA, Joelson. Por terra e território: caminhos da revolução dos povos no Brasil. Joelson Ferreira,Erasto Felício; prefácio de TünyCwe Wazahi Tremembé (Rosa Tremenbé) - Arataca: Teia dos Povos, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 75. ed.; Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Coleção Educação: Experiência e Sentido, –1 ed.; 5. Reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência compreender/mediar saberes experenciais. 1 ed.; – Curitiba: CRV, 2015, 114p.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto, In: Castro-Gómez, S., Grosfoguel, R. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Colombia: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 127-167. Disponível em:

http://ram-wan.net/restrepo/decolonial/17-maldonado-colonialidad%20del%20ser.pdf . Acesso em: 12 maio. 2023.

MEIHY. J.C.S.B. Manual de história oral. São Paulo: Loyola, 1996.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração / Maxwell Ferreira de Oliveira - Catalão: UFG, 2011.

REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi; SIPPEL, Juliano. A escrevivência de Coceição Evaristo como reconstrução da Menória Brasileira. 2019. Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/estacao-plural/2017/06/nao-escrevemos-para-adormecer-os-da-casa-grande-pelo-contrario-diz-conceicao . Acesso em: 01 maio. 2023.

RUFINO, Luiz. Vence-Demanda: educação e descolonização. 1. ed.; Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Encantamento: Sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

TEIXEIRAS, Nádia França. Metodologias de Pesquisa em Educação: Possibilidades e Adequações. Caderno Pedagógico Lajeado, v. 12, n. 2, p. 7-17, 2015. Disponível em: https://www.studocu.com/pt-br/document/centro-universitario-universus-veritas/concreto-armado/metodologias-de-pesquisa-em-educacao-possibilidades-e-adequacoes/32323449 . Acesso em: 15 de fevereiro de 2023.

VANNUCCHI, Aldo. Cultura Brasileira: o que é, como se faz. 2 ed.; São Paulo: Edições Loyola, 1999.

Published

2023-12-13

How to Cite

BRAGA, E. M.; LUCINI, M. Study of experiences: another way of researching. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13004, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13004. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13004. Acesso em: 22 jul. 2024.