Teaching theater for children with autism in the context of the covid 19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13011

Keywords:

alternative communication, autism, education, remote learning, theater

Abstract

This work aimed to develop theater teaching strategies using alternative and expanded communication, remotely, for children with autism. Methodologically, action research was used in the context of theater education. The investigation was carried out from May 2020 to August 2020, weekly, integrating a total of 13 meetings, attended by two children with autism and their family members. The instruments used were intervention, participant observation, video recording and report records. As results stand out: the development of symbolism when children came into contact with finger puppets and their imagery; theatrical art developed aspects such as attention, creation, pragmatic reasoning, communication and interaction; the families were shown to be mediators of the pedagogical process, recognizing the children's abilities. It is concluded that it is possible to develop theatrical skills through digital devices with the support of Alternative Communication, collaborating for the inclusion of children with autism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Wendel Silva Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação– PPGED da Universidade Federal de Sergipe; Membro do Grupo de Pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Especial.

Contribuição de autoria: concepção e desenho, aquisição de dados, análise e interpretação dos dados, redação do artigo e aprovação final da versão a ser publicada.

Erica Daiane Ferreira Camargo, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação– PPGED da Universidade Federal de Sergipe; Membro do Grupo de Pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Especial.

Contribuição de autoria: revisão crítica de conteúdo intelectual importante e aprovação final da versão a ser publicada.

Rosana Carla do Nascimento Givigi, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutorado em Educação pela UFES; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe; Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Especial e Saúde/Fonoaudiologia, Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2.

Contribuição de autoria: revisão crítica de conteúdo intelectual importante e aprovação final da versão a ser publicada.

References

AMARAL, Ana Maria. O ator e seus duplos: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2002.

ARAÚJO, Everton Lampe; SILVA, Carlos Alberto Ferreira da. Educação especial e teatro contemporâneo: O processo criativo de De Lagarta à Borboleta, um vôo pela diversidade e pela autonomia em práticas relacionais. DAPesquisa, v.16, p. 01-13, 2021. DOI:10.5965/1808312915252020e0038 Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17436 Acesso em: 15 jun. 2023.

ARÉVALO, Glenda Rocio Caicedo; BRIONES, Lady Diana Amén. El teatro de aula como método de inclusión para niños y niñas con autismo. Revista San Gregorio, v.1, n. 11, p. 92-97 , 2016. DOI: 10.36097/rsan.v1i11.193. Disponível em: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/193. Acesso em: 15 jun. 2023.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. Tradução Maria Paula V. Zurawski. São Paulo: Perspectiva, 2010.

CAMPANINI, Bárbara Doukay; ROCHA, Marcelo Borges. O teatro na educação brasileira para a construção do pensamento científico: um estudo na formação inicial de professores. Ciência & Educação, v. 27, e21073, 2021. DOI: 10.1590/1516-731320210073. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/PfnCwyX5vtbQsWPypTrZJ8j/?lang=pt# Acesso em: 15 jun. 2023.

CANDIDO, Eliane Aparecida Piza; CARNEIRO, Relma Urel Carbone. A tecnologia como aporte para o acesso à educação de pessoas com deficiência. Revista Intersaberes, v.13, n. 29, p. 379-391, 2019. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1350 Acesso em: 10 jun. 2023.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria Crítica de la Enseñanza: la investigación-acción em la formación del professorado. Tradução de J. A. Bravo. Barcelona: Martinez Roca, 1988.

COY GUERRERO, Luz; MARTÍN PADILLA, Ernesto. Habilidades sociales y comunicativas através del arte en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA). Estudios pedagógicos (Valdivia), v. 43, n.2, p. 47–64, 2017. DOI: 10.4067/S0718-07052017000200003. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052017000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Acesso em: 10 jun.2023.

DEBORTOLI, Kamila Rodrigues. Professor e artista ou professor-artista? DAPesquisa, v.6, n. 8, p. 091-098, 2011. DOI: 10.5965/1808312906082011091. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/13995 Acesso em: 10 jun. 2023.

DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

CHARLOT, Bernard (org.). Educação e Artes Cênicas: interfaces contemporâneas. Rio de Janeiro: Wak Editira, 2013.

FORTIN, Sylvie; GOSSELIN, Pierre. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, v.1, n.1, p. 1-17, 2014. DOI: 10.36025/arj.v1i1.5256. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5256 Acesso em: 20 jun.2023.

GOMES, Sidmar Silveira. Entre arte e pedagogia em tempos de pandemia: ensino remoto e mediação teatral. Revista da FUNDARTE, v. 44, n. 4, p. 1-20, 2021. DOI: 10.19179/2319-0868/836. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/836 Acesso em: 20 jun. 2023.

JESUS, Denise Meyrelles de; VIEIRA, Alexandro Braga; EFFGEN, Ariadna Pereira Siqueira. Pesquisa-ação colaborativo-crítica: Em busca de uma epistemologia. Educação & Realidade, v. 39, n. 3, p. 771–788, 2014. DOI: 10.1590/S2175-62362014000300008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/YcsgqggBZ49hHSggcX96sjj/?lang=pt Acesso em: 20 jun. 2023.

LAZZARINI, Fernanda Squassoni; ELIAS, Nassim Chamel. História SocialTM e Autismo: Uma Revisão de Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, 28, p. e0017, 2022. DOI: 10.1590/1980-54702022v28e0017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/xJbTxLYxdpkR7wbdtxM8spr/?lang=pt Acesso em: 20 jun. 2023.

MELLO GARCIA, Taianã de Oliveira. Para que serve o teatro na educação? Tópicos Educacionais, v.25, n.1, p. 54–63, 2020. DOI: 10.51359/2448-0215.2019.244384. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/244384 Acesso em: 20 jun. 2023.

MONTENEGRO, Ana Cristina de Albuquerque; LEITE, Gabrielle Araújo; FRANCO, Natália de Melo; SANTOS, Debora dos; PEREIRA, Jakciane Eduarda Araújo; XAVIER, Ivana Arrais de Lavor Navarro. Contribuições da comunicação alternativa nodesenvolvimento da comunicação de criança com transtornodo espectro do autismo. Audiol Commun Res., v. 26, p. 1-9, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2020-2442. Disponível em: https://www.scielo.br/j/acr/a/ZpKbgfnP8wH6k73HHHXSKxd/?lang=pt Acesso em: 20 jun. 2023.

OLIVEIRA, Felipe Henrique Monteiro. Corpos diferenciados na cena: do freak show ao teatro contemporâneo. Cena em Movimento, v. 3, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cenamov/article/view/35662 Acesso em: 20 jun. 2023.

OLIVEIRA JÚNIOR, Virgílio Coelho de; FOGAÇA, Frederson; LASALA, Maísa de Lima. Teatro e educação: (re)pensando práticas e concepções: Acting classes and education: (re)thinking practices and conceptions. Revista Contexto & Educação, v.37, n 116, p. 495-519, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.116.10835. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10835 Acesso em: 20 jun. 2023.

PORTO, Andreia Anna Amaral; KAFROUNI, Roberta. Teatro e desenvolvimento psicológico infantil. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 31, n. 3, p. 575-585, 2013. Disponível em: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/2264 Acesso em: 20 jun. 2023.

RIOS, Clarice. “Nada sobre nós, sem nós”? O corpo na construção do autista como sujeito social e político. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), n. 25, p. 212-230, 2017. DOI: 10.1590/1984-6487.sess.2017.25.11.a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sess/a/86hndtKbjyBGHDT7txTmR9G/?lang=pt Acesso em: 20 jun. 2023.

SANDOVAL-POVEDA, Alícia Maria; GOZÁLEZ-ROJAS, Viviana; MADRIZ-BERMÚDEZ, Linda. Retos y oportunidades: Teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales. Innovaciones Educativas, v. 22, n. 32, 2020. DOI:10.22458/ie.v22i32.2821. Disponível em: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2821 Acesso em: 20 jun. 2023.

SOUZA LEMOS, Taiana. Teatro no papel: Estratégias para o ensino remoto na Rede Municipal de Educação de Salvador. Kiri-Kerê - Pesquisa Em Ensino, v. 1, n. 7, 2021. DOI: 10.47456/krkr.v1i7.36128. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/36128 Acesso em: 20 jun. 2023.

TONEZZI, José. A cena contaminada: um teatro das disfunções. São Paulo: Perspectiva, 2011

VIEIRA, Alexandro Braga; RAMOS, Ines de Oliveira; SIMÕES, Renata Duarte. Inclusão de alunos com deficiência e transtornos globais do desenvolvimento. Educação e Pesquisa, v. 44, p. e180213, 2018. DOI: 10.1590/s1678-4634201844180213. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/vYybKS3wH7D9yfPrvLNstCR/?lang=pt# Acesso em: 20 jun. 2023.

Published

2024-02-23

How to Cite

SANTOS, L. W. S.; CAMARGO, E. D. F.; GIVIGI, R. C. do N. Teaching theater for children with autism in the context of the covid 19 pandemic. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13011, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13011. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13011. Acesso em: 3 dec. 2024.