Racial quotas in graduate programs at the Federal University of Sergipe networked executed

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13321

Keywords:

racial quotas, black students, graduate program at UFS, structural racism

Abstract

This article presents results of qualitative research about postgraduate programs at UFS carried out without accomplishing CONEPE Resolution n. 59/2017, that approaches positions for black nominees. Notice calls opened to the community from 2018 to 2022 were researched on the website of the UFS. The theoretical basis is supported by decolonial authors who debate racism and liberating education, such as Hooks (2017), Freire (2003), Gomes (2017) and Almeida (2020). It was concluded that from 10 (ten) programs networked executed, only 3 (three) reserved positions for blacks. UFS exclusive notice calls respect the legislation, at least formally, being necessary to investigate if it is done the reservation internally and if selected nominees have enrolled and finished courses.

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Author Biographies

Lídia Carla Araújo dos Anjos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Mestra em Direitos Humanos pela UNIT (Bolsista CAPES/FAPITEC). Doutoranda em Educação no PPGED/UFS, com bolsa CAPES. Integrante do Projeto Nacional Caleidoscópio das Ações Afirmativas (CNPQ) e do NEABI/UFS.

Contribuição de autoria: concepção e desenho, aquisição de dados, análise e interpretação dos dados, redação do artigo.

Edineia Tavares Lopes, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Docente associada da UFS. Coordenadora da equipe Sergipe do Projeto Nacional Caleidoscópio das Ações Afirmativas (CNPQ) e do NEABI/UFS. Contribuição de autoria: concepção e revisão crítica de conteúdo intelectual importante, aprovação final da versão a ser publicada

Sandra Morais de Jesus Bomfim, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Mestra em Educação pela UFS. Integrante do Projeto Nacional Caleidoscópio das Ações Afirmativas (CNPQ) e do NEABI/UFS. Contribuição de autoria: concepção e revisão crítica de conteúdo intelectual importante - https://lattes.cnpq.br/4093944747625011.

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Published

2024-03-13

How to Cite

ANJOS, L. C. A. dos; LOPES, E. T.; BOMFIM, S. M. de J. Racial quotas in graduate programs at the Federal University of Sergipe networked executed. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13321, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13321. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13321. Acesso em: 22 dec. 2024.