Management in basic education in brazilian northeast: partnership actions between mec and PNUDZILIAN NORTHEAST: PARTNERSHIP ACTIONS BETWEEN MEC AND PNUD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13488

Keywords:

public education, educational management, public and private partnerships, Undp, international organisms

Abstract

Associating ideas of public and private partnerships is more and more recurrent in the field of education, as they function as management mechanisms that try to organize the national educational systems to a global educational project (BALL, 1998; DALE, 2019). For this reason, PNUD is being one of the main partners of the Ministry of Education (MEC) and the Brazilian governments with programs that propose to innovate with the aim of solving public educational problems of any kind, and consequently, improve the educational quality index and reduce poverty in national level (BERNUSSI, 2014). Through theoretical framework of critical approach – dialectical, this paper aims to highlight aspects from educational management from the relation of PNUD with local governments from Brazilian Northeast. In conclusion, PNUD is being one of the main agents of management in Brazilian Education, specially in Brazilian Northeast because of its low social indexes the programs that were acting in public education had the function to deal with the issues of the capital system, articulating the political agenda of the educational local management.

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Author Biographies

Elainy Paula Viturino Braz, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Mestra em Educação pelo PPGE/UFAL. Doutoranda em Educação da Universidade Federal de Alagoas. Membro dos grupos de pesquisa Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Estado, Sociedade e Educação GP-TESE/UFAL e do Grupo de Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional GAE/UFAL. Bolsista da FAPEAL

Contribuição de autoria: Coleta e análise dos dados, problematização e conceitualização categorias estudadas, redação da primeira versão do texto

Georgia Sobreira dos Santos Cêa, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Doutora em Educação pela PUC-SP. Docente na Universidade Federal de Alagoas – UFAL . Líder do grupo Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Estado, Sociedade e Educação GP-TESE/UFAL.

 Contribuição de autoria: Análise dos dados, problematização e conceitualização das categorias estudadas, revisão e aprovação da versão final do texto.  

Inalda Maria dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Doutora em Educação pela UFPE. Docente na Universidade Federal de Alagoas. Líder do grupo do Grupo de Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional - GAE/UFAL.

Contribuição de autoria:  Análise dos dados, problematização e conceitualização das categorias estudadas, revisão e aprovação da versão final do texto.  

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Published

2024-10-22

How to Cite

BRAZ, E. P. V.; CÊA, G. S. dos S.; SANTOS, I. M. dos. Management in basic education in brazilian northeast: partnership actions between mec and PNUDZILIAN NORTHEAST: PARTNERSHIP ACTIONS BETWEEN MEC AND PNUD. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13488, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13488. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13488. Acesso em: 3 dec. 2024.